سامانه جامع مدیریت مراکز مشاوره خانواده در قزوین راه اندازی می‌شود

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قزوین گفت: سامانه مدیریت مراکز مشاوره خانواده قوه قضاییه با رویکرد جبران نقص‌های سامانه "تصمیم" و تحت نظارت دستگاه قضایی به صورت پایلوت در این استان راه اندازی می‌شود.

علی فولیان معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قزوین ، مراکز مشاوره خانواده را به عنوان بازوی دستگاه قضایی در جهت ایجاد صلح و سازش بین متقاضیان طلاق و همچنین تثبیت و تحکیم خانواده‌ها دانست و افزود: یکی از محور‌های سند تحول، تعالی و تحکیم نهاد خانواده از طریق ارجاع اختلافات برای امر مشاوره به متخصصان است.

وی، هر یک از اعضای مراکز مشاوره خانواده را جزیی از ساختار و خانواده بزرگ دستگاه قضایی دانست و تصریح کرد: از آنجایی که دستگاه قضایی در دوران تحول به سر می‌برد چنین مراکزی به عنوان یکی از مجریان سند تحول قضایی بایستی با اتکا بر رویکرد این سند نسبت به نهاد خانواده، طی برنامه‌ای زمانبندی شده در جهت رفع چالش‌های موجود تا رسیدن به وضع مطلوب اهتمام ورزند.

این مقام قضایی خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی در دوران تحول همواره درصدد آن است که با تکیه بر ظرفیت‌های درون و برون سازمانی، اهداف خود را در دستیابی به عدالت و افزایش سطح رضایت مندی عمومی مردم محقق سازد و توفیقات خود را در پیشبرد هفت ماموریت برگرفته از اصل ۱۵۶ قانون اساسی که مورد تایید مقام معظم رهبری و برگرفته از سیاست‌های کلی نظام است (کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضایی، پیشگیری از وقوع جرم، اجرای حقوق عامه و نظارت بر حسن اجرای قوانین) افزایش دهد.

به گفته فولیان، منظور از تدوین، ابلاغ و اجرای سند تحول آن است که دستگاه قضایی با بهره مندی از تمامی ظرفیت‌های اجتماعی نسبت به گذشته، پویاتر شود و این رویکرد تحولی باید در تک تک مشاوران نیز وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه دستگاه قضایی با ساختار محدود خود به تنهایی نمی‌تواند تحول آفرین باشد چرا که ریشه بسیاری از ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی بیرون از این دستگاه قضائی است، افزود: دستیابی به سند تحول نیازمند شناسایی زمینه، بستر‌ها و علل شکل‌گیری ناهنجاری‌ها با همکارای و مشارکت تمامی دستگاه‌های ذیربط و مسوول است و همه امکانات و منابع نیز بایستی در راستای تحقق بهینه اهداف و ماموریت‌های دستگاه قضایی بسیج شوند.

وی یکی دیگر از راهبرد‌های مهم و اساسی در سند تحول را ایجاد امکان اخذ مشاوره تخصصی از متخصصان دانست و اضافه کرد: مراکز مشاوره به عنوان متخصصان اصلی در امر ایجاد صلح و سازش می‌توانند به صورت کارا و اثر بخش، ورود پرونده در حوزه خانواده به دستگاه قضایی را کاهش دهند.

فولیان تاکید کرد: در راستای حفظ نظام خانواده و با هدف ایجاد صلح و سازش پایدار، تحول زمانی تحقق می‌یابد که وقتی فردی وارد دستگاه قضایی یا مراکز مشاوره خانواده شد رویکرد متفاوتی در ارایه خدمات و تکریم ارباب رجوع به صورت ملموس و مشهود مشاهده کند و اگر چنین دیدگاهی حاکم شود هیچ بن بستی در پرونده‌های اختلافات خانوادگی نخواهیم داشت.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین افزود: سند تحول نسبت به نهاد خانواده، رویکرد تحولی، تعالی و تحکیم، تثبیت و استحکام نهاد خانواده خلاء‌های قانونی و رویه‌های قضایی ناصحیح دارد و این سند با هدف پیشگیری از جرایم و آسیب‌های اجتماعی، با نگاهی حمایتی، صیانتی و معاضدتی نسبت به خانواده همواره توجه ویژه‌ای نسبت به زنان و کودکانی که در معرض آسیب و خطر قرار دارند، داشته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.