ابلاغ نشدن اعتبارات سفر ریاست جمهوری به حوزه شیلات

مدیرکل شیلات استان کرمانشاه گفت : ۱۷۰میلیارد تومان اعتبار از محل سفر ریاست‌جمهوری به کرمانشاه برای بخش شیلات مصوب شده که تاکنون یک ریال آن ابلاغ نشده است.

فرزاد افضلی مدیرکل شیلات استان کرمانشاه با اشاره به اینکه استان کرمانشاه به‌عنوان یک استان غیرساحلی کشور فعالیت شیلاتی خود را از سال ۷۳ آغاز کرد گفت : میزان تولیدات آبزیان از ۲۵۰ تن در سال ۷۳ به ۲۱ هزار و ۵۳۶ تن در پایان سال گذشته رسید.

وی با بیان اینکه تمامی این گونه‌ها در قالب مجتمع‌های پرورش ماهی، مزارع منفرد یا تولیدات در منابع آب‌های طبیعی، نیمه‌طبیعی و سد‌های مخزنی غیرشرب تولید می‌شوند عنوان کرد: این افزایش تولید در سال‌های گذشته نتیجه فعالیت تبلیغاتی ـ ترویجی، اقدامات زیرساختی و سرمایه‌گذاری‌ها و تسهیلات بانکی است.

افضلی با اشاره به اینکه ۵ میلیون قطعه ماهیان زینتی در ۵۲ مرکز تولید می‌شوند گفت: در زمینه تولیدات ماهیان گرمابی مجتمع پرورش ماهی شهدای قصرشیرین شاخص است که بین استان‌های غیرساحلی کشور رتبه نخست تولید ماهیان گرمابی را دارد.

وی با بیان اینکه ۵۲ فروشگاه رسمی در شهر کرمانشاه به عرضه آبزیان مشغول هستند عنوان کرد: میانگین مصرف سرانه ماهی در کشور ۱۳.۵ کیلوگرم و در استان کرمانشاه ۱۰.۵ کیلوگرم است و فاصله با میانگین کشوری بسیار کم است.

افضلی با اشاره به اینکه در چهار سد مخزنی پرورش ماهی در قفس انجام می‌شود و بیش از ۱۲ هزار و ۸۰۰ تن ماهی قزل‌آلا تولید می‌شود گفت: با افزایش تولید در آب‌های طبیعی و نیمه‌طبیعی، افتتاح و راه‌اندازی مزارع جدید، طرح تکمیل مکانیزاسیون مجتمع‌های تولیدی و برق‌رسانی به مجتمع بزرگ ریجاب سرانه مصرف به میانگین کشوری می‌رسد.

وی با بیان اینکه ۱۰ میلیون قطعه بچه‌ماهی سردابی با تکنولوژی برتر در مجتمع دشه پاوه و ۳۰ میلیون قطعه بچه‌ماهی گرمابی در ایستگاه تحقیقی ترویجی قصرشیرین تولید می‌شود عنوان کرد: تا یک ماه آینده کارخانه ۱۵ هزارتنی خوراک آبزیان به بهره‌برداری می‌رسد و اکنون ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

افضلی با ابراز اینکه هزینه مواد اولیه که به‌طور عمده وارداتی هستند و خوراک ماهی افزایش یافته است گفت: ایجاد کارخانه خوراک آبزیان، پرداخت تسهیلات بانکی و صادرات به افزایش تولید بسیار کمک کرده است.

وی با اعلام اینکه تمام مزارع فاز اول مجتمع قصرشیرین برق‌دار شده‌اند و سند تک‌برگ دریافت کرده‌اند اضافه کرد: دولت باید برای خرید تضمینی تولیدات محصولات آبزی‌پروری و ایجاد سکوی صادرات برای ماهیان گرمابی برنامه‌ریزی داشته باشد.

مدیرکل شیلات استان کرمانشاه با اشاره به اینکه طرح توجیهی سکوی صادرات آبزیان مطرح شد که تولیدات آبزیان به‌طور مستقیم از طریق مرز‌های استان صادر شود عنوان کرد: ۲.۷ هکتار زمین برای این طرح در مرز پرویزخان خریداری شد و اتحادیه تعاون روستایی و آبزی‌پروران ۱۰ درصد مبلغ را نیز پرداخت کردند، اما به‌دلیل مشکلات حقوقی پایانه مرزی پرویزخان و گمرگ این کار متوقف شد و امید داریم با رفع این مشکل امسال شاهد راه‌اندازی بارانداز صادراتی قصرشیرین باشیم.

افضلی با تأکید بر لزوم تسهیل و تسریع در پرداخت تسهیلات بانکی و پرداخت کمک‌های فنی اعتباری از طرف سازمان برنامه و بودجه برای توسعه آبزی‌پروری گفت: ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار از محل سفر رئیس جمهور به استان برای بخش شیلات مصوب شده که تاکنون یک ریال آن ابلاغ نشده است .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار