۷۰هزار تُن گندم به سیلو‌های خوزستان حمل شد

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان گفت: در سه روز شروع برداشت گندم در خوزستان، حدود ۷۰هزار تُن گندم به سیلو‌ها و مراکز خرید حمل شد.

امید جهان نژادیان با اشاره به اینکه برداشت گندم از روز چهارشنبه هفته گذشته در خوزستان شروع شده گفت: حمل گندم به سیلو‌های و مراکز خرید تعاون روستایی همچنان به صورت گسترده ادامه دارد.

به گفته او، ۱۰۶مرکز خرید برای ذخیره‌سازی گندم در سراسر استان خوزستان در نظر گرفته شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان با بیان اینکه از سوی هیات دولت قیمت تضمینی هرکیلوگرم گندم از ۱۳هزار ریال به ۱۵۰هزار ریال افزایش یافته است، ادامه داد:: به منظور حمایت دولت از کشاورزان، به گندمکاران خوزستانی که امسال کشت قراردادی داشتند به ازای هرکیلوگرم گندم یک‌هزار ریال بابت کرایه حمل به سیلو‌ها و مراکز خرید پرداخت می‌شود.

بنابر اعلام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در سال زراعی جاری ۷۱۴هزار و ۳۹۲ هکتار محصولات پاییزی زیر کشت رفته که از این میزان ۴۲۱هزار هکتار گندم آبی و ۱۷۲هزار هکتار گندم دیم است.

پیش بینی شده امسال بیش از هفت میلیون تُن محصولات کشاورزی پاییزی در خوزستان برداشت شود که این میزان حدود ۱.۵میلیون تُن گندم خواهد بود که به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری می‌شود.

آقای جهان نژادیان گفت: در چند روز اخیر که بزرگترین و گسترده‌ترین عملیات متمرکز برداشت محصولات کشاورزی کشور در خوزستان شروع شده حدود هفت هزار تُن دانه روغنی کلزا به قیمت هرکیلوگرم ۲۲۰هزار ریال به صورت تضمینی خریداری شده است.

او  افزود: طبق برنامه ریزی به عمل آمده دانه روغنی کلزا به کارخانه روغن کشی "ره‌آورد" گچساران برای تولید روغن خوراکی حمل می‌شود.

پیش‌بینی شده از سطح ۲۶هزار هکتار سطح زیرکشت ۴۵هزار تُن کلزا از کشاورزان خوزستانی خریداری شود.

خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵ میلیون تُن محصولات کشاورزی، باغی، دامی، شیلات و عسل معادل ۱۴ درصد کل تولیدات بخش کشاورزی کشور در جایگاه نخست قرار دارد.

خشکسالی و تنش آبی شدید در ۲ سال اخیر، میزان تولیدات بخش کشاورزی خوزستان را حدود ۲۵ درصد کاهش داده است، ولی امید است امسال با توجه به بارندگی‌های به موقع و مناسب، تولیدات بخش کشاورزی استان به شرایط قبل از دوره خشکسالی برسد.

استان خوزستان یک میلیون و۲۵۰هزار هکتار اراضی زیرکشت دارد که درصورت ساخت شبکه‌های آبیاری و زهکشی و تامین پایدار آب، امکان توسعه اراضی زیرکشت تا ۲.۲ میلیون هکتار وجود دارد.

خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تُن محصولات زراعی، باغی، دام، آبزی‌پروری، عسل و فراورده‌های لبنی معادل ۱۴درصد کل تولیدات بخش کشاورزی کشور را تولید می‌کند که از این حیث در جایگاه نخست کشوری قرار دارد.

در ۲ سال خشکسالی اخیر تولیدات بخش کشاورزی خوزستان حدود ۲۵درصد کاهش یافت، ولی با بهبود بارش‌ها و افزایش ذخایر آب سد‌های خوزستان در سال زراعی جار، پیش‌بینی می‌شود تولیدات بخش کشاورزی استان با رفع محدودیت‌های کشت، به وضعیت عادی برگردد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.