۱۰.۶ درصد از جمعیت چهارمحال و بختیاری را سالمندان تشکیل می‌دهند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری و رییس مرکز بهداشت استان با اشاره به جمعیت نزدیک به یک میلیونی استان گفت:هم‌اینک ۱۰.۶ درصد جمعیت استان را سالمندان تشکیل می‌دهند.

علی احمدی با اشاره به اینکه به افراد بالای ۶۰ سالمند می‌گویند، افزود:هم‌اکنون بر اساس آمار سامانه یکپارچه بهداشت (سیب) حدود ۱۰۹ هزار و ۴۵۵ نفر از جمعیت استان سالمند هستند.

وی اظهار داشت: پارسال بیش از ۷۰ درصد سالمندان استان، خدمات مراقبتی سالیانه را در تمام سطوح محیطی، خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های سلامت شامل پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغزی از طریق خطر سنجی و مراقبت‌های ادغام یافته دیابت، فشار خون بالا و اختلالات چربی خون، بررسی و شناسایی اختلالات تغذیه‌ای، بررسی سقوط و نداشتن تعادل، بررسی و شناسایی افسردگی، تشخیص زود هنگام و غربالگری سرطان پستان، تشخیص زود هنگام و غربالگری سرطان کولورکتال (روده بزرگ) دریافت کردند.


بیشتر بخوانید


احمدی به اجرای طرح حمایت و مراقبت از سالمندان پرخطر از ابتدای پارسال با هدف شناسایی و طبقه‌بندی خطرپذیری سالمندان در استان اشاره کرد و گفت: در این طرح ۹۹ درصد سالمندان به صورت تلفنی غربالگری شدند.

احمدی اظهار داشت: جلب مشارکت ادارات حمایت‌گر، خیران، سمن‌ها و نهاد‌های مردمی برای ارتقای خدمات مراقبتی و حمایتی این افراد، آموزش شیوه زندگی سالم در دوران سالمندی از اهداف مهم این برنامه است.

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: توانمندسازی سالمندان، آموزش تغذیه، فعالیت بدنی، سلامت روان سالمندان در تمام سطوح محیطی خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های سلامت در حال اجراست.

وی اظهار داشت: در راستای توانمندسازی سالمندان و خانواده آن‌ها دانشگاه مجازی سالمندان (U ۳ A) در سطح ملی فعال شده است.

احمدی با اشاره به اینکه سالمندی دارای ویژگی‌های بالقوه‌ای است که می‌تواند به شکل" سالمندی سالم و فعال " به خانواده و جامعه کمک کند، افزود: برای رسیدن به سالمندی سالم و فعال باید به تمام ابعاد بهداشت جسمی و روحی، اجتماعی، اقتصادی و معنوی توجه داشت.

به گفته وی، از آنجا که بسیاری از بیماری‌ها دوران سالمندی، ناشی از شیوه زندگی ناسالم است باید پایه و اساس سلامت در این ابعاد را با به‌کارگیری شیوه صحیح و ارتقای کیفیت زندگی از ابتدای مراحل حیات برنامه‌ریزی کرد و به موازات آن با ایجاد زمینه‌های مناسب مشارکت سالمندان در خانواده و جامعه و همچنین فراهم ساختن فضای مناسب حمایتی در تمام جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی برای رسیدن به سالمندی سالم و زندگی موفق گام برداشت.

وی اظهار داشت: به تعویق انداختن مشکلات سالمندی یک راه دارد و آن هم توانمندسازی افراد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: برای پیشگیری از ناتوانی در سنین پیری، خود فرد بیش از همه نقش دارد، اما وقتی سال‌های سالمندی و آسیب‌های ناشی از آن فرا می‌رسد این خانواده است که بیش از همه می‌تواند در این توانمندسازی نقش داشته باشد و در مداخلات آموزشی مبتنی بر توانمندسازی سالمندان بر اساس الگوی خانواده محور سطح کیفیت زندگی سالمند را بالا برد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار