مدیرکل دامپزشکی استان یزد:

شهروندان گوشت مصرفی خود را از مراکز تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند

فاتحی نیا گفت: خطر مبتلا شدن به تب کریمه کنگو در گوشت حاصل از کشتارگاه‌های صنعتی استان وجود ندارد.

علی فاتحی نیا مدیرکل دامپزشکی استان یزد گفت: با آغاز فصل بهار و تابستان احتمال سرایت و انتقال بیماری CCHF تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به انسان از طریق گزش کنه و تماس مستقیم با خون یا لاشه حیوان آلوده افزایش می‌یابد.

او بیان کرد: خطر انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در اثر کشتار غیر مجاز دام در منازل و یا معابر عمومی برای افراد و عدم استفاده از دستکش برای تمیز کردن و خرد کردن گوشت در خانم‌های خانه دار افزایش می‌یابد. 

فاتحی نیا ادامه داد: در صورت کشتار دام در کشتارگاه‌های صنعتی دام که در آنجا با حضور دامپزشک مسئول فنی بهداشتی در محل کشتار و بازرسی از دام قبل، حین و بعد از کشتار و نگهداری گوشت در پیش سرد تا ۲۴ ساعت، سپس عرضه گوشت در مراکز عرضه تحت نظارت دامپزشکی انجام می‌شود، هیچ خطری متوجه مصرف کننده نیست. 

او بیان کرد: مخزن اصلی ویروس تب کریمه کنگو در طبیعت، کنه‌ها هستند و حیوانات، بیماری بدون علائم و در برخی مواقع با تب چند روزه مشاهده می‌شود؛ اما در انسان باید مراقبت‌های خاص انجام شود. 

مدیرکل دامپزشکی استان یزد افزود: در صورت قصور و کوتاهی، این بیماری منجر به مرگ و میر نیز می‌شود.

فاتحی نیا از دامداران خواست تا بدن دام‌ها و اماکن نگهداری دام‌ها را علیه انگل‌های خارجی از جمله کنه‌ها سمپاشی کنند تا در معرض ابتلا به این بیماری مشترک بین انسان و حیوان قرار نگیرند. 

او گفت: مردم عزیز استان ضمن اینکه گوشت مصرفی خود را از مراکز مجاز و تحت نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی تهیه می‌کنند، به لیبل و مهر دامپزشکی بر روی لاشه‌ها نیز توجه ویژه داشته باشند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف با سامانه ۱۵۱۲ تماس بگیرند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار