ساخت هاورکرافت پیروزان در مراحل نهایی است/ دماوند ۲ بزودی به ناوگان شمال ارتش الحاق می‌شود

جانشین رییس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع گفت: در تولید انواع فولاد‌های دریایی به خودکفایی رسیدیم و عبور ناوشکن دنا از سه اقیانوس آرام، هند و اطلس، نمایش افتخارآفرینی برای صنعت کشور است.

منوچهر علیپور در نشست خبری دستاورد‌های دریایی وزارت دفاع، گفت: سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در حوزه صنایع دریایی و در زمره سازمان‌های دانش بنیان است و موفق شده برای برخی از محصولات از جمله زیرسامانه‌ها تاییدیه دانش‌بنیانی را بگیرد.

وی افزود: ما انواع شناور‌های سطحی، زیر سطحی، اثر سطحی و قایق‌های تندرو را تولید می‌کنیم و گروه‌های پشتیبانی، بخش رانش، الکترونیک و تسلیحات دریایی آن را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: سازمان صنایع دریایی در یک بسته کلی، گروه دستیابی پلتفرم یا بن‌سازه را طراحی می‌کند، سپس گروه‌های همکار، رانش و الکترونیک تسلیحات را تکمیل می‌کنند و این دستاورد نهایتاً به یک شناور، قایق تندرو، قایق پرنده، هاورکرافت و یا شناور‌های سطحی بزرگ مثل انواع ناوشکن‌ها تبدیل می‌شود.

جانشین رییس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع با اشاره به ماموریت ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش در سفر به دور دنیا گفت: ناوشکن تمام ایرانی دنا به تازگی از یک ماموریت تاریخی برگشت که توسط سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع تولید شده و توانست در یک ماموریت حساس و افتخارآفرین برای ایران تاریخ سازی کند.

وی با اشاره به چگونگی ساخت ناوشکن دنا در شش سال، گفت: ناوشکن دنا رکورد ساخت ناوشکن در داخل کشور را دارد. از یک بدنه فولادی برخوردار است، تمام بدنه و تجهیزات و تسلیحات این ناوشکن در داخل کشو تولید شده و نماد توان علمی و فنی کشور است.

معاون رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع تصریح کرد: امروز در تولید انواع فولاد‌های دریایی به خودکفایی رسیده‌ایم و عبور ناوشکن دنا از سه اقیانوس آرام، هند و اطلس، نمایش افتخارآفرینی برای صنعت کشور است.

وی گفت: ما براساس نیاز نیرو‌های مسلح همواره در حال به‌روزرسانی تجهیزات و فناوری‌ها هستیم و دنا با پیشرفته‌ترین تجهیزات و تسلیحات مجهز شده است و در حوزه زیرسیستم‌ها از نرم‌افزار‌های به‌روز استفاده کرده‌ایم. ناوشکن دنا نسبت به دو پلتفرم قبلی از ویژگی‌های بسیاری پیشرفته‌تری برخوردار است.

معاون رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع با بیان این‌که «ایران در ساخت شناور‌های تندرو در رده پنجم جهان است»، افزود: امروز در ساخت انواع شناور‌های تندرو به پیشرفت‌های بسیار قابل‌توجهی رسیده‌ایم و انواع شناور‌های کامپزیت و آلومینیوم و سبک را تولید و بکار می‌گیریم.

مشاور وزیر دفاع با اشاره به ساخت دماوند ۲ در کارخانه‌های صنایع دریایی در شمال کشور گفت: دماوند ۲ در آینده بسیار نزدیک به ناوگان شمال ارتش الحاق خواهد شد. در حوزه ساخت زیردریایی فاتح ۲ و ۳ نیز پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم. این روند با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی با به‌روزترین فناوری‌ها در حال تجهیز است.

وی گفت: هاورکرافت «پیروزان» هم در حال طی‌کردن مراحل نهایی ساخت است، البته اکنون زمانی برای الحاق نمی‌توان اعلام کرد، اما پیشرفت بسیاری خوبی انجام‌شده و از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است. این هاورکرافت کاملا بومی است و از قدرت تسلیحاتی بسیار بالایی برخوردار و متناسب با نیاز روز نیروی دریایی ارتش طراحی و در حال ساخت است و می‌توان آن را تا پایان سال تحویل نیروی دریایی داد.

وی با اشاره پتانسیل کشور در عرصه‌های مختلف دریایی گفت: در ماموریت ناوشکن جمهوری اسلامی ایران دنا به دور دنیا صنعت سربلند بیرون آمد. البته مدیریت و راهوری کارکنان نیروی دریایی ارتش موجب موفقیت ناوگروه ۳۶۰ شد و این درحالی بود که ما به دلیل تحریم امکان پشتیبانی از سایر کشور‌ها و تامین سوخت و نیاز‌های ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش را نداشتیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۰۴ خرداد ۱۴۰۲
از سال ۹۹ میگن دماوند۲ بزودی به ناوگان شمال الحاق میشود
آخرین اخبار