توسعه روابط میان اصفهان و شهر‌های ازبکستان در حوزه میراث فرهنگی

در دیدار معاون استاندار اصفهان با هیئت ازبکستان ، بر گسترش همکاری میان اصفهان و دو شهر سمرقند و بخارا در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری تاکید شد.

در دیدار معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان با معاون میراث فرهنگی وگردشگری کشور ازبکستان، بر تبادل و اشتراک گذاری دانش مرمت آثار تاریخی، میان مرمت‌گران اصفهان و ازبکستان تأکید شد.

 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان در دیدار با معاون میراث فرهنگی و گردشگری ازبکستان و هیئت همراه گفت: از برقراری ارتباطات عمیق فرهنگی با کشور‌های دنیا بالأخص کشور‌های همسایه بسیار خوشحال می‌شویم.

محمدرضا جان‌نثاری با اشاره به نزدیکی فرهنگی میان دو کشور ایران و ازبکستان، افزود:  اگر به آثار تاریخی دو کشور نگاه کنیم مشترکات فراوانی وجود دارد که دلیل آن دوستی و برداری میان دو ملت از سالیان بسیار دور است.
او گفت: پیشنهاد می‌کنم ضمن آشنایی با آثار تاریخی اصفهان، توانمندی دو کشور را در حفظ و نگهداری میراث تاریخی را به اشتراک بگذارید.

جان‌نثاری خاطرنشان کرد: اینگونه می‌توانیم از فرهنگ و تمدن‌مان به خوبی نگهداری کنیم، قطعا به هر میزان که ارتباط بیشتری داشته باشیم به نفع دو ملت خواهد بود.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان با استقبال از پیشنهاد خواهرخواندگی میان دو شهر اصفهان و بخارا استقبال  گفت:در این راستا مدیریت اصفهان تلاش خود را برای ایجاد ارتباطی مستمر و مؤثر خواهد کرد.

معاون میراث فرهنگی و گردشگری ازبکستان نیز در این دیدار با اشاره به هدف از سفر به اصفهان گفت: قصد داریم در راستای حفظ و نگهداری میراث فرهنگی و تاریخی دو کشور با یکدیگر همکاری تنگاتنگی داشته باشیم و از دانش استادان بزرگ اصفهان بهره‌مند شویم.

شهرت محمودوف افزود: در این هیئت، استادکاران بزرگی که نسل در نسل مرمت‌گران به نامی هستند ما را همراهی می‌کنند، آنان به فرهنگ و میراث اصفهان علاقه بسیاری دارندو تلاش خواهیم کرد تا متخصصان دو کشور دانش خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

او گفت:در شهر بخارا مرمت‌هایی را آغاز کرده‌ایم و در این راستا نیازمند کمک استادکاران ایرانی هستیم و تمایل داریم کارگاه‌های آموزشی و تبادل نظری را ایجاد کنیم تا این هنر و علم عظیم به اشتراک گذاشته شود.

در سفر اردیبهشت ماه رئیس مجلس ازبکستان به اصفهان و دیدار با استاندار و مسئولان اصفهان مقرر شد اصفهان و شهر‌های ازبکستان در همه زمینه‌ها همکاری و ارتباط مؤثری را برنامه‌ریزی نمایند.

زمینه‌های همکاری میان اصفهان و دو شهر سمرقند و بخارا در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و مباحث اقتصادی در حال شکل‌گیری و برنامه‌ریزی است.

در این راستا و در حوزه میراث فرهنگی هیئتی از مسئولان، مرمت‌گران و استادکاران شهر‌های سمرقند و بخارا به اصفهان سفر کردند تا ضمن بازدید از آثار تاریخی اصفهان زمینه همکاری‌های آینده میان اصفهان و ازبکستان فراهم شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.