حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه:

«ستاد فرهنگی حجاب» تشکیل شد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از تشکیل «ستاد فرهنگی حجاب» خبر داد و گفت: کار فرهنگی در هر زمینه‌ای، نیازمند سرمایه‌گذاری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در گردهمایی فصلی مسئولان مجمع تخصصی و استانی جبهه مردمی- فرهنگی انقلاب اسلامی به فعالیت‌های این شورا اشاره و بیان کرد: یک سال دیگر، شورا به چهل سالگی می‌رسد و در این چهار دهه، اتفاق‌های خوبی، به‌ویزه در زمینه علم فن‌آوری افتاده است. به این معنی که هم اسناد بسیاری منتشر شده و هم کشور با رشد علمی قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو بوده است.

استاد خسروپناه، ایران را جزو کشور‌های تراز اول منطقه به لحاظ علمی دانست و افزود: ترکیه، تنها کشور منطقه است که در برخی زمینه‌ها با ما برابری می‌کند. برای مثال، شمار استادان ایرانی که عضو هیئت علمی هستند به ۱۰۰ هزار نفر و در ترکیه به ۱۸۰ هزار نفر می‌رسد، اما آنچه اهمیت دارد این‌که ما در برخی رشته‌ها مثل نانو، هوا- فضا و... جزو بهترین‌ها در جهان، نه فقط در منطقه هستیم و بخشی از این موفقیت را مرهون شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم و این گفته و ادعا ربطی به سمت فعلی این‌جانب ندارد و به تلاش شورا و نقش پررنگ آن در این چهل سال برمی‌گردد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به نقش قرارگاهی این شورا اشاره و بیان کرد: ما همه فرمایشات مقام معظم رهبری درباره شورا را گردآوری کرده و به این نتیجه رسید‌یم که انتظار اصلی ایشان این است که شورا به قرارگاه فرهنگی تبدیل شود. البته برای رسیدن به این نقطه، باید زمینه‌هایی فراهم و شرا به لحاظ مالی و ساختاری قدرتمند شود. برای نمونه، هیچ‌کدام از دستگاه‌ها زیر نظر شورا فعالیت نمی‌کنند. یعنی وظیفه شورا نیست که وزیر فرهنگ و ارشاد یا رئیس سازمان برنامه و بودجه را تعیین کند، اما بر اساس فرمایش مقام رهبری لازم است همه دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی، حتی تشکل‌های مردمی از تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی پیروی کنند. یعنی کل شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجری نیست، اما سیاست‌گذاری، نظارت و راهبری اجرا برعهده ماست.

به گفته خسروپناه، پس از فرمایشات مقام معظم رهبری درباره این‌که شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به قرارگاه تبدیل شود، ساعت‌ها و روز‌ها به بررسی معنا و مفهوم و رسالت قرارگاه‌های فرهنگی پرداختیم. آن هم در شرایطی که نه رصدخانه‌ای داشتیم و نه کشور در شرایط فرهنگی خوبی به‌سر می‌برد چراکه دغدغه اصلی مردم و شخص رئیس جمهور و اعضای حقیقی و حقوقی شورا هم پرداختن به معیشت و وضعیت اقتصادی بود. به همین‌خاطر، مسیر دشواری را طی کردیم تا بتوانیم هم با تشکل‌های مردمی و هم با رصدخانه‌ها و مراکز فرهنگی ارتباط برقرار کنیم تا به تعریف دقیق‌تری از قرارگاه و رسالت‌های آن برسیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به حاصل مطالعات انجام شده در زمینه قرارگاه‌های فرهنگی اشاره و بیان کرد: نتیجه تحقیقات ما و ارتباط با تشکل‌های مردمی و رصدخانه‌های فرهنگی کشور به اینجا رسید که امروز، چهار ستاد (نه معاونت) علم و فن‌آوری، تعلیم و تربیت، فرهنگی- اجتماعی، خانواده و زنان در دبیرخانه شورا شکل گرفته؛ هرکدام از این چهار ستاد، دفاتری دارند و برای هر دفتری، میز‌هایی تعریف شده‌است. برای مثال ورزش یک میز است و حجاب و عفاف، یک میز دیگر. به جز این یک مرکز رصد فرهنگی با ۱۰۰ میز تخصصی در خود شورا راه‌اندازی شده است.

به گفته استاد خسروپناه، باور ما این است که جبهه مردمی باید در حکمرانی، یعنی در سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری هم نقش داشته باشد و فعالیت‌های آن، به صورت مساله‌ای حل شود. برای مثال در حال حاضر همه طرح‌ها در زمینه حجاب و عفاف به دست ما رسیده و اتقاقا طرح‌های خوب و پخته، طرح‌های میدانی است و نه پژوهشی. 
 
 حجت‌الاسلام خسروپناه از تشکیل «ستاد فرهنگی حجاب» خبر داد و افزود: این ستاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفته و یک‌سری سیاست‌ها در ارتباط با این موضوع، تدوین و اجرایی کردن آن به وزارت کشور سپرده شده است. البته بر هیچ‌کس پوشیده نیست که کار فرهنگی در هر زمینه‌ای، نه تنها در ارتباط با حجاب و عفاف، نیازمند سرمایه‌گذاری است. آن هم در شرایطی که دشمن، میلیون‌ها دلار هزینه می‌کند تا پوشش و رفتار نوجوان‌های ما را تغییر دهد.

به گفته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای فرهنگ عمومی استان‌ها باید به اندازه شورای تامین هر استان ارتقا پیدا کند. برای مثال همه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را رئیس جمهور ابلاغ می‌کند و نه دبیر شورا تا ضمانت اجرایی داشته باشد پس لازم است مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در استان‌های مختلف را هم امام جمعه و استاندار ابلاغ کنند و نه مدیر کل فرهنگ و ارشاد هر استان.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.