معاون میراث‌فرهنگی:

گردشگری مقاومت یکی از ابعاد صنعت گردشگری است

معاون میراث‌فرهنگی گفت: امسال با همیاری وزارت میراث‌فرهنگی بخشی از فعالیت تورگردانان به زائران مزار شهید سلیمانی اختصاص داده شد.

علی دارابی در همایش ملی پایگاه جهانی ارگ بم اظهار کرد: زمانی که از میراث‌فرهنگی صحبتی به میان می‌آید؛ هویت، زبان، دین و تاریخ کشورمان در ذهن‌ها تداعی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در شاهنامه حکیم فردوسی بیش از ۲هزار بار از واژه «ایران» استفاده شده است، افزود: کشوری که فردوسی، سعدی و حافظ دارد، دچار گسست موقعیتی نمی‌شود و به گذشته خودش افتخار می‌کند.

معاون میراث‌فرهنگی کشور با بیان اینکه ایران با قدمت ۷ هزار ساله‌اش، به قدمت تاریخ پهلو می‌زند، بیان کرد: سابقه بیش از یک میلیون سال سکونت بشری در ایران وجود دارد و امروز که از ایران عزیز صحبت می‌کنیم، بیش از ۳۵ هزار اثر به نام این کشور ثبت شده است.

دارابی گفت: با ۲۶ اثر جهانی در حوزه میراث ملموس و ۲۱ میراث ناملموس فرهنگی، ایران در بین ۱۰ کشور اول دنیا قرار گرفته است.

او با اشاره به اینکه دو دهه درگیر مسائل انقلاب و جنگ بودیم و نتوانستیم آثار ارزشمند تاریخی را ثبت جهانی کنیم، اظهار کرد: اثری که ثبت جهانی می‌شود، نه تنها به مردم آن شهر و استان، بلکه به تمامی آحاد جامعه بشری تعلق دارد و مردم باید برای معرفی آن‌ها تلاش کنند.

کرمان با ۷ اثر ثبت جهانی جزء مقاصد اصلی گردشگری می‌شود

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه ۷ اثر ثبت شده جهانی در استان کرمان وجود دارد، افزود: امسال ۵۶ کاروانسرای ایران ثبت جهانی می‌شود که ۲ اثر متعلق به کرمان است و با ثبت این آثار، تعداد آثار ثبت شده جهانی کرمان به ۹ اثر افزایش می‌یابد.

او با اشاره به اینکه طرح‌های ویژه در حوزه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان در نظر داریم خاطرنشان کرد: از مدیران استانی خواسته‌ایم به حوزه‌های مذکور اعتباری ویژه‌ای تخصیص دهند.

اختصاص بخشی از فعالیت تورگردانان به زائران مزار شهید سلیمانی/ کرمان با ۷ اثر ثبت جهانی جزء مقاصد اصلی گردشگری می‌شود

معاون میراث‌فرهنگی کشور با بیان اینکه استان کرمان را باید جزء مقاصد اصلی گردشگری کشور قرار دهیم، گفت: سعی شده توزیع منطقی در مقاصد گردشگری انجام شود و باید در دوران پساکرونا در زمینه زیرساخت‌های گردشگری قدرتمند عمل کنیم.

۲ کاروانسرای استان کرمان ثبت جهانی می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان هم در این مراسم گفت: استان کرمان بالغ بر ۷۰۰ اثر ثبت ملی و ۷ اثر ثبت جهانی دارد که دو اثر دیگر در قالب کاروانسرا به آثار ثبت جهانی استان اضافه خواهد شد.

فریدون فعالی در نشست مدیران پایگاه‌های میراث ملی و جهانی استان کرمان در بم اظهار کرد: شهرستان بم قبل از سال ۸۲ و وقوع زلزله، مقصد گردشگری بود، اما بعد از آن، اوضاع متفاوت شد.

او افزود: اکنون به واسطه تلاش و زحمات مدیران، اتفاقات خوبی در بم رخ داده و ارگ تاریخی بم احیاو شده است.

فعالی بیان کرد: استان کرمان در مسیر گردشگری جدیدی قرار گرفته و امکان بازدید در شب از ارگ تاریخی بم نیز فراهم شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان افزود: بسیاری از جاذبه‌های ما در کرمان توانمند شده‌اند و شرایط بازدید برای آن‌ها فراهم شده است.

فعالی بیان کرد: کرمان در مسیر گردشگری قرار گرفته است، به طوری‌که در ایام نوروز در رتبه‌بندی‌ها جزء ۵ استان اول کشور بودیم.

 گردشگری مقاومت یکی از ابعاد صنعت گردشگری است

علی دارابی در گلزار شهدای کرمان نیز حضور یافت و ضمن قرائت فاتحه و ادای احترام به شهید قاسم سلیمانی گفت: گردشگری مقاومت یکی از ابعاد صنعت گردشگری است. امسال با همیاری وزارت میراث‌فرهنگی بخشی از فعالیت تورگردانان به زائران مزار شهید حاج قاسم سلیمانی اختصاص داده شده است و همکاری خوبی با بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در این رابطه داریم.

وی شهید سلیمانی را قهرمانی فرامرزی عنوان و تصریح کرد: اگر بخواهیم برای نسل جوان از هویت ایرانی، قهرمانی و بیگانه ستیزی بگوییم، باید برای معرفی این مرد بزرگ برنامه‌ریزی کنیم.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ساماندهی محوطه باستانی کنار صندل جیرفت بیان کرد: سال گذشته حرایم محدوده تپه کنار صندل مشخص شد و برای این محدوده اعتباری اختصاص دادیم.

دارابی ادامه داد: در سال جاری برای کنار صندل ۴ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده‌ایم که محوطه سازی آن را انجام دهیم؛ البته ساماندهی محوطه سازی را از سال گذشته شروع کرده‌ایم.

او بیان کرد: عملیات ساخت موزه منطقه‌ای جیرفت از سال ۸۶ با اعتبار ۷ میلیارد تومان شروع شده است و در سفر دولت سیزدهم به استان کرمان، ۶۰ میلیارد تومان یعنی بیشترین اعتبار برای موزه منطقه‌ای جیرفت در نظر گرفته شده است.

در هفته میراث فرهنگی ۱۶۰۰ برنامه در سراسر کشور اجرا شد

علی دارابی در دیدار با استاندار کرمان نیز گفت: در هفته میراث فرهنگی ۱۶۰۰ برنامه در سراسر کشور اجرا شد. سال گذشته رتبه ۶ در ثبت عناصر ملموس میراث فرهنگی در دنیا را کسب کردیم و تاکنون ۲۱ اثر ناملموس و ۲۶ اثر ملموس از ایران در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است.

دارابی اظهار کرد: پرونده ثبت ۵۶ کاروانسرای کشور در شهریور امسال در ریاض عربستان بررسی می‌شود که ۲ کاروانسرا متعلق به استان کرمان است.

او ادامه داد: برای نخستین مرتبه در حوزه اسناد بالا دستی و در برنامه هفتم توسعه به حوزه میراث‌فرهنگی توجه جدی شده است.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: انجمن خیرین حوزه میراث‌فرهنگی نیز برای کمک به این حوزه تشکیل شده است.

دارابی تاکید کرد: گردشگری ایران فقط استان‌هایی مانند یزد، اصفهان، مازندران و شیراز نیست، بلکه کرمان هم با جاذبه‌های بی نظیر بخشی از این کشور است و در این استان در زمان بسیار کمی اختلاف دمایی زیادی شاهد هستیم.

کمک‌ها به حوزه میراث فرهنگی کرمان در حد توان انجام خواهد شد

استاندار کرمان نیز گفت: با وجود ظرفیت‌های فراوان و تنوع چهار فصل در این استان به حوزه گردشگری توجه لازم نشده است.

محمد مهدی فداکار افزود: اخیراً نورپردازی ارگ بم رونمایی شده که می‌توان گفت این بنا در شب از روز زیباتر است.

استاندار کرمان ادامه داد: ما در حد توان خودمان به حوزه میراث‌فرهنگی کمک می‌کنیم، اما باید از مرکز نیز حمایت‌های لازم انجام شود.

افتتاح بیش از ۲۶ میلیارد تومان پروژه میراث‌فرهنگی در کرمان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: استاندار و دستگاه‌های اجرایی استان همکاری خوبی با حوزه میراث فرهنگی دارند و هفت میلیارد تومان از طرف استانداری برای مرمت کاروانسرای وکیل تخصیص پیدا کرد.

فریدون فعالی افزود: ظرفیت‌های حوزه میراث‌فرهنگی استان رو به رشد است و با وجود کرونا طی سال‌های اخیر یک هزار تخت به ظرفیت‌گردشگری سلامت کرمان اضافه شده است.

او بیان کرد: در هفته میراث فرهنگی ۲۶ پروژه با اعتبار ۲۶ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان در استان کرمان به بهره برداری رسید.

دیدار قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی با امام‌جمعه کرمان گفت: بودجه مرمت بنا‌های تاریخی کم است و برای مرمت تمام بنا‌های تاریخی ثبت شده، حداقل به ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

 بودجه مرمت بنا‌های تاریخی کم است

حجت الاسلام حسن علیدادی سلیمانی در دیدار با معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور اظهار کرد: آثار و قلعه‌های تاریخی زیادی در استان کرمان وجود دارد که به دلیل کمبود اعتبارات، دچار آسیب شده اند و وزارت میراث فرهنگی در حد توان خود به کرمان کمک کند.

نماینده ولی فقیه در استان کرمان بیان کرد: استان کرمان با توجه به وجود مرقد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در دنیا و کشور می‌درخشد و تاکنون زائرانی از ۶۰ کشور به کرمان آمده اند.

او در پایان سخنانش خواستار مساعدت وزارت میراث فرهنگی برای حل مشکل ساخت بزرگترین حوزه علمیه جنوب شرق کشور شد.

معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز با اشاره به سابقه تاریخی ایران گفت: بیش از ۳۵ هزار اثر ثبت شده ملی در کشور داریم که اگر سال‌های گذشته به آن‌ها توجه شده بود، اکنون بیشترین آثار ثبت جهانی دنیا را داشتیم.

اختصاص بخشی از فعالیت تورگردانان به زائران مزار شهید سلیمانی/ کرمان با ۷ اثر ثبت جهانی جزء مقاصد اصلی گردشگری می‌شود

علی دارابی درباره اهمیت این موضوع توضیح داد: گردشگران در سفر به یک کشور، آثار ثبت جهانی را بررسی می‌کنند و به کشوری که اثر جهانی بیشترین دارد، سفر می‌کنند.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: آثار ثبت جهانی بسیار مهم هستند به طوریکه وقتی ترامپ تهدید کرد ۵۶ نقطه فرهنگی ایران را هدف قرار می‌دهد فعالان میراث فرهنگی این کار را جنایت دانستند.

دارابی در خاتمه سخنانش یادآور شد: بودجه مرمت بنا‌های تاریخی کم است و برای مرمت تمام بنا‌های تاریخی ثبت شده، حداقل به ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.