مدیر حوزه‌های علمیه:

حوزه علمیه، پشتیبان عزت و اقتدار ایران و جهان اسلام است

مدیر حوزه‌های علمیه گفت:حوزه، پشتیبان عزت و اقتدار علمی، معنوی و سرزمینی ایران و جهان اسلام است که در طول تاریخ سابقه و پیشینه دارد.

 آیت‌ الله علیرضا اعرافی در آئین تکریم و معارفه مدیر حوزه علمیه استان زنجان با تاکید بر خدمت حوزه‌های علمیه به فرهنگ و علم در همه مقاطع تاریخی گفت: حوزه‌های علمیه نقش موثر سیاسی و اجتماعی ایفا کرده که تاریخ حوزه‌ها است و مربوط به یک قرن و ۲ قرن نیست، بلکه در برگ برگ تاریخ ریشه دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه ایران پیشگام استقبال از اسلام و بعد تشیع است، گفت: ایرانی‌ها با عقل و استعداد خود از اسلام و سپس تشیع استقبال کردند و زبان و ادبیات عرب هم توسط ایرانیان به اوج رسید.

وی با تاکید بر اینکه میراث اسلام و تشیع در قم جلوه دیگری پیدا کرد، افزود: مهمترین جلوه آن انقلاب اسلامی بود که تئوری جدید، نظریه جدید سیاسی و امام راحل نمونه آن بودند که بیانگر ظرفیت حوزه است.

این مسئول گفت: هر وقت حوزه در امور حاضر شد، جایگاه ایران ارتقا پیدا کرد و در مواردی هم که حوزه از امور دور ماند، ایران ضربه‌هایی را متحمل شد.

آیت‌الله اعرافی با تاکید بر اینکه حوزه، پشتیبان عزت و اقتدار علمی، معنوی و سرزمینی ایران و جهان اسلام است و این به معنی غیرقابل نقد بودن حوزه نیست، افزود: همه این حرف‌ها به معنی لزوم آمادگی نقش‌آفرینی بیشتر روحانیت است چرا که قطعا آینده ایران و جهان اسلام دچار تلاطم‌های زیادی در برابر امواج اندیشه غربی و هجمه‌ به اسلام و انقلاب خواهد شد.

مدیر حوزه‌های علمیه تاکید کرد: حوزه و دانشگاه باید جور دیگری خود را در برابر این هجمه و حملات آماده و عمل کنند چرا که در جهان متلاطمی قرار داریم و ملت ایران یک پیام ویژه‌ای را عرضه کرده و این هجمه تبلیغی پیچیده و امواج اهریمنی به وجود آمده است و حوزه و دانشگاه باید با اندیشه و طراحی به سمت آینده حرکت کنند.

وی از طراحی اسناد کلان و راهبرداری برای حوزه‌های علمیه خبر داد و گفت: در این راستا بر اساس نیازسنجی انجام شده و مطابق با نیازهای امروز اسناد مهم و پایه شامل منشور، چشم‌انداز و نظامات جامعه حوزه با یک افق میان مدت ترسیم و تصویب شده است.

اعرافی گفت: بر اساس آن برنامه پنج ساله با حدود هزار شاخص تدوین شده که برش استانی هم دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه از برنامه‌ریزی برای برگزاری همایش یکصد سالگی احیای حوزه علمیه قم خبر داد و گفت: این همایش با اقدامات ویژه انجام شده در ۱۱ آبان برگزار می‌شود که انتشار ۲۰ جلد از آثار آیت‌الله شیخ عبدالکریم از جمله این اقدامات است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر زنجان نیز در این آیین با تاکید بر اینکه در حال حاضر اندیشه غربی پاسخگوی نیاز جامعه امروز نیست، گفت: امید موجود به مکتب اهل بیت عصمت و طهارت است.

آیت‌الله علی خاتمی با تاکید بر سخت بودن شرایط فعلی و تاکید بر تقویت حوزه‌های علمیه افزود: دشمن برای حوزه‌ علمیه قم به دلیل اثرگذاری و الگو بودن آن بر حوزه‌های علمیه دیگر برنامه دارد و سرمایه‌گذاری کرده است.

وی با بیان اینکه بنا به گفته برخی، دشمن در جریان اغتشاشات اخیر ناشیانه دست خود را رو کرده است، تصریح کرد: چرا که آنها معتقد به حذف فیزیکی نبودند، بلکه موضوع حذف ماهیتی و اساسی انقلاب را مد نظر داشتند.

در پایان این مراسم، ضمن تقدیر از تلاش‌های حجت‌الاسلام جواد جعفری، حجت‌الاسلام علی سپهری به عنوان مدیر حوزه عملیه استان زنجان معرفی شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.