بذر‌هایی که از دل خاک‌های شور جوانه می‌زنند

بذر‌های جدید جو و گندم مقاوم به شوری آب و خاک، بزودی در خراسان جنوبی رونمایی و معرفی می‌شود.

آرزمجو عضو هیئت عملی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی گفت: تا کنون بیش از ۲۰ رقم گندم، جو و تریتیکاله در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تولید شده است. 

او افزود: معرفی این ارقام بسیار زمان بر و پر هزینه‌ای بوده و حدود ۱۳ سال به طول می‌کشد. 

آرزمجو بیان کرد: امسال نیز معرفی و رونمایی از یک لاین جو (MBS-۹۳-۸) و یک لاین گندم (MS-۹۲-۵) که هر دو تحمل بالایی به شوری آب و خاک دارند در دستور کار قرار دارد. 

عضو هیئت عملی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی ادامه داد: هم اکنون ارقام گندم بم، ارگ، سیستان، افق، نارین و برزگر و ارقام جو نصرت، یوسف، ریحان ۰۳، مهر، گلشن، گوهران و ارقام تریتیکاله پاژ و سناباد در سطح استان کشت می‌شوند. 

کشت بذر‌های اصلاح شده، یک تیر و چند نشان 

آرزمجو عضو هیئت عملی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی گفت: تحمل به شوری، تحمل خشکی انتهای فصل، مقاومت بالا در برابر بیماری‌های رایج گندم و جو، مقاومت در برابر خوابیدگی و درصد بالای پروتئین دانه از خصوصیات مهم این ارقام است. 

او تصریح کرد: این ارقام جزو گروه زودرس بوده و طبیعتاً با یک یا دو آب کمتر نسبت به ارقام قدیمی و ارقام محلی، محصول تولید می‌کنند که این موضوع تاثیر بسزایی در صرفه جویی آب دارد. 

آرزمجو عنوان کرد: تاکنون به استان‌هایی نظیر کرمان، یزد، اصفهان، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی ارسال بذر صورت گرفته است.

برچسب ها: گندم ، آموزش و پرورش ، کشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار