سرپرست اداره منابع‌طبیعی شهرستان سلطانیه:

احیای چمن سلطانیه در اولویت برنامه های دولت سیزدهم است

مهدی شیرخانی‌آزاد گفت: دولت سیزدهم به چمن سلطانیه نگاه متفاوت‌تری نسبت به دولت های قبلی دارد و احیای این چمن را با تصمیمات و برنامه های مختلف در اولویت برنامه های خود قرار داده است.

مهدی شیرخانی‌آزاد سرپرست اداره منابع‌طبیعی شهرستان سلطانیه احیای چمن سلطانیه در اولویت برنامه های دولت سیزدهم است گفت: در مجموع ۴۰ درصد از ۱۵۶ هرار هکتار مساحت شهرستان سلطانیه مربوط به اراضی ملی و منابع طبیعی است.

وی با اشاره به برنامه هایی که با جدیت از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم برای احیای چمن سلطانیه اجرا می‌شود، یادآورشد: در این خصوص عزم جدی و تعامل وهمکاری تنگاتنگی نیز بین مردم و مسئولان وجود دارد.

شیرخانی با بیان اینکه عوامل مختلفی موجب از بین رفتن بخشی از این چمن با قدمت بیش از ۷۰۰ ساله شده است، اظهار کرد: خشکسالی‌های متوالی، مسدود شدن رودخانه های منتهی و مشرف به چمن و برداشت بی رویه از آب چاه های عمیق واقع در پیرامون چمن سلطانیه مهمترین عوامل از بین رفتن آن محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون تنها منبع تغذیه آب چمن سلطانیه نزولات آسمانی است، خاطرنشان کرد: منبع آب چمن سلطانیه در گذشته جریان های سطحی آب، رودخانه ها و قنات های مشرف به سلطانیه بود که در حال حاضر این قنات ها خشک و رودخانه ها توسط افراد سودجو تصرف شده اند.

شیرخانی با بیان اینکه سال های گذشته شاهد تبدیل قسمت های بزرگی از چمن سلطانیه به بیابان بودیم، گفت: این امر موجب مشکلات زیست محیطی و خیزش ریزگردها هنگام وزش باد می شود که نه تنها شهرستان سلطانیه بلکه مناطق همجوار با آن را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و به این لحاظ تهدیدی جدی محسوب می شود.

وی با بیان اینکه چمن سلطانیه برای جلوگیری از چرای دام و تخریب بیش از پیش تا پایان امسال قرق شده است، افزود: این قرق شامل روستاهای قره‌بلاغ، خیرآباد، مشک آباد است و با متخلفان و افرادی که این قرق را بشکنند، برخورد قانونی خواهد شد.

شیرخانی برگزاری جلسات متعدد جهت بررسی راهکارهای مناسب، پیگیری حقابه چمن، بازگشایی رودخانه منتهی به این چمن به طول ۱.۵ کیلومتر و انتقال آب در فصول غیرزارعی به چمن، تهیه طرح مطالعاتی رودخانه آبرسان به این منطقه و انتقال آب چشمه " شاهبلاغی " در فصول غیرزراعی که نیازمند ۷.۲ کیلومتر لوله گذاری با هفت میلیارد تومان اعتبار است را از اقدامات اثر بخش انجام شده در دولت سیزدهم جهت احیای چمن سلطانیه بیان کرد و افزود: هم اکنون بخشی از نتایج این اقدامات قابل مشاهده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.