الجریده: طرح خط قرمز روسیه و اسرائیل تعلیق شد

روزنامه کویتی الجریده به نقل از یک منبع ناشناس نوشت روسیه هماهنگی امنیتی خود را با رژیم صهیونیستی در خصوص سوریه متوقف کرده است.

روزنامه الجریده نوشت: یک منبع دیپلماتیک ارشد غربی مطلع شده که روسیه عمل به طرح موسوم به «خط قرمز» را با اسرائیل به حال تعلیق در آورده است. خط قرمز یک خط اتصال امنیتی ویژه برای هماهنگی نظامی بین دو طرف درباره سوریه است و پایگاه نظامی حمیمیم روسیه واقع در شمال غربی سوریه را به فرماندهی ستاد مشترک ارتش اسرائیل ربط می‌دهد.

این منبع فاش کرد فرماندهی ارتش اسرائیل به تازگی در تماس با خط قرمز که چند سال قبل ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برای گشودن آن با هدف در امان ماندن از وقوع هرگونه حادثه‌ای بین دو طرف و نیز در امان ماندن نیرو‌ها یا تجهیزات روسیه در حمله اسرائیل به سوریه توافق کرده بودند، شکست خورده است. 

این منبع گفت اسرائیل پس از چندین تلاش نافرجام از آناتولی ویکتوروف سفیر روسیه در اسرائیل توضیح خواست و او نیز گفت این خط به علل فنی تعطیل است. این منبع خاطر نشان شد با وجود اطمینان خاطر تلویحی سفیر روسیه که تصمیم سیاسی یا امنیتی در پشت بستن خط قرمز قرار ندارد، اما تماس‌ها بین دو طرف از بیش از سه هفته پیش قطع شده است.

وی افزود اسرائیل مجبور شده است بدون مراجعه به مسکو برای مطلع کردنش همانند روال سال‌های گذشته به دو حمله در داخل خاک سوریه اقدام کند و تل آویو چند دقیقه قبل از حمله به ارتش روسیه اعلام می‌کرد به کدامین مواضع حمله خواهد و همین به مسکو امکان تحرک می‌داد و حملات بر ارتش روسیه تأثیری نداشت. این منبع تأکید کرد طرف‌های اسرائیلی این را مد نظر قرار داده اند که امکان دارد روسیه به حملات اسرائیل در سوریه پاسخ دهد و یا حتی جنگنده‌های اسرائیلی هدف روسیه قرار گیرند، در نتیجه ارتش اسرائیل عملا به تغییر پروتکل حملات اقدام کرده است و از بمباران مستقیم از خاک سوریه پرهیز می‌کند و از سمت دریا یا سمت جولان حمله می‌کند. همچنین خلبانان اسرائیلی شیوه‌های فریبکارانه را در پیش گرفته اند و موشک‌های فرضی شلیک می‌کنند تا ضد هوایی سوریه را تحریک کنند و سپس حمله می‌کنند. برخی گزارش‌های غربی ادعا کرده اند  روسیه به ایران اجازه داده است سامانه‌های ضد هواپیما و موشک در سوریه مستقر کند.

شماری از ناظران درباره امکان وجود نقش عربی در پشت موضع روسیه به خصوص پس از مشارکت بشار اسد رئیس جمهور سوریه در نشست اخیر سران عرب در جده و ابتکار وزین برخی کشور‌های عربی و در صدر آن‌ها سعودی برای عادی سازی روابط با دمشق می‌پرسند.
شماری از کشور‌های عربی به خصوص سعودی و امارات با مسکو روابط خوبی دارند و منافع اقتصادی مهمی این کشور را به روسیه پیوند زده است. روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت نوشت یوآف گالانت وزیر  جنگ اسرائیل به تازگی اوضاع سوریه را با حضور فرماندهان ارتش پس از گام‌های عربی ارزیابی کرده است. این روزنامه نوشت: ارزیابی اسرائیل نشان می‌دهد بازگشت اسد به اعراب یک تحول بد در کوتاه مدت و میان مدت است، زیرا مشروعیت هرگونه حمله اسرائیل را کمتر می‌کند، اما همین ارزیابی تأکید کرده است اسرائیل به جامعه بین المللی پیام‌های روشنی فرستاده است، مبنی بر اینکه عادی سازی روابط عربی با سوریه مانع حملات نخواهد شد. گالانت چند روز پیش گفته بود بازگشت اسد به آغوش عربی «هرگز به نمایندگان ایران هیچ گونه مصونیتی نخواهد داد».

الجریده سپس به نقل از پایگاه اینترنتی خبری آمریکایی اکسیوس از سفر هفته آینده وزیر امور راهبردی و مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی به آمریکا و نیز خبر آزمایش موشک خرمشهر چهار و نیز سخنان سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی پرداخت که گفته است تهدیدات سران نظامی اسرائیل علیه ایران و حزب الله به معنای آن نیست که ارتش در صدصد جنگ با لبنان یا حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران است.
وی افزوده بود: سخنان هالیوی رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل در کنفرانس هرتزیلیا در چارچوب سیاست کلی امنیتی اسرائیل در قبال تهران مطرح شده است. ارزش پول این رژیم یعنی شکل پس از این سخنان کاهش یافت. الجریده سپس به سفر هیثم بن طارق پادشاه سلطان نشین عمان به تهران اشاره کرد که قرار است فردا یکشنبه انجام شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۷ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
تازه روسیه صهیونیسمها را شناخته
آخرین اخبار