مزارع اردبیل مستعد بیماری‌های قارچی است

سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در اطلاعیه‌ای اعلام کرد شرایط آب و هوایی مزارع اردبیل را مستعد شیوع بیماری‌های قارچی کرده است.

سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در این اطلاعیه با اشاره به پیش‌بینی بارندگی تا اواسط هفته جاری گفت: ورود توده هوای خنک و رطوبی به استان و پیش‌بینی تداوم بارندگی‌های متناوب همراه با افت محسوس دما تا اواسط هفته جاری ، شرایط را برای ایجاد آلودگی، توسعه و گسترش بیماری‌های قارچی (غلات گندم و جو) بویژه بیماری‌های زنگ زرد و زنگ قهوه‌ای و سفیدک سطحی مساعد کرده است.

این سازمان تاکید کرد: برای کاهش آسیب‌های احتمالی ، کشاورزان و باغداران باید ضمن اتخاذ تمهیدات لازم به توصیه‌های فنی کارشناسان عمل کنند.

سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به زارعان گندم و جو توصیه کرد نسبت به بازدید مستمر مزارع خود و پایش عوامل خسارت‌زا اقدام کرده و در صورت مشاهده هرگونه علایم بیماری‌های مذکور به کلینیک‌های گیاه‌پزشکی، مدیریت‌ها و مراکز خدمات جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

مشاوره با کارشناسان مربوطه و انجام عملیات مبارزه شیمیایی با یکی از قارچ‌کش‌های توصیه شده از دیگر تاکیدات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل است.

استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور ایران است.

۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر با ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

مساحت اراضی زراعی استان اردبیل ۷۷۸ هزار هکتار است که ۵۱۵ هزار هکتار آن به صورت دیم و ۲۲۵ هزار هکتار آن نیز به صورت آبی کشت می‌شود و در ۳۹ هزار هکتار از اراضی این استان نیز باغ احداث شده است.

سالانه بالغ بر چهار میلیون تن محصول کشاورزی در استان اردبیل تولید می‌شود که معادل چهار درصد مجموع محصولات تولید شده کشور است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.