ناوگروه ۸۶ موانع دشمنان را با اقتدار کنار زد

عملیات اقتدار ۳۶۰ علیرغم اینکه حتی سوخت به نیرو‌های ما ندادند با عزت و اقتدار کامل انجام شد و تاثیری راهبردی در جهان ثبت کرد.

نیروی دریایی جایگاه راهبردی و اثرگذاری در تقویت قدرت نظامی، صیانت از منافع ملی و دستیابی به اهداف دفاعی دارد.

نیروی دریایی، کشور را در دستیابی به سیاست دفاعی موفق و کارآمد یاری خواهد کرد و یکی از عناصر قدرت در جهان حضور نیروی دریایی کشور‌ها در آب‌های بین المللی است.

حقوق بین‌الملل، آزادی دریا‌ها را به رسمیت شناخته است. معنای این حرف آن است که هر دولتی می‌تواند برای توسعه اهداف صنعتی، تجاری و حتی نظامی و دفاعی خود بدون دخالت در حریم حاکمیت دولت‌های دیگر از دریا استفاده کند.

رئیس پژوهشکده دفاع مقدس به همین مناسبت در برنامه گفت و گوی ویژه خبری حضور یافت. سردار عراقی گفت: علمای علوم سیاسی یکی از مولفه‌های امنیت یک کشور نیرو‌های نظامی هستند که در کنار شاخص‌هایی مثل اقتصاد و دسترسی به منابع  عنوان می‌کنند. هر کشوری که بخواهد از خود دفاع کند باید در زمین، دریا و هوا بتواند فعالیت موثر داشته باشد. ارتش مقتدر در یک کشور باید بتواند عملیات مشترک انجام دهد. ما عملیات گسترده را به دو حوزه تقسیم می‌کنیم. در حوزه جنگ عملیات مرکب باید قابلیت انجام داشته باشد.

وی در ادامه گفت: نیرو‌های نظامی باید بتوانند هم پوشانی داشته باشند یعنی در عرصه‌های مختلف بتوانند از همدیگر پشتیبانی کنند. در حال حاضر در حوزه مولفه اقتدار نیرو‌های مسلح به جایگاه قابل توجهی قرار گرفتیم. علیرغم اینکه به ناوگروه ۸۶ رفتار ناملایمی هم در این سفر صورت گرفت حتی سوخت هم ندادند، اما توانستند با عزت و اقتدار عملیات خود را به پایان برسانند. امروز یک هماهنگی بسیار چشمگیر در میان نیرو‌های مسلح وجود دارد.

سردار عبدالله عراقی در بخش دیگری از سخنانش افزود: سوم خرداد در تاریخ کشور و دفاع مقدس برگ زرینی است که تا همیشه به آن افتخار می‌کنیم.

وی اظهار کرد: با گرامیداشت سالروز فتح خرمشهر و عملیات بیت المقدس، تجربیات و آموزه‌های جنگ و دفاع مقدس را به نسل جوان منتقل کنیم و از شور به شعور برسیم.

سردار عراقی ادامه داد: خرمشهر در طول تاریخ چهار بار از سوی بیگانگان اشغال شده بود، اما آخرین بار رزمندگان اسلام با خلق حماسه‌ای بزرگ و با دستان خالی این شهر را آزاد کردند و این حماسه در تاریخ ثبت شد.

این فرمانده نظامی در بخش دیگری از سخنان خود به روند اجرای عملیات بیت المقدس پرداخت و اضافه کرد: این عملیات در چهار مرحله اجرا شد و رزمندگان اسلام با ایمان به خدا و با حداقل امکانات نظامی توانستند در برابر متجاوزان ایستادگی کنند و به پیروزی برسند.

سردار عراقی خاطرنشان کرد: عملیات بیت المقدس که منجر به آزادی این شهر شد، بی نظیرترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس بود.

وی با اشاره به رشادت‌های رزمندگان در دوران دفاع مقدس، اضافه کرد: رزمندگان ما با دستان خالی و بدون امکانات خاصی هشت سال مقابل دشمن تا بن دندان مسلح ایستادند و اجازه ندادند حتی یک سانتیمتر از خاک میهن اسلامی در اختیار بیگانگان قرار بگیرد.

سردار عراقی با بیان اینکه فتح خرمشهر از ۲ جهت بسیار حائز اهمیت بود، نخست اینکه با این پیروزی بزرگ جنگ وارد مرحله نوینی شد و قوای اسلام با حمله‌های کوبنده خود، مرحله به مرحله پیروزی‌های تازه‌ای را به ارمغان می‌آوردند، افزود: نکته دوم این که این فتح باعث شد آمریکا و سایر قدرت‌های استعماری، حساب کار خود را بکنند و از موضع تهاجم و حمله به موضع دفاع بیفتند.

وی با اشاره به وحشت صدام از فتح خرمشهر گفت: صدام ضمن اعدام بسیاری از ارتشیان به دلیل شکست در عملیات بیت المقدس خطاب به فرماندهان ارتش خود گفت که‌ای بزرگان ارتش، ایرانی‌ها از شرق دجله عبور کردند و بر استخوان‌های شما تاختند که صدای شکستن استخوان‌های شما را من شنیدم اگر فکری نکنید در کوچه‌های بغداد شما را تعقیب خواهند کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.