جزئیات کهکشان ستاره‌زای باستانی مشخص شد

تلسکوپ جیمز وب ساختار کهکشان ستاره ساز باستانی را با جزئیات نشان داد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب به تازگی ساختار یکی از قدیمی‌ترین کهکشان‌های شناخته‌شده در کیهان را مشاهده کرد و جزئیات آن را نمایش داد.

 این کهکشان GN۲۰ نام دارد و یکی از درخشان‌ترین کهکشان‌های اولیه است که حدود ۱.۵ میلیارد سال پس از انفجار بزرگ شکل گرفت. براساس گزارش‌ها GN۲۰ تاکنون پنهان بوده است. به تازگی لوئیس کولینا و همکاران مرکز اختر زیست شناسی اسپانیا برای کنار زدن غبار‌ها از جیمز وب کمک گرفته و این کهکشان را کشف کردند. 
 
دلایل زیادی برای خاص بودن کهکشان‌های باستانی همچون GN ۲۰ وجود دارد، اما در درجه اول آن‌ها به دلیل وجود حجم زیادی از غبار و گاز در یک فضای نسبتا محدود، تار و کدر هستند.

 جیمز وب با استفاده از ابزار مادون قرمز میانی خود توانست به اندازه کافی طیف مادون قرمز را متمایز کرده و جزئیات ساختار ستاره‌ای GN۲۰ را  مشخص کند.

 محققان ابتدا توانستند سرعت تشکیل ستاره را در این کهکشان  که  ۱۸۶۰ جرم خورشیدی است را تعیین کنند. این کهکشان با وسعت ۴۵ هزار۶۰۰ سال نوری همچنین دارای یک حرکت قابل مشاهده مطابق با یک صفحه چرخان سریع است.

 در حالی که یافته‌های جدید به خودی خود جذاب هستند، مشاهدات برای درک چگونگی شکل‌گیری کهکشان‌های ساکت و پرجرم در انتقال متوسط ​​به سرخ نیز مهم هستند. این کهکشان‌ها در کیهان بسیار رایج هستند و با ساختار کروی به آرامی در حال چرخش با اندک یا بدون تشکیل ستاره جدید مشخص می‌شوند.

 تصور می‌شود که این کهکشان‌ها قدیمی‌تر از کهکشان‌های مارپیچی فعال‌تر با شکل‌گیری ستاره فعال هستند و محصول ادغام کهکشان‌ها و برهمکنش DSFGs در جهان اولیه هستند که گاز‌های مولکولی مورد نیاز برای تشکیل ستاره را از بین می‌برند و در عین حال چرخش‌های آن‌ها را کاهش می‌دهند تا حباب بیشتری تولید کنند. 

 مشاهدات GN۲۰ گواه این امر را در هسته کهکشانی قابل تشخیص و پوشش ستاره‌ای اطراف آن نشان می‌دهد. مرکز جرم کهکشان، که در شرایط عادی تقریباً در داخل هسته قرار دارد، حدود ۳۳۰۰ سال نوری از هسته فاصله دارد. با توجه به موقعیت GN۲۰ در یک پیش خوشه کهکشانی متراکم، این تغییر مرکز آن تا این حد احتمالاً محصول ادغام یا برهم کنش اخیر کهکشانی است که جرم آن را به خارج از مرکز منتقل کرده است.

 بر این اساس، محققان به این نتیجه رسیدند که GN۲۰ همه پیش نیاز‌های لازم برای تکامل به یک کهکشان راکد عظیم را دارد. با توجه به سن بسیار زیاد آن، احتمالاً قبلاً چنین بوده است.

منبع:interestingengineering

برچسب ها: جیمز وب ، کهکشان جدید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار