شایع‌ترین راه انتقال مالاریا گزش پشه آلوده است

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد شایع‌ترین راه انتقال مالاریا را گزش پشه آلوده بیان کرد.

علی احمدی رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به روز جهانی مالاریا و فعال شدن نظام مراقبت این بیماری گفت: پشه آنوفل (Anophele)، عمده‌ترین راه انتقال مالاریا است که از طریق نیش پشه آنوفل ماده، افراد به این بیماری مبتلا می‌شوند.

وی افزود: ۶ گونه از پشه آنوفل در ایران وجود دارد که ۲ یا سه نوع به شکل فعال عامل انتقال بیماری در جنوب و جنوب شرقی و مابقی مخصوص شمال زاگرس هستند.


بیشتر بخوانید


وی اظهار داشت: این پشه‌ها از غروب آفتاب تا هنگام طلوع، خون‌خواری می‌کنند و شایع‌ترین راه انتقال مالاریا گزش پشه آلوده است، اما در موارد نادر احتمال انتقال از راه استفاده از سرنگ مشترک در میان معتادان تزریقی نیز وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: اشخاصی که به بیماری مالاریا مبتلا می‌شوند ابتدا احساس سرما و سپس لرز می‌کنند و بعد دچار تب می‌شوند و عرق می‌کنند که به این مراحل حمله مالاریا گفته می‌شود.

وی سردرد، استفراغ، بزرگی طحال، کم‌خونی و درد‌های عضلانی را از دیگر نشانه‌های ابتلا به مالاریا عنوان کرد و گفت: ساده‌ترین و مطمئن‌ترین روش تشخیص قطعی بیماری آزمایش خون است.

رییس مرکز بهداشت استان ارائه آموزش بهداشت به مردم به منظور شناساندن علائم، راه‌های انتقال و پیشگیری از بیماری به آن‌ها، بیماریابی جهت قطع زنجیره انتقال بیماری و پیداکردن سریع مخازن آلوده و درمان به‌موقع و کامل آن که نقش مهم در کنترل این بیماری دارد، مبارزه با ناقل بیماری و جلوگیری از گزش توسط پشه آنوفل را از راه‌های پیشگیری از بیماری عنوان کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و رییس مرکز بهداشت استان گفت: ۲ نفر مبتلا به بیماری مالاریا شناسایی شد که این افراد در سفر به استان‌های دیگر مبتلا شدند و در استان ما کشف زودرس شدند.

احمدی اظهار داشت:هم‌استانی‌ها در صورت داشتن علائم مالاریا به‌ویژه داشتن تب و برگشت از مناطق مالاریا خیز و کشور‌های پاکستان و افغانستان به استان چهارمحال و بختیاری به طور حتم برای آزمایش تشخیص زودرس مالاریا به مراکز بهداشتی درمانی و خانه‌های بهداشت محل سکونت مراجعه کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.