صدای پای عشایر در مراتع اصفهان

فصل کوچ عشایر به استان اصفهان در حالی آغاز شده که مسئولان استان بر این باورند با توجه به شرایط مراتع استان باید از ورود زودهنگام به مراتع جلوگیری شود.

مدیرکل امور عشایر استان اصفهان با بیان اینکه عشایر از مناطق گرمسیری و یا مناطق قشلاقی حرکت خود را به سمت استان اصفهان آغاز کرده‌اند، گفت: ایل قشقایی از استان‌های بوشهر، فارس، کهکیلویه و ایل بختیاری از خوزستان حرکت خود را به سمت مناطق ییلاقی استان اصفهان آغاز کرده‌اند.


مختار اسفندیاری با اشاره به اینکه این عشایر حدود ۱۱ هزار خانوار و ۶۰ هزار نفر هستند افزود: بر اساس تقویم کوچ عشایر بختیاری باید ۳۰ اردیبهشت وارد مناطق غرب استان شهرستان‌های فریدون‌شهر و چادگان و داران و دامنه شوند و عشایر جنوب باید ۲۵ اردیبهشت وارد استان شوند.


او گفت: این در حالی است که به دلیل کاهش بارندگی و افزایش دمای هوا و نامطلوب بودن وضعیت علوفه برای جامعه عشایری اغلب چند روزی کوچ زودتر انجام می‌شود.


مدیرکل امور عشایر استان اصفهان با اشاره به اینکه بعضی از عشایر به دلیل مشکلاتی کوچ را زودتر آغاز کرده‌اند، اما عمده عشایر نیستند، گفت: دراین زمینه باید نهاد‌های ذی ربط مدیریت لازم را انجام دهند.


اسفندیاری افزود: بر اساس جلسات برگزار شده و رایزنی‌های صورت گرفته با نهاد‌های ذیربط، امسال از ورود زودهنگام عشایر جلوگیری خواهد شد از این رو همکاری این قشر پرتلاش می‌طلبد تا در زمان مقرر به استان وارد شوند.


مدیرکل امور عشایر استان اصفهان با بیان اینکه ورود زودهنگام عشایر و به دنبال آن چرای بیش از حد دام‌ها تخریب عرصه مرتعی و پوشش گیاهی موجود در این اراضی را به همراه دارد، اضافه کرد: این مساله در زمینه ملاحظات زیست محیطی برای منابع طبیعی آسیب‌زاست.


او با اشاره به وضعیت مطلوب رویش علوفه در مراتع استان اصفهان نیز افزود: با توجه به بارش‌های مناسب چند ماه گذشته، وضعیت رویش علوفه در مراتع استان تا حدی مناسب است، اما برای رسیدن به حد مطلوب به حداقل ۲ بارندگی مؤثر در ماه اردیبهشت نیاز داریم تا روند رویش گیاهان در عرصه‌ها بهبود یابد.

اسفندیاری گفت: عشایر با یک میلیون دام مولد و ۷۰۰ هزار بره و بزغاله وارد مناطق عشایری استان اصفهان می‌شوند، آن‌ها مولدترین قشر کشور هستند که نقش به سزایی در خودکفایی کشور در تولیدات دامی و گوشتی دارند.


او با اشاره به تأمین زیرساخت‌ها برای عشایر گفت: آبرسانی و احداث مجتمع‌های آبرسانی، توزیع نهاده‌های دامی و علوفه وقتی خشکسالی باشد و سوخت‌رسانی به عشایر از مهم‌ترین اقداماتی است که باید برای این قشر مولد انجام داد.


مدیرکل امور عشایر استان اصفهان با بیان اینکه اداره کل عشایر پیش‌بینی‌های لازم را برای ورود عشایر انجام داده است، ادامه داد: برنامه‌ریزی کرده‌ایم هر جا عشایر نیاز به آب داشته باشند، آبرسانی انجام دهیم و دستگاه‌های بولدوزر و گریدر گذاشته‌ایم تا ایل راه‌ها را تیغ‌زنی کنند.


اسفندیاری با بیان اینکه بازگشایی ایل‌راه‌ها بسیار برای عشایر مهم است تا بتوانند تا چادرشان راحت تردد کنند، افزود: با ورود عشایر ادارات منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، آبفا روستایی، شرکت پشتیبانی امور دام برای تأمین نهاده‌ها و نیروی انتظامی برای جلوگیری از سرقت دام عشایر، بسیج و سپاه و دامپزشکی برای واکسیناسیون دام‌ها می‌توانند امور عشایر را یاری دهند.


مدیرکل امور عشایر استان با اشاره به اینکه تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ پنل خورشیدی بین عشایر توزیع کرده‌ایم و بسیار طرح خوبی است، خاطرنشان کرد: روشنایی محل سکونت، تأمین برق، شارژ تلفن همراه و حفظ محیط زیست از مزایای استفاده از این تجهیزات و انرژی پاک است و آرامش و امنیتی در زندگی عشایر به وجود می‌آورد.


مدیر کل مدیریت بحران استانداری هم با اشاره به آغاز فصل کوچ عشایر به استان اصفهان اظهار داشت: تاکید ما رعایت تقویم کوچ عشایر است که باید مورد توجه قرار گیرد.


منصور شیشه فروش با بیان اینکه جمعیت عشایر استان ۶۰ هزار نفر است، گفت: عشایر استان اصفهان از ایل بختیاری، عرب جرقویه و قشقایی هستند که ایل‌های قشقایی و بختیاری از کهگیلویه و بویراحمد و دزفول ییلاق را در اصفهان سپری می‌کنند و در ۵۰۰ نقطه و ۱۲ گلوگاه در فریدونشهر و سمیرم اسکان می‌یابند.


او با بیان اینکه تاکنون ۱۰ درصد عشایر به استان اصفهان کوچ کرده‌اند، اضافه کرد: باید این عشایر از اوایل خرداد به اصفهان سفر کنند.


شیشه فروش با بیان اینکه دو هزار کیلومتر ایل راه در استان اصفهان وجود دارد، ادامه داد: ساماندهی ایل راه‌ها را در دستور کار داریم و خدمات مورد نیاز در زمان کوچ به عشایر انجام خواهد شد.


عشایر کوچروی استان اصفهان در حدود ۶۰ درصد از منابع ملی و عرصه‌های طبیعی این استان به ویژه در مراتع حضور دارند و ییلاق و قشلاق می‌کنند.
۶.۳ میلیون هکتار از ۹.۷ میلیون هکتار منابع طبیعی استان اصفهان را مراتع تشکیل می‌دهد و حفظ و احیای این داشته‌های با ارزش طبیعی، اهمیت زیادی دارد و همگان باید در باره آن احساس مسئولیت داشته باشند.


۵.۶ میلیون هکتار معادل ۸۹ درصد از مراتع این استان تراکم گیاهی و میزان علوفه کمی دارد و به اصطلاح فقیر است، تنها ۱۱ درصد از مراتع این استان از وضعیت نیمه متراکم و متراکم برخوردار است و علوفه و پوشش گیاهی قابل ملاحظه‌ای در آن به چشم می‌خورد. این استان حدود ۲.۲ میلیون واحد دامی دارد، اما منابع طبیعی و مراتع استان تنها جوابگوی چرای ۱.۲ میلیون واحد دامی است، بنابراین یک میلیون واحد دامی مازاد، بار اضافه بر عرصه‌های طبیعی این خطه تحمیل می‌کند.
منبع: مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.