مسکو کارکنان آلمانی را از روسیه اخراج کرد

به دستور مسکو صد‌ها نفر از کارکنان آلمانی که در بخش‌های آموزشی و فرهنگی کار می‌کنند مجبور به ترک روسیه شدند.

یک منبع دولتی آلمان شنبه اعلام کرد صد‌ها نفر از کارکنان آلمانی که به ویژه در بخش‌های آموزشی و فرهنگی کار می‌کنند ناچارند در روز‌های آینده به درخواست مسکو روسیه را ترک کنند. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این منبع اعلام کرد این اقدام در پی تصمیم مقامات روسیه اتخاذ شد. مقامات روسیه آلمان را وادار کردند تا اوایل ژوئن تعداد کارکنان دیپلماتیک و مؤسسات دولتی خود را از جمله در مرکز فرهنگی گوته یا مدرسه آلمانی مسکو به شدت کاهش دهد. 

این منبع خبری را روزنامه آلمانی «زود دویچه سایتونگ» در برلین منتشر کرد و در آن به «اعلام جنگ دیپلماتیک مسکو» اشاره شد، تأیید کرد. وزارت امور خارجه آلمان در مسکو اعلام کرد پس از آن که اخیرا با فشار برلین حضور دستگاه‌های جاسوسی روسیه در آلمان کاهش یافت، وزارت امور خارجه روسیه در ماه آوریل سقفی را برای تعداد کارکنان دیپلماتیک و سازمان‌های دولتی آلمانی که در روسیه مجاز به فعالیت هستند تعیین کرد. این منبع اعلام کرد «محدودیتی که روسیه تعیین کرد و از اوایل ژوئن اعمال می‌شود، کاهش شدید حضور آلمان در روسیه را در عرصه‌های مختلف در پی خواهد داشت». 

این وزارتخانه آمار دقیقی از کارمندان مربوطه ارائه نکرد، اما یک منبع دولتی اعلام کرد اخبار روزنامه «زوددویچه سایتونگ» که از صد‌ها نفر سخن گفته، درست است. این روزنامه اعلام کرد در هفته‌های اخیر، مقامات آلمانی تلاش کردند وزارت امور خارجه روسیه در تصمیم خود بازنگری کند. اما این اقدام فایده‌ای نداشت. 

بنابراین، کارمندان آلمانی، اعضای دیپلماتیک و کنسولگری‌ها و به ویژه افرادی که در زمینه فرهنگی و آموزشی در روسیه مشغول به کار بودند باید در روز‌های آینده چمدان هایشان را ببندند. یک مبنع دولتی آلمان اعلام کرد برلین بیکار نمی‌ماند و در پی این تدبیر، تدبیری «موزون» با آنچه روسیه انجام داد اتخاذ خواهد شد. 

مسکو پیش از این در ماه آوریل نیز حدود ۲۰ دیپلمات آلمانی را اخراج کرده بود. به گفته مقامات روسیه این اقدام در واکنش به تدبیری مشابه از طرف برلین انجام گرفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار