سیستان و بلوچستان بالاترین تعداد روستا‌های قرارداد آبرسانی کشور را به خود اختصاص داده است

نماینده مجری طرح جهاد آبرسانی وزارت نیرو در سیستان و بلوچستان گفت: استان سیستان و بلوچستان بالاترین تعداد روستا‌های قرارداد آبرسانی کشور را به خود اختصاص داد و آبرسانی به ۱۷۵۱ روستا مربوط به این استان است.

مصطفی سیاسر درباره طرح جهاد آبرسانی به روستا‌های سیستان و بلوچستان اظهار کرد: از ابتدای دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای به آبرسانی به استان‌های کم برخوردار صورت گرفت.

وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان تنش‌های آبی زیادی دارد هرچند کار زیادی در این رابطه شده، اما چون وسعت استان بالاست، کار‌های صورت گرفته کمتر خود را نشان می‌دهد و حل مشکلات نیاز به هم‌افزایی جدی دارد.

سیاسر افزود: دولت به ویژه وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه متفق القول شدند که مشکل آب را در کل کشور حل کنند و رئیس مجلس نیز طرح‌هایی در بودجه به عنوان محرومیت زدائی پیشنهاد داد که به پیشنهادات دولت کمک ویژه‌ای کرد.

وی بیان کرد: آبرسانی به روستا‌ها به عنوان جهاد آبرسانی در کشور آغاز شد که به دلیل وسعت و پراکندگی و محرومیت در روستا‌ها باید کار جهادی و شبانه روزی شکل می‌گرفت لذا از ظرفیت سپاه و گروه‌های جهادی نیز در این زمینه استفاده و با قرارگاه امام حسن مجتبی علیه السلام قراردادی در کشور منعقد شد.

نماینده مجری طرح جهاد آبرسانی وزارت نیرو در سیستان و بلوچستان اظهار کرد: استان سیستان و بلوچستان بالاترین تعداد روستا‌های قرارداد آبرسانی کشور را به خود اختصاص داد و آبرسانی به ۱۷۵۱ روستا مربوط به این استان است.

وی افزود: کار آبرسانی به روستا‌های استان آغاز شده و تعدادی نیز طی یک سال به بهره‌برداری رسید و این طرح با برنامه در حال پیشروی است و همه مسائل فنی و اجرائی در این پروژه رعایت شده است.

سیاسر گفت: در کمتر از یک سال قریب به ۱۰۰۰ کیلومتر لوله گذاری در سیستان و بلوچستان برای آبرسانی به روستا‌ها انجام شده که در استان بی سابقه است و قرارداد استان برای اجرای طرح آبرسانی بالای ۴۰۰۰ کیلومتر لوله گذاری است.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت خیرین و اعتبار طرح‌های ملی روستایی تصریح کرد: ۴۰ کارگاه فعال اجرایی در استان در بحث جهاد آبرسانی در حال کار است و انشاءالله مردم روستا‌ها به زودی ثمرات آن را می‌بینند.

وی با بیان اینکه خوشخبتانه امسال نیز ردیف‌های مالی خوبی برای آبرسانی به روستا‌های استان پیش بینی شده، گفت: حتی بخشی از منابع مالی با عنوان تهاتر نفت پیش بینی شده است.

نماینده مجری طرح جهاد آبرسانی وزارت نیرو در سیستان و بلوچستان اظهار کرد: قرار است جهاد آبرسانی طی مدت ۳۰ ماه انجام شود که به دلیل برخی موانع در ابتدای کار کندتر پیش رفت، اما امیدواریم تا پایان دولت طرح را تکمیل کنیم.

سیاسر در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی کشور تصریح کرد: انتقال آب از دریای عمان نیز نشان دهنده نگاه ویژه دولت به استان سیستان و بلوچستان است و می‌تواند گره گشای مشکل آب استان‌های شرقی بشود و کمبود منابع آب را جبران کند.

وی بیان کرد: در استان ظرفیت تامین۱۳۰ میلیون مترمکعب کمبود آب را داریم و قرار است در نقاطی که کمبود داریم از خط انتقال، برداشت آب را داشته باشیم و بیشترین پیش بینی از این خط، در حوزه زاهدان و سیستان است و البته در کل استان از این خط انتقال آب بهره‌مند خواهد شد و شهر‌هایی مانند سراوان، سوران، زاهدان و برخی روستا‌های دارای تنش نیز در این خط دیده شده اند.

نماینده مجری طرح جهاد آبرسانی وزارت نیرو در سیستان و بلوچستان با بیان اینکه انتقال آب از دریای عمان بهترین طرح آبرسانی در استان سیستان و بلوچستان است که همه مشکلات را حل خواهد کرد، گفت: در سفر اخیر ریاست جمهوری به استان از آبرسانی به یک روستا بهره‌برداری کردیم که در نزدیکی دریا بود و از آب شیرین کن استفاده می‌کند.

وی تصریح کرد: پایدارترین آب از نظر ما آب دریاست برای شرب، هر چند هزینه‌ها در این رابطه بالاست.

سیاسر بیان کرد: پروژه انتقال آب با همکاری شرکت‌های صنعتی و معدنی اجرا می‌شود و نیاز‌های استان سیستان و بلوچستان احصاء و اعلام و در طرح لحاظ شده و امیدواریم در اجرا تسریع شود تا هرچه زودتر خطوط انتقال فرعی را نیز متصل کنیم و آب در شبکه توزیع قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به وسعت و حجم پروژه برنامه زمانی پنج ساله برای انتقال آب مشخص شده و اکنون کار در حال انجام است و امیدواریم زودتر نیز به اتمام برسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار