معاونت حقوقی ریاست جمهوری:

دولت افغانستان نمی‌تواند مانع از بهره‌برداری ایران از آب هیرمند شود

معاونت حقوقی رئیس جمهور پیرامون اقدامات افغانستان در بهره‌برداری از رود هیرمند و تکلیف حقوقی کشور مذکور برای تحویل ۸۲۰ میلیون متر مکعب آب به کشور ایران بیانیه‌ای منتشر کرد.

معاونت حقوقی رئیس جمهور طی بیانیه‌ای پیرامون اقدامات افغانستان در بهره‌برداری از رود هیرمند تاکید کرد: افغانستان پایبندی به معاهده هیرمند را در عمل اثبات کند‌.

متن این بیانیه بدین شرح است:

۱) هیرمند، رودخانه‌ای بین‌المللی است و هر دو دولت ایران و افغانستان، حق برابری در استفاده از آب این رود دارند. بنابراین، دولت افغانستان نمی‌تواند با اقدامات یکجانبه خود، مانع از بهره‌برداری ایران از آب رودخانه هیرمند شود.

۲) نقش قابل توجه هیرمند در تأمین آب آشامیدنی سالم مردم سیستان، توسعه اقتصادی- اجتماعی و تعدیل شرایط زیست‌ محیطی منطقه، موجب شده تا هرگونه تغییر در مناطق بالادست، از جمله انسداد یا انحراف رودخانه، بر حقوق بنیادین ساکنان این منطقه از جمله حق بر دسترسی مردم به آب آشامیدنی کافی و سالم، حق بر محیط زیست سالم، حق بر سلامت و حق بر استانداردهای مناسب زندگی آنان آثار منفی برجای گذارد.

۳) معاهده راجع به آب رود هیرمند که در سال ۱۳۵۱ بین ایران و افغانستان منعقد گردید چارچوب اصلی تنظیم روابط دو کشور در موضوع هیرمند را تشکیل می‌دهد. بر اساس ماده ۲ این سند، افغانستان به تحویل ۸۲۰ میلیون مترمکعب آب به ایران در سال‌های نرمال و فوق نرمال، مکلف شده است. این کشور در ماده ۵ این معاهده متعهد شده مرتکب اقدامی نشودکه ایران را بعضاً یا کلاً از حقابه هیرمند محروم سازد. اقدام افغانستان در احداث سد کمال خان و انسداد و انحراف جریان رودخانه هیرمند به شوره‌زار گود زره، در صورتی که مانع از دریافت حقابه مقرر شده برای ایران گردد، نقض مواد ۲ و ۵ آن معاهده است. همچنین عدم همکاری افغانستان در احداث ابنیه فنی لازم مشترک، مغایر با تعهدات مندرج در ماده ۷ این معاهده محسوب می‌شود. لازم به اشاره است در سال گذشته انحراف جریان آب به سمت گود زره مانع جریان طبیعی رودخانه به سمت تالاب هامون و منجر به وقوع خساراتی از جمله خسارات زیست محیطی گردیده است.

۴) حاکمان افغانستان بارها مدعی وقوع خشکسالی و عدم وجود آب کافی برای تأمین حقابه ایران شده‌اند. در این رابطه باید اظهار داشت که این ادعایی است که افغانستان به عنوان طرف مدعی باید آن را ثابت نماید و اثبات آن نیز، از طرق علمی و اعتبارسنجی وضعیت از سوی کارشناسان (کمیساران) ایرانی در چارچوب سازکارهای مقرر در عهدنامه از جمله ماده ۵ پروتکل اول آن میسر است. حتی بر فرض اثبات این ادعا، صرف وقوع خشکسالی دلیلی بر عدم اعطای حقابه به ایران نیست بلکه مواد ۴ و ۱۱ این معاهده، چگونگی اقدام در شرایط خشکسالی و تعدیل حقابه را مشخص کرده‌اند. به این ترتیب، محملی برای عدم امکان اجرای تعهدات معاهده از سوی افغانستان به ادعای خشکسالی، باقی نمی‌ماند.

۵) حیات تالاب‌های هامون به جریان رود هیرمند وابسته است. این تالاب‌ها به عنوان ذخیره‌گاه زیست کره در یونسکو به ثبت رسیده‌اند. تالاب‌های هیرمند و صابری نیز به عنوان تالاب‌های مهم بین‌المللی ذیل کنوانسیون ۱۹۷۱ رامسر در ارتباط با تالاب‌های بین‌المللی به ویژه تالاب‌های زیستگاه پرندگان آبزی ثبت شده و زیستگاه جانوران و گیاهان متعددی می‌باشند. بنابراین، دولت افغانستان در راستای اجرای تعهدات خود ذیل معاهدات زیست محیطی مرتبط، به ویژه مواد ۳، ۵ و ۸ کنوانسیون ۱۹۹۲ تنوع زیستی متعهد به اختصاص و اعطای حقابه زیست محیطی این تالاب‌ها است. در حالی که اجرای طرح‌های توسعه‌ای مانند احداث سد کمال خان و بخش آباد در مناطق بالادست این حوضه آبریز، می‌تواند آثار سوء گسترده‌ای بر پایداری این تالاب‌ها داشته باشد.

۶) افغانستان به استناد قواعد عرفی بین‌المللی مکلف است به ارزیابی آثار زیست‌محیطی فرامرزی اقدامات توسعه‌ای خود (از جمله احداث سدها) پرداخته و به گونه‌ای عمل نکند که آسیب قابل توجهی به محیط زیست دولت‌های همسایه وارد نماید. خشک شدن تالاب‌های هامون در اثر سدسازی‌های افغانستان و انحراف جریان هیرمند، مصداق بارزی از ایراد آسیب قابل توجه زیست ‌محیطی فرامرزی است.

۷) مقامات افغانستان در اظهارات و بیانیه‌های خود مکرراً بر پایبندی نسبت به معاهده هیرمند تأکید کرده‌اند اما مطالبه اصلی جمهوری اسلامی ایران از حاکمان افغانستان، پایبندی عملی همراه با حسن نیت به معاهده پیرامون آب رود هیرمند است. اثبات حسن نیت مقامات افغانستان در راستای اجرای تعهدات خود ذیل این سند، از طریق همکاری در استفاده‌ از ظرفیت‌های مندرج در معاهده هیرمند برای تبادل اطلاعات و حل کارشناسانه اختلافات امکان‌پذیر است.

۸) مطابق ماده ۹ معاهده هیرمند و ماده ۲ پروتکل دوم آن، حل و فصل اختلافات پیرامون تفسیر یا اجرای مواد این معاهده، در مرحله اول از طریق سازکار مذاکرات دیپلماتیک و مساعی جمیله مرجع ثالث صورت خواهد گرفت و در صورت عدم رفع اختلاف مطابق دو روش قبل، از طریق مراجعه به حکمیت (داوری) انجام خواهد شد. بدیهی است ارجاع موضوع به حکمیت (داوری) در چارچوب معاهده مذکور ظرفیت لازم برای احقاق حقوق حقه ملت ایران را فراهم خواهد آورد.

۹) با این اوصاف، جمهوری اسلامی ایران راهکار نهایی حل پایدار اختلافات راجع به رود هیرمند را همکاری ایران و افغانستان بر مبنای اصل حسن همجواری و پایبندی به تعهدات بین‌المللی می‌داند و در صورت عدم اجرای تعهدات معاهده هیرمند توسط افغانستان، ضمن محفوظ دانستن حقوق خود در استفاده از طرق مسالمت‌آمیز حل و فصل اختلافات بین‌المللی مطابق ماده ۹ آن معاهده و یا درصورت لزوم، توسل به اقدام متقابل، بر مسئولیت بین‌المللی افغانستان و ضرورت فوری بازگشت به تعهدات بین‌المللی تأکید دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
زابل از دست رفت
Iran (Islamic Republic of)
عبدالله
۲۰:۱۵ ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
لازم است از خود سد کجکی به سمت مناطق نزدیک مرز ایران و شهر زرنج افغانستان یک پروژه ی کانال کشی هم برای مردم محلی افغانستان که نزدیک مرز ایران زندگی می کنند کانال سیمانی بزرگ و عریض ایجاد شود تا باعث رونق کشاورزی افغانستان در نزدیکی مرزهای ایران فراهم شود و هم از طریق آن کانال حق آبه ای به هامون و مردمان اطراف مرز ایران برسد به گونه ای که در هر دو طرف مرز شاهد رونق کشاورزی پیشرفته باشیم و متقابلا ایران هم با دادن امتیاز خاص ترانزیت همان منطقه از ساکنان مرزنشین افغان ؛امکان تسهیل صادرات محصولات کشاورزی منطقه ی مرزی مجاور ایران را از طریق بندر چابهار فراهم آورد که این همکاری به صورت یک همیاری دوطرفه باعث آبادانی دو طرف مرز و گسترش مراودات اقتصادی مردم دو سوی مرز شده و برکات همکاری در سطح ایجاد رفاه برای مرزنشینان دو طرف،نمایان شود و مشکل به حداقل ممکن برسد!
Iran (Islamic Republic of)
عباسعلی
۰۸:۳۱ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
سلام از شما مسئولین بی حال مطمعنا کاری بر نمی اید در خصوص رفع مشکل اب سیستان
Iran (Islamic Republic of)
یک ایرانی
۰۷:۲۱ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
اگه بحث درگیری نظامی باشه من داوطلب حضور در این جنگم به هیچ کسی رحم نمیکنم و کسی که بخواد چیزی که حق ماست رو نده یا محروم کنه عاشق ریختن خون کثیفش هستم.درسته که مردم در شرایط سختی زندگی میکنند از هر نظری ولی وقتی پای یک کشور دیگه بخواد باز بشه به این حق خوریا هیچ جوره چشم پوشی نمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۶ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
طالبان فرزند نامشروع آمریکا و پاکستان است مرگ بر طالبان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۷ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
طالبان پشمک هم واسه ما آدم شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
آخه می‌دونی چیه این مسعولین همه هیچ کاری نمیتونن بکنن چون پول هاشون هدر می‌ره ایرانی باید بره از تو سطل اشغال دنبال یه نون باشه ولی افغانی تو ماشینش میشینه می‌ره خونه روزی هزار لیتر آب مصرف می‌کنه بعد مردم ما آب ندارن اونوقت مسعولین میگن کم ابیه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۹:۲۴ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
شمارو به خدا به اینا نگید دولت افقانستان چون آن وقت باور میکنه که دولت شدن اینا همون دله دوز آدم کوش القاعده هست بهشون بیگین قوم القاعده یا همون طالبان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
فعلا كه افغانستان تونسته حقابه ما رو نده ، شما چيكار ميتونيد انجام بديد ؟؟؟ !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ملاعلی
۱۶:۵۱ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
من یک افغانی اهل مزار شریف ام.صد سال پیش جزئ ایران بودیم.به خدا طالبان نماینده مانیست اعمال و رفتار آنها را به حساب ما نگذارید.ما در دستان آنان اسیریم.لعنت بر شاهان قاجار که مارا از ایران جدا کردند.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۵۶ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
نمیتواند چیه
جلو آب رو بستن یعنی میتونن
دوتا موشک بزنید سد هاشون رو خراب کنین این مسخره بازی ها چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
داستان طالبان همان مجاهدین خلق ایرانه یا حزب بعث عراق ، ما تونستیم مبارزه کنیم و نگذاریم حکومت مملکت رو به دست بگیرند اما عراق و افغانستان نتونستند ، اگر مردان افغانستان همت کنند سرزمین خودشون رو پس خواهند گرفت ، یه مشت آدم کش دارند به افغانها زور میکند ، تمام درآمد طالبان هم از باج‌گیری و زورگویی از مردم ستمدیده است و ساپورت میشن از امریکا و امارات و عربستان .
Iran (Islamic Republic of)
عباسی
۱۲:۴۹ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
متاسفانه دولت ما با افغانستان زیادی مماشات می کند
بیش از چهل ساله حداقل سی چهل درصد جمعیت افغانستان بدون مدرک
ازآب وخاک ما استفاده می کنن ،، وقتی رفتن آنطرف هم مارامورد مسخره قرار میدن
تاکی ادامه داره خدا داناست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
این همه مهاجر افغانی تو کشور ما دارند از تمام امکانات این مملکت استفاده می کنند به اندازه کل سد کجکی هرروز دارند آب میخورند . حالا ما داریم به خاطر حقآبه التماسشون میکنیم معلوم نیست ذلت تا کی و کجا ادامه خواهد داشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
رفسنجان نصف جمعیتش با بی کفایتی شده افغان مردم از ترس نمیتونن راحت از خونه هاشون بیرون بیان با اسلحه و قمه شبانه تو خونه های مردم برا دزدی میرن زنهاشون کیلو کیلو طلا دارن هر چی سیم و کابل برق و مخابراته دزدیدن بچه ها جرات ندارن تو پارکها برن همش شده مال بچه افغانی ها بازار رو دست گرفتن اگر دو تا خربزه تو این شهر از حق مردم میخواست دفاع کنه بهتر میتونست ادم چی بگه خیانتها رو تو تاریخ مینویسند ولی اون زمان فرقی به حال مردم مظلوم نمیکنه
کاش مردم فلسطین به یاری ما میاومدند کسی نیست ما رو یاری کنه همش اضطراب و نگرانی داریم این زندگی میشه کی پاسخ این خیانت رو میدهمگه مادران شهدا چه گناهی کردن از خون بچه هاشون برا وجب به وجب این خاک گذشتن حالا وطن رو مفتی دادن دست دشمن تر از عربها
زنهاشون میگن ما با کفش اومدیم شما رو بدون کفش بیرون میکنیم ای خدا خودت بیا و داوری کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
عدم جواب درست به این متحجران باعث صدمه به قدرت ایران می شود.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۳۲ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
اتباع افغان کار ما رو گرفتن و بازار کساد کشده !

دولت چه می کنه ؟ !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
هم قدرتشو داریم و هَم زور
آب هیرمند حق افغانی و کشور افغانستان هست.
ایرانی دست باید کشد
Qatar
ع ق
۰۹:۲۳ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
دولت ما باید یک شرکت بزرگ حتی یک وزارت مرز داری ایجاد کند و این ۸۰۰کیلومتر را دیوار بتونی ۵ متره بکشد و سرانجام وجود افغانها را منظم کند برای شخص سخت است ولی از عهده یک کشور بر می اید یک دیوار منجسم در صفر مرزی و یک جاده منضم دو طرفه و دوربینهای مدار بسته خورشیدی نمونه انها در کشور های عربی چند کیلومتر در چند کیلومتر برای شتر وجود دارد
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۷:۵۶ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
ایران میتونه تو نصف روز تمامی پایگاه ها و مقرهای این دولت زورگو و مستبد افغانستان را نابود کنه و بعد با کمک دولت چین ،انتخاباتی آزاد بین مردم برگزار کنن و امنیت رو به این کشور همیشه بحران زده و مظلوم برگردونن و حق آبه ایران را تخصیص بدن، چون این طالبان که نه معاهده میدونه چیه نه کنوانسیون بین المللی ،فکر میکنن خوردنیه....
Iran (Islamic Republic of)
عظیم
۰۷:۴۵ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
در این روزها فضای مجازی پر از اظهار نظرهای نا رواست. اولا من به عنوان یک افغانستانی دوست دارم تعاملی انجام بگیره که هر دو طرف قضیه از آب استفاده کنند هم ایران و هم افغانستان هرچند که افغانستان خود در بدترین شرایط آبی قرار دارد. افغانستان اگر نزولات آسمانی را مدیریت نکند امکان استفاده از دریاها را نیز ندارد و.. ثانیا برادران ایرانی چنان اظهار نظر می کنند که گویی ابر قدرت دنیاست. افغانستان جایی است که تا به حال 3 ابر قدرت دنیا یعنی انگلیس و شوروی و آمریکا از آن با خفت و خاری از آنجا بیرون رانده شده چه برسه دیگر کشورها ثالثا می گم خدا طالبان پس فطرت را لعنت کند که برای کل جهان اسلام مصیبت هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۹ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
فعلا که تونسته
Iran (Islamic Republic of)
هاجر
۰۷:۲۹ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
دفاع از آب هم همچون دفاع از خاک مهم است.همانطور که چشم داشت به داشته های دیگران ناپسند است باید از آنچه متعلق به خودمان است محافظت کنیم و از دست ندهیم.
در گرفتن حقابه مصمم و پایدار باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم پهلو
۰۷:۰۵ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
فعلا که هم توانسته هم مانع بهره برداری ایران از اب هیرمند شده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۱ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
سلام من خودم از اتباع هستم. ولی از طالبان خوشم نمیاد .باید حقابه ایران را بدهد مرگ بر امریکای جنایتکار و بعدش طالبان که باعث بدبختی مردم ستمدیده افغانستان شده که ملیون ها نفر آواره شدند حساب اتباع .از طالبان جدا است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۱ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
یکم دیر به فکر حق ایران نیفتادید؟
اگه راست میگید افغانها را از کشور بفرستید برن
چه کارگر و چه حتی اونایی که زن ایرانی دارن
باید برن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۲ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
بزنید با خاک یکسان کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۷ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
همه ی اتباع افعان را از ایران اخراج کنید همه چی درست میشه
United States of America
ناشناس
۰۵:۰۵ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
مگه کسی طالبان ب عنوان یک حکومت برسمیت شناخته که میخوای ب محاکم بین المللی رجوع کنی، بعد ایا طالبان ارزشی واسه اون محاکم قائلن،، خودت هر کاری میتونی انجام بده واسه فشار بر طالبان، واین بهترین راه وسریعترین راه خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۲ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
فعلا که تونسته و شده !
Iran (Islamic Republic of)
مبارز _ شهید سپهبد سلیمانی
۰۲:۲۲ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
آقای رییسی مراقب اطرافیانت باش.
آفت دولت ، انتصاب های نا به جاست.
این معرکه ، مرد میدان می خواهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۲ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
کم کمش هفت میلیون افغانستانی تو ایران است اگر هر افغانستانی در روز ۴۰ لیتر آب مصرف کند می شود روزی ۲۸۰۰۰۰۰۰۰ لیتر آب جمعیت سیستان ۴۰۰ هزار نفر است اگر این آب برای سیستان مصرف شود چه می شود خودتان قضاوت کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۴ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
مسعولین ما سیستانیها حق آبه را می خواهیم و از حقمان کوتاه نمی‌آیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۰ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
حمله به افغانستان وکشتن تمام اعضای طالبان جهان راازلوث این کثافت های تروریست آمریکایی راحت میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۳ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
خدا وکیلی بیا اتباع کشورش همه بفرستین اون ور تا حالش ببرن
تحریم کاری ندارم که،،،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۲ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
افغان ها را بریزین بیرون از حمله افغان ها در تاریخ عبرت یگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۴ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
افغانستان بی و
چشم رو ونمک نشناس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
همه کشورها برای ایران عزیز ما قلدری میکنند بعد ما خودمون هم افتادیم به جون هم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
نتیجه سیاستهای خودمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
راه حل فقط انتقال آب از دریای عمان هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۶ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
دریای عمان به جای خود...
حق آبه ایران هم به جای خود...
هر سخن جایی و هر نکته مکانی.....
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۲۳:۲۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
اون کودنها فقط زبان زور میفهمند،حالا هی بگو افغانستان باید افغانستان نباید
Canada
شکیب
۲۳:۱۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
سال ۱۳۵۱ چه اقتداری بوده حداقل جلو افغانستان که این عهدنامه نوشته شده‌. الان مدعیان اقتدار در منطقه بیان ارثیه رو بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۶ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
دشت ناامید رو فروختن چه اقتداری داشتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
فعلا که تونسته، جای حاج قاسم خالی هست، بازم انفعال انفعال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
باشه
Iran (Islamic Republic of)
امین حقوقدان
۲۲:۴۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
آها پس در بند این معاهده اومده و افغانستان یا حکومت حاضرآن طالبان باید پاسخگو باشه واعتراض ایران به جا است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
طالبان مزدورامریکاهستند وبا تصمیم واراده وکمک امریکا بر افغانستان حاکم شدن امریکاییا میخوان شیر پرقدرت بیشه ایران را وارد جنگ با یک شغال شپشو زوار دررفته کنند تا مدتی اسرائیل نفس راحتی بکشه ویه شب راحت بخوابن
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۲:۰۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
راه حل افغانستان با دیپلماسی به جایی نمیرسه، جنگ هم راه حل نیست، افغانها ذاتا جنگجو و لجوج هستن، محاصره و تحریم راه حل نهاییه، باید مثل دیوار مکزیک برای مهاجرت و قاچاق ساخته بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۴ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
مگر پیروزی در جنگ، ربطی به به لجاجت و جنگجو بودن دارد؟!
ما با افغانی هایی که از دست طالبان ذله شده اند، دوست و برادریم.
ما و افغانی ها بر علیه طالبان متحدیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
مسئولان ما بیش از 4 دهه هست که تا الان موفق نشدند حق ملت ایران رو از دنیا بخاطر سیاستهایشان بگیرند امیدواریم بتوانند حق مردم رو از این تروریستهای طالبان بگیرند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
طالبان حکومت رسمی نیست.
یک حکومت خود خوانده اس که شاید به خواست مردم مسلمان و نجیب افغانستان بزودی برکنار شوند.
طالبان یک گروه تروریستی و دست نشانده آمریکاست.
آمریکا از افغانستان رفت و حکومت افغانستان را 2 دستی تقدیم طالبان کرد.
در صورت لزوم، علیه طالبان، اقدام میکنیم.
و...
Iran (Islamic Republic of)
کمال
۲۱:۳۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
هنوز روز به روز بهتر هم میشود .وقتی اینهمه افغانی وارد کشور میکنید بهداشت ،آب خوراک وپوشاک ومنرل مسکونی واشتغال تو کشور ما براشون فراهم باشه .ایرانی ماشین نداره که افغانی توایران ماشین داره وقتی تمام کارخونه های کشور ایران پر شده از افغان .وقتی تمام گلخونه ها دست افغانیهاست .وقتی زنا وخیانت وآدم کشی توسط افعانی توایران بیداد میکنه ولی قانونی واسشون نیس
و هیچ اقدامی صورت نمیگیره وقتی قانون منع ازدواج برداشته شد چرا آب را روی کشور ایران نبندن .هنوز بهتر هم میشود.وقتی ایرانی نون خوردن نداره واین افغانیها یه گوسفند را دبح کرده یه روزه میخورند .نمیخوای اینقدر زاد وولد کنن توکشور ما بجای ایرانی زاد وولد میکنن.خب حالا سردمداران مملکت بیندیشن که دارن چه اشتباهاتی مرتکب میشوند .هشدار کشور مارا نگیرند .خدایا امام زمان بیاد کشور رانجات بده .
Iran (Islamic Republic of)
سلام حسین هستم شهروندافغانستان ازکشورودولت جمهوری اسلامی تشکرمیکنم که همیشه دست ماروگرفته وبه بدترین شرایط بهترین همسایه مابوده ، ماهمیشه بخاطرشیعه بودن ازدست قوم جاهل مثل طالبان که ازانسانیت چیزتمیدانند
۲۱:۳۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلامحسین هستم طبقه افغانستان ازکشورجمهوری اسلامی ایران تشکرمیکنم که دربدترین شرایط دست ماروگرفته چی قانونی چی غیرقانونی،مابخاطرقوم نادان مثل طالبان وبخاطرشیعه بودن مان تمام عمرمان بمهاجرت گذراندیم،ازدولت جمهوری اسلامی ایران تقاضادارم که ازحق شان نگذرت
Iran (Islamic Republic of)
مبارز
۰۱:۳۲ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
داداش
شیعه زیر بار زور نمیره
به جای فرار و آوارگی و انگ بدنامی
ادامه ی فاطمیون را وصل کنید به آزادی همیشگی سرحدات هرات و کابل از تصرف طالبان پشتون وحشی ، اسم مزخرف قوم پشتون را هم برای همیشه محو کنید و نام به درد به خور روی این مملکت اسلامی بگذارید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
اقتدار جمهوری اسلامی ایران ماشالله افغانستان رو هم نمیتونه تکانکی بده چه برسه به بزرگترهای دنیا .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
اقتدار کجا بود عزیز من، این حرفا فقط مصرف داخلی داره
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۲۱:۱۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
من افغانی هستم این حقوبایدازطالبان جاهل بگیرن ایناباجهالت که دارن همه روبدبخت کردن جمهوری اسلامی ازحق شان نبایدبگذرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
تو اگر مرد بودی تو کشور خودت جلو طالبان ایستادگی میکردی نه اینکه از ما بخواهی برای کشور تو کاری بکنیم به اندازه آب سد کجکی دارید هر روز آب مصرف می کنید
Iran (Islamic Republic of)
احمدنظریی
۲۰:۵۰ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
ایران به رودی هلمند چی حق داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۴ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
هر چی میکشیم از دست افغانی هاست ربطی ندارند طالبان باشه یا افغانی مهم اینه که تو باید از کشور ما باید بری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
با دبه برید و با دیپلماسی غیر التماسی شاید بهتون آب دادند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
این عقب مونده های واپسگرا از قانون بین الملل چی میفهمن؟
واقعا رفتار شما عجیبه
با غربیها که قانون بلد و زیرک هستند با زبان زور و لجاجت صحبت میکنید ولی با این متحجران پخمه که سواد ندارن با زبان قانون.
آیا این ضعف نیست؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
از شاه سلطان حسین نیز حقیر ترید در مقابل افغانها ایران یه نادر میخاد نه مدیران فاسد و رانتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
تلاش 20 ساله امریکا برای استقرار دولتی بوده که بتواند با شخصیتی قاصب و قدرت طلب و هرج و مرج طلب و غیر قابل پیش بینی و در هر شرایطی بدون هیچ تفکر و ملاحظه ایی و از سر نادانی چنان خطرناک باشد و بتواند به راحتی حکم بدهند !! با آگاهی از خسارتهای این جماعت میبایست با مدیریت صحیح دوری جست و مهمتر اینکه اشراف و نحوه برخود ما با این جماعت نادان همسایه ست که این دست نشانده اجنبی چگونه روابط مان در آیند باید آرام و به مرور با قاسله جستن شکل بگیرد بصورتیکه شان و منزلت تاریخی و اعتقادی خودمان و بدون خدشه وارد شدن بر منزلتمان به مسیر ادامه دهیم و هم با کمک از اساتید برجسته در حوزه روان شناختی شخصیتی در تعامل کوتاه و بلند مدت شخصیتی نابهنجار با همسایگان این چنینی و با کمترین خسارت بهره بجوییم و به نوعی با افراطی گری جنگ طلبی و بی مسولیتی همسایه ساخته دست دشمنان و با درایت در مواقع لزوم در کنترل خودمان داشته باشیم (تشویق و تنبیه محدود) استاد روان شناس نحوه برخورد با یک همسایه نابخرد و نابهنجار روش برخورد خاص خود را میطلبد آگاهی دارد و این چیزیستکه با تلاش 20 ساله شان به مرور متاسفانه به بار نشسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
افغانی های مقیم ایران را یکجا بفرستید به افغانستان تا ببینند نان و آب دادن به این سادگی ها نیست.
امسال دختران افغانی در مدارس دخترانه ایران شده بودن "نمایندگان افکار طالبان"
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۰ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
نون و ابشو نو تو دادی که برات سخت شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۸ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
افغانی های داخل ایران، ضد طالبان هستند.
بفرستیمشون افغانستان،،، طالبان، همه شونو اعدام میکنه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
ایران قوی.....
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۲۰:۳۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
یکمی فشار بیارین بزنید چنتا از اسکلاشون رو ترور کنید از مولوی عبدالحمید کمک بگیرین خیلی نفوذ داره نشد یه چنتا موشک نقطه زن بزنیدشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
دقیقا..این همه سال موشک زدید به عربستان و اسراییل...ده تا موشک بزنید سد را نابود کنید...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
چند دهه است به افغانی ها بیشتر از ایرانی ها رسیدکی کردید خدا شکر که جواب خوبی که از حیب مردم ایران کردید طالبان پس دا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
چه کسی رسیدگی کرد؟ آیا بجز رهبر کس دیگه ای دستور رسیدگی داد؟ حالا کی پاسخگوست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
آقای مولوی عبدالحمید، سخنان آتشین کجا رفته،طالبان بیش از سه سال حق آبه رو از مردم استانت محروم کرده،نمی‌خواهی چیزی بگی‌.نگران نباش طالبان عزیزت ناراحت نمیشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
سایت خبر آنلاین زده دارن تونل میزنن تو مسیر آب!!! کاری که استان اصفهان برای انتقال اب استان چهار محال کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
هیرمند جزئی از ایران است اب ان حق سیستان ما هست و نبیاد به سادگی کوتاه بیاییم با یک مشت زورگو عقب افتاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۴ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
هرمند که جزی ایران اس پس چرااب نمگری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
من هر وفت میخواه خبری بخوانم با خبرها دو روز و۳ روزه برمی‌خوریم مجبورم یک نظریه بدم این ۸ال۹ میلیون نفری افغانی داخل ایران هست سریعتر خاک ایران را ترک کنند و الا برایشان گران تمام میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
عزیزم تقصی اینها چیه؟!
اینها خودشون از دست همین عوضیها فرار کردن و آواره شدن و فکز میکنی اینهارا از کشور اخراج کنیم طالبان چکار میکنن ؟! خب هیچی اینها هم عین بقیه مردم اونجا باید بسوزن و بسازن ولی خود طالبان که درمضیقه نیستن که فکر کنی اینها را اخراج کنیم اینها میرن اعتراض میکنند به طالبلان و... کسی اونجا اصلن حق اعتراض نداره پس اینها که تو کشور ما هستن خودشون دشمن اول طالبانن !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
آخه ما چکار میتونیم بکنیم با یه مشت آدم زبون نفهم ؟!
طالبان فقط تفک و درگیری و.. رو مشناسن دیگه از کشور داری و سیاست و این موارد مگه چیزی هم سرشون میشه؟!
ما هرکاری هم بخوایم بکنیم اونها که یه مشت نفهمند و فقط با کاری که بتونیم بکنیم فشاری هم بیاریم اون فشار به مردم افغانستان میاد و اونها که درقید مردم نیستند که چی بشه یا نشه!
واقعا افغانستان دست کی افتاده و این آمریکای مفت خور 20 سال نمیدونم چه غلطی اونجا میکرد که آخرم شبانه بعد چاپیدن و به تاراج بردن کلی منابع افغانستان شبانه فرار کردن و رفتند و مردم موندن و طالبان زبون نفهم که حتی دختران هم نمیگذارن به مدرسه برن و حالا با این ها میشه واقعا چکار کرد؟؟! هیچی!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
خدای به ایناخیلی رودادیدنصف مملکت ماروپرکردن هرکاری که میخوان میکنن نان ازمملکت مادرمیارن بدواسه مااینجوری میکنن بریزیدبیرون همشونو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
نان مفت میدن برامان عزیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۶ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
فاشیست بازی در نیار این چندتا آدم زحمت کش بیچاره آواره ربطی به اون وحوش طالبان ندارند و بیشتر از نونی که می خورند کار می کنند یخورده بیشتر فکر کن.
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۸:۵۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
این بیانیه وقتی مفید است که طرف مقابل ،کشوری متمدن و هیات حاکمه ایی فرهیخته و منطقی داشته باشد.
اما وقتی طرف مقابل را افراد خشک سر وهابی که نه فهمی از دین دارند و نه بهره ایی از تمدن بشری برده اند ،بیانیه حقوقی و .... بی حاصل است.
بایستی پس از دادن اولتیماتوم ،اگر طالبان حرف نکند (که بعید به نظر می‌رسد فهم داشته باشند ،با دادن اخطار برای تخلیه نواحی اطراف سد ،آنرا با پهپاد هدف قرار داد و مشکل را برای همیشه حل کرد.
لعنت بر رضا پالانی که با حاتم بخشی دشت ناامید این سنگ بنای کج را بنا نهاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
حالا که عملا دارد این کار را می کند. به جای موضع گیری بگویید می خواهید چکار کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
سیاست ندارید درسته که خیلی کشورها با انریکا در باطن خوب نیستن ولی با سیاست مانع از ضررهای جدی و پی در پی برای کشور و ملتشان میشوند
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۷:۵۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
همون وقت که داشتن میومدن در راس قدرت باید به فکر میبودین و فرش قرمز براشون پهن نمیکردین...اینا شعبه دوم داعشن! حالا تحویل بگیرید با کفایتین!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
طالبان هم مثل امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
مثلاً اگر بتواند شما چیکار میکنی؟ یعنی چه کاری ازتون ساخته ست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
فعلا که تونسته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
معلومه که قصدندارید کاری انجام بدین چون رفتین تولاک شعاردادن
یعنی مردم سیستان وبلوچستان اصلا براتون مهم نیستن که آبدارن یاندارن
Iran (Islamic Republic of)
خر
۱۶:۵۹ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
چرا ؟؟ مگر با طالبان دوست نبودید. میدونم نظرهای انتقادی رو نشر نمی دید ولی بالاخره یکی که به اسم سانسورچی نشسته میخونه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
پاسخ ایران باید دندان شکن باشد والا با زبان فایده نداره
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۶:۴۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
این طالبان پر رو شدند...با یه پهباد انتحاری هر سازه ای که جلوی مسیر آب هست رو تخریب کنید تمام ...افغانیها هم دم در آوردند برا ما...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
چه دل خوشی داره معاونت جقوقی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
منابع ملی و بیت المال خرج افغانیها میشه ایران پرشده از افغانی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
خب بحث اینجاست که آب مطعلق به افغانستانه چون داخل زمین خودشونن اما تنها راهی ما خودمون میتونیم کاری انجام بدیم باید تموم افغانی های داخل کشوررو جمع کنیم تا خودشون به ازای حقشون از آب وارد ایران کنن در غیر اینصورت افغانی های داخل خاک ایران را اخراج کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
به همین خیال باشید.
افغانستان تا بهش باج سیاسی ندهید هیچ کاری نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
افغانستان تا به امروز حسن نیت نشان نداده و شعار و دروغگویی رو بیشه خودش قرار داده و هر گونه تعلل خسارات انسانی و زیست محیطی جبران ناپذیر داره. اقدامات صریح و سریع باید انجام بپذیره و باید تهدید به جبران خسارت تا بحال گردد.
Iran (Islamic Republic of)
عبدالله
۲۰:۱۶ ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
لازم است از خود سد کجکی به سمت مناطق نزدیک مرز ایران و شهر زرنج افغانستان یک پروژه ی کانال کشی هم برای مردم محلی افغانستان که نزدیک مرز ایران زندگی می کنند کانال سیمانی بزرگ و عریض ایجاد شود تا باعث رونق کشاورزی افغانستان در نزدیکی مرزهای ایران فراهم شود و هم از طریق آن کانال حق آبه ای به هامون و مردمان اطراف مرز ایران برسد به گونه ای که در هر دو طرف مرز شاهد رونق کشاورزی پیشرفته باشیم و متقابلا ایران هم با دادن امتیاز خاص ترانزیت همان منطقه از ساکنان مرزنشین افغان ؛امکان تسهیل صادرات محصولات کشاورزی منطقه ی مرزی مجاور ایران را از طریق بندر چابهار فراهم آورد که این همکاری به صورت یک همیاری دوطرفه باعث آبادانی دو طرف مرز و گسترش مراودات اقتصادی مردم دو سوی مرز شده و برکات همکاری در سطح ایجاد رفاه برای مرزنشینان دو طرف،نمایان شود و مشکل به حداقل ممکن برسد!
Iran (Islamic Republic of)
عمار .
۱۴:۲۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
به نام خداوند جان و خرد : این دولت جعلی طالبان افغانستان دست نشانده انگلیس آمریکایی‌ها هستند و دارن تمام کمال نقشه های شوم غربیها رو در منطقه شرق ایران اسلامی عزیزمان باریکی کنند ایران اسلامی هم روی حساب خوش نیتی سفارتخانه افغانستان را برایشان بازگشایی کرد ولی با مشکلات بسیاری که در مرزها شرقی بوجود آوردند با فرستادن تروریست‌های دوره دیده آسان به خاک ایران اسلامی و با جاری نکردن حق آبه سالیانه ایران اسلامی کاملا مشخص است که می خواهند جنگ ستیز را مابین ایران اسلامی و افغانستان آغاز کنند تا ایران اسلامی را به ضعف بکشانند و دیگر دشمنان از مرزهای دیگر حمله کنند نقشه های شومشان اشغالگری ایران و چپاول و غارت دارایهای ایرانیان و تجاوز به نوامیس ایرانیان و به برد بردن کودکان نوجوانان ایرانیان و کشتن شکنجه گری مردان زنان ایرانیان است ایران اسلامی عزیزمان باید دیپلمات‌های قلابی حکومت خودخوانده جعلی طالبان را اخراج کنند و درب سفارتخانه افغانستان را تا زمانی که دولت مردم شمول فراگیر افغانستان تشکیل نشده و به رسمیت جامعه بین المللی نرسید پلمپش کنند تا بفهمند صبوری بزرگواری ایرانیان در قبال پروگیری وحشیگریهایشان و بی تربیتی هایشان اندازه ایی داشته است و تمامی افرادی را که بدون مجوز یا با مجوز از زمان حکومت طالبان تروریست وارد ایران اسلامی عزیزمان شدند را باید جستجو کنید دستگیر کنید و اخراجشان کنید تا تکلیف حق آبه استان سیستان بلوچستان مشخص شود یک استان پهناور ایران اسلامی را اینها به خشکسالی و فقر فلاکت بدبختی مهاجرت کشاندند بلایی که اینها بر سر ایران اسلامی عزیزمان آوردند کمتر از انفجار بمبی اتمی هیروشیما و ناکازاکی در کشور ژاپن توسط آمریکایی‌های سفاک جنایتکار نبوده است اینها دارن با پنبه سر ملت ایران رو می برند و بریده اند و خسارت‌های جانی مالی بسیاری به سرزمین ایران اسلامی عزیزمان وارد کرده اند دولت مردان ایران اسلامی عزیزمان باید تصمیمات مجدانه و مقتدرانه و قدرتمندانه و قاطعانه پیروزمندانه در قبال با این حکومت جعلی خودخوانده طالبان بگیرند اگر نه اینها مدام دارن نقشه های شوم غربیها و آشغال کله های خودشان را در قبال با ایران اسلامی اجرایی عملیاتی می کنند ایران اسلامی عزیزمان باید گوششان را حسابی بپیچاند و ادبشان کند و حق آبه ایران اسلامی را از حلقوم ظالمان ستمگران بیرون بکشد بقول معروف ترحم بر پلنگ تیزدندان خیانتکاری است بر گوسفندان . والسلام و صلوات التماس دعا و صلوات .
Iran (Islamic Republic of)
یاشار
۱۴:۰۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
غربی ها زمانیکه با پای خودشان از کشوری بیرون رفتند،اولین عمل باید بستن پنچره های سیاسی باشه!
عادت دشمن بازگشت از طریق درزگاه های سیاسی موجود در هر کشور هست،
به طالبان بگویید،اشتباه نکنید،مسیر پیشرفت شما در دل همسایه شما ایران نهفته است،نه دشمنان ایران،
در ضمن،اصلی ات و موجود ات آن سد،مثال قطعه سنگ ای به دست!،بیشتر نیست.
Iran (Islamic Republic of)
عبدالله
۲۰:۱۶ ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
لازم است از خود سد کجکی به سمت مناطق نزدیک مرز ایران و شهر زرنج افغانستان یک پروژه ی کانال کشی هم برای مردم محلی افغانستان که نزدیک مرز ایران زندگی می کنند کانال سیمانی بزرگ و عریض ایجاد شود تا باعث رونق کشاورزی افغانستان در نزدیکی مرزهای ایران فراهم شود و هم از طریق آن کانال حق آبه ای به هامون و مردمان اطراف مرز ایران برسد به گونه ای که در هر دو طرف مرز شاهد رونق کشاورزی پیشرفته باشیم و متقابلا ایران هم با دادن امتیاز خاص ترانزیت همان منطقه از ساکنان مرزنشین افغان ؛امکان تسهیل صادرات محصولات کشاورزی منطقه ی مرزی مجاور ایران را از طریق بندر چابهار فراهم آورد که این همکاری به صورت یک همیاری دوطرفه باعث آبادانی دو طرف مرز و گسترش مراودات اقتصادی مردم دو سوی مرز شده و برکات همکاری در سطح ایجاد رفاه برای مرزنشینان دو طرف،نمایان شود و مشکل به حداقل ممکن برسد!
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۱۴:۰۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
چقدر ادعا و تاکید و دستور و حرافی ؟! اون از شرایط بورس . اون از کیفیت و قیمت خودرو . اون از وضعیت کم کاری در فرهنگ و حجاب و در نتیجه فاجعه ی و تنزل فرهنگی ، اون از وضعیت آموزش و پرورش و ....... این دولت شده ادعا و وعده ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
من.خودم.مهاجرم.ازطالبان.نفرت.دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
خواستن توانستن است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
شما مردم خودمون رو رها کردید دست گرگ دلال .نه میتونی تو زادگاه خودت سرپناه داشته باشی و نه میتونی به اصطلاح خودروی ساخت داخل کشور خودت رو بخری و نه ....... تا کی میخواید حواس مردم رو با این چرندیات که کم کاری خودتون هم هست پرت کنید ؟ شما کمترین وظیفه خودتون رو انجام نمیدید و خائن هستید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
بعد از اینکه یک ماه زمان تموم شد میخواید یک ماه دیگه زمان بذارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
اول دولت افغانستان نه بلکه عمارت اسلامی که جمهوری اسلام بالا اورد درواقع پانفارسیسم بالا اورد.. با همدستی امریکاکه حتما جنگ میشود.. دوما جدا از اون 7 میلیون افغانی در این کشور چی کار می کند؟.. 5 میلیون ایرانی رو همین حکومت افراطی از کشور فراری دادی در جاهای مختلف جهان چطور یه کشور فقط 7میلیون مهاجر بی سواد در ایران دارد تبعاتش برعهده کیست؟ زن کار گر ایرانی خودفروشی می کند بچشو نگهدارد.. اون وقت کارگر افغان اینجا چی کار می کند؟ .. با کدام تولید ما به کارگر نیاز داریم؟ سوما همین اقایون از طالبان حمایت کردند خودشون باید حلش کنند چرا ما با شهید بدهیم بر چه حساب؟ در مورد ترکیه هم همین رویه در ایران موجوده قلیچدار اوغلو با حمایت پانفارسیم بیاد پ کا که را مجهز کند دوباره ما شهید بدیهید این سیاست است یا وطن فروشی؟....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
اتفاقا میتونه خوبم میتونه..شمایید که عرضه دفاع از منافع ملت ایران رو ندارین.کار رو به جایی رسوندند که هر غورباقه ای ابو عطی میخونه واسه ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
باید به افغانستان حمله کنیم و اونجا رو بگیریم
این تجاوز فرقی با تجاوز عراق به ایران نداره
#جنگ با کشور پیزوری به اسم افغانستان
Iran (Islamic Republic of)
عبدالله
۲۰:۱۶ ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
لازم است از خود سد کجکی به سمت مناطق نزدیک مرز ایران و شهر زرنج افغانستان یک پروژه ی کانال کشی هم برای مردم محلی افغانستان که نزدیک مرز ایران زندگی می کنند کانال سیمانی بزرگ و عریض ایجاد شود تا باعث رونق کشاورزی افغانستان در نزدیکی مرزهای ایران فراهم شود و هم از طریق آن کانال حق آبه ای به هامون و مردمان اطراف مرز ایران برسد به گونه ای که در هر دو طرف مرز شاهد رونق کشاورزی پیشرفته باشیم و متقابلا ایران هم با دادن امتیاز خاص ترانزیت همان منطقه از ساکنان مرزنشین افغان ؛امکان تسهیل صادرات محصولات کشاورزی منطقه ی مرزی مجاور ایران را از طریق بندر چابهار فراهم آورد که این همکاری به صورت یک همیاری دوطرفه باعث آبادانی دو طرف مرز و گسترش مراودات اقتصادی مردم دو سوی مرز شده و برکات همکاری در سطح ایجاد رفاه برای مرزنشینان دو طرف،نمایان شود و مشکل به حداقل ممکن برسد!
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۲:۳۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
الان این دقیقا خلاف حرف های حضرت اقاس که گفتن التماسی نباشه.
اقتدار رو جلوی طالبان نشون ندین امریکا و اروپا از حرفاتون میخاد بترسه؟
آخرین اخبار