در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

پاسخ موزون به کسانی که مخالف عادی‌انگاری عالم غیب هستند

مجری برنامه «زندگی پس از زندگی» گفت: دین آمده تا شما ذهنت را از آن عالم گریز ندهی و آنجا را به بهانه‌های مختلف فراموش نکنی.

عباس موزون محقق، تهیه‌کننده و مجری برنامه «زندگی پس از زندگی» در پاسخ به این سوال که بعضی از منتقدان نگاهشان بر این باور است که نباید بیش از این درباره عالم غیب پرده برداشت و اگر هم در این زمینه صحبتی شده کافی است، گفت: تغییر و تحول مقاومت دارد. این یک اصل در روان‌شناسی و اصول مدیریت است. انگیزه افرادی که مقاومت می‌کنند متفاوت است. تنها یک چیز ثابت است، آن هم کسانی که در مقابل با تحول توانایی تطبیق خود با تحول را ندارند، مقاومت می‌کنند.

به گفته وی، مشاهده عالم غیب توسط افراد زنده غیرعالمانه و غیرعادی به وفور در منابع تاریخی پژوهشگران و علمای دینی گزارش شده است. اما در طی قرون بخشی از اهل مطالعه به گونه‌ای با مفاهیم رفتار کردند که گویی عالم غیب غیرقابل تحقیق پنداشته شده است. اما الان وقت آن شده که محققان آستین بالا بزنند و این بخش دست نخورده زمین پژوهش را _که اتفاقا زمین مرغوبی هم هست_ شخم بزنند. ضمن اینکه محققان خلاق و نوآور که علاقه‌مند هستند این بخش بیشتر تحقیق شود، به مراتب تعدادشان از افرادی که رویگردان هستند بیشتر است.

موزون با بیان اینکه معدودی از افراد که در دسته اول و اقلیت مطلق هم هستند، بر این باورند که هیبت آن عالم را پیش چشم مردم نریزید و آن عالم را عادی نکنید، بیان کرد: اصلاً دین برای عادی شدن آن دنیا آمده است. برای اینکه شما به آن دنیا عادت کنی و در نفس نفس بیداری به یاد آن عالم باشی و حتی در پلک زدن‌هایت آنجا را فراموش نکنی.

تهیه‌کننده برنامه «زندگی پس از زندگی» ادامه داد: دین آمده تا شما ذهنت را از آن عالم گریز ندهی و آنجا را به بهانه‌های مختلف فراموش نکنی. ما معتقدیم باید ۲۴ ساعته به فکر مرگ باشیم تا جایی که این مسئله برایمان عادی شود که مدام به فکر آنجاییم. هیبت آنجا زمانی از بین می‌رود که در طول روز فراموشش کنی. فراموش کردن مرگ یعنی بی‌توجهی و بی‌احترامی به یک واقعیت بسیار عظیم و همین بی‌توجهی یعنی هیبت آنجا در نگاه و ذهن تو فرو ریخته است.

وی افزود: اتفاقا همان‌ها که با نیت ظاهرا خیر این خواسته را دارند ندانسته نعل وارونه می‌زنند. یعنی نتیجه عملی و غایی خواسته ایشان این است که آن عالم در زندگی روزمره فراموش شده بماند و عملا بی‌هیبت باشد.

این محقق افزود: به معدود افرادی که می‌گویند بگذارید آن عالم مجهول و مبهم بماند باید گفت ما نگران این هستیم که این دنیا برای انسان‌ها عادی جلوه داده شود، اما آن دنیا غیرعادی بماند. در حالی که آنجا باید عادی باشد نه اینجا. ما باید به آن دنیا عادت کنیم نه اینجا. من نوعی باید در عادی‌ترین موضوعات روزمره‌ام به فکر آن دنیا باشم. 

وی گفت: در مستحبات هست که وقتی انسان از یک شیب بالا می‌رود، الله اکبر بگوید و به یاد خالق باشد. وقتی در سراشیبی می‌رود، سبحان الله بگوید و همه توصیه‌ها برای آن است، که آنی و کمتر از آنی فارغ از یاد عالم غیب نباشیم. بسیاری از مستحبات وجود دارد که وقتی به آن‌ها فکر می‌کنیم متوجه می‌شویم دین نمی‌خواهد آنجا (عالم غیب) برای انسان غیرعادی و دیر به دیر باشد. کسانی که می‌گویند آنجا را عادی نکنید، اشتباه می‌کنند و برای کاهش اشکال فرهنگی همیشه باید اقدام کرد.

موزون با بیان اینکه اگر در برنامه نشان دهیم که آدمی، خواه با نکوکاری و خواه با بدکاری در آنجا مشکلی ندارد، اشتباه است، گفت: برنامه به هیچ وجه چنینی رویکردی نداشته و ندارد. بلکه برنامه نشان می‌دهد که فرد تجربه‌گر حتی بابت یک نگاه تند که ناخواسته به فرد افغانستانی در اتوبوس انداخته، در آن عالم فشار و عذابش را کشیده است. این مربوط به تجربه آقای میلاد دولت‌آبادی در یزد برای فصل سوم بود.

تهیه‌کننده برنامه «زندگی پس از زندگی» افزود: آری! ما در تلاشیم آن دنیا عادی شود و عظمت و مهابت و جلالت او در نگاه عامه افزایش یابد. وقتی برخی دوستان می‌گویند این برنامه از لحاظ محتوا انقدر تکراری می‌شود که افت می‌کند. من می‌گویم ایده‌آل این است که‌ای کاش حتی یک نفر از همان فصل یک که برنامه پخش می‌شد، نگاه نمی‌کرد. چون آن موقع متوجه می‌شویم که این جامعه یک جامعه کاملاً رستگار است. زیرا عالم غیب انقدر برایش عادی است که اصلا نیازی به تماشای برنامه ندارد. بله، ما اعتراف می‌کنیم که برای عادی شدن آن دنیا و غیرعادی شدن این زندگی تلاش می‌کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نگین
۲۱:۳۳ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
دلا تا کی در این دنیا فریب این و آن بینی
یکی زین چاه ظلمانی برون شو تا جهان بینی
دوستان علاقمند به محض فیزیک .. این کاملا صحت داره ک انسان دو بعد داره و هر کس..فرق نمی‌کند کافر یا مسلمان ،مسیحی ،عرض کردم هرکس از تمایلات بدن چشم بپوشه و رژیمه نه به خواسته ها ی بدن بگیره روحش قوی میشه و قادر به دیدن و انجام کارهای فوق العاده میشه مثل همین که اگه باشگاه بری و به جسم تمرینات خاصش رو بدید قوی میشه روح هم به همین شکل میتونه باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
برنامه عالی بود من دو سوم این برنامه را در شبکه چهار تلویزیون دیدم تا جایی راه داشت خودمو می رسوندم این برنامه را ببینم وتوصیته ام این بود که همه این برنامه را ببینند !
-
ناشناس
۰۸:۳۶ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
به شخصه این برنامه خیلی روی من'تاثیر مثبتی گذاشت.از شما ممنونم آقای موزون اون دنیا حقه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۷:۱۴ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
برنامه دکتر موزون فوق العاده هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
اتفاقاتی ک به واسطه ی خواب و یا حوادث روی ذهن تاثیر میذاره ..منجر ب تخیلات میشه که از ادامه دار باشه . گسست واقعیت برای اون افراد پیش میاد!خیلی به مسائلی که با واقعیت دنیای فیزیکی مرتبط نیست دامن نزنین !! هرچه احساسات و مکانیسم های مربوط بهش درگیرتر باشه ، در این افراد عامل انگیزشی ای میشه که به تخیلات رجوع کنن!
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۲۳:۱۰ ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
متأسفانه اکثر این متن مغلطه بود. واقعاً ایشون جواب قانع‌کننده‌ای برای انتقادها به برنامۀ زندگی پس از زندگی نداشتن تا الآن.
Iran (Islamic Republic of)
فاطر فاطریان
۲۲:۲۸ ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
سلام علیکم، برنامه ی بسیار خوب زندگی پس از زندگی اگر در طی سال حتی تکراری هم پخش شود در رفتار سالم مردم موثر است ذات انسان نسبت به دانستن حقیقت و واقعیت مرگ و آن دنیا علاقه دارد و شنیدنش و تطبیق با زندگی باعث تصحيح رفتار و دوری از غفلت می‌شود از زحمات آقای موزون تمام همکارانشان و شبکه ی ۴ خیلی ممنونم آن دنیا سر قرار می آیم البته بنده در سالها پیش ،بدون استاد ، مرگ موقت را با تکرار ذکر لاحول و لا قوه، مسیری را رفتم منتها ترسیدم روح معلق شوم دیگه تکرار نکردم ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
خیلی برنامه خوبی بود ولی به نظر بنده هم ادامه دادنش از وجهه و تاثیرش کم میکنه،همین طور که خداوند کریم یه بار قرآن مجید رو نازل کرد ،و دم دقیقه برای ما پیامبر نفرستاداگر کسی عاقل باشه یه اشاره کافیه،از ایشان به خاطر این کار خیرش ممنونم،این نصیحت برادرانه هم بهش میکنم که دیگه برنامه ساختن کافیه،افراط در هر کاری تاثیر عکس می گذارد اجر کارتون هم کم رنگ میشه،بازم از ایشان سپاسگذارم
Iran (Islamic Republic of)
رز
۱۵:۴۸ ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
با تشکر از زحمات شما آقای موزون برنامه شما خیلی عالی هست خدا خیرتون بده سعادتمند باشید آقای موزون
Iran (Islamic Republic of)
بازدیدکننده
۱۳:۴۷ ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
وقتی روح از جسم جدا میشه ، ناخواسته چیزهایی میفهمه توی یک فیلم خارجی مَرده وقتی رفت توی کُما فهمید دخترش مستاجره
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۳:۱۲ ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
خلاقیت و نوآوری جناب موزون خیلیها رو تحت فشار قرار داده. خدا اجرت بده آقای موزون
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۲۳:۱۰ ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
خلاقیت هم حدی داره برادر.
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۲:۵۳ ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
با سلام به محقق عزیز آقای موزون بنده طلبه هستم و 15سال در حوزه می باشم خدا خیرت بده صحبت های تجربه گراها اکثرا عین روایت ها از اهل بیت می باشد
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۲۳:۰۹ ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
آدم از طلاب محترم توقع این اظهار نظرها رو نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۹:۳۵ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
آقای موزون شما هم بهرحال بلید بربی چیزی که ساخته‌اید صحبتهای هم بکونید ولی زمان خوبی را انتخاب نکردین از صبح تا شام هشتاد درصد مردم بفکر تهیه یک لقمه نان برای خانواده هستن شب هم از خستگی از شنیدن حرفه‌ای فرزندان که اینو میخوام اون ندارم از شرم سر ش را زیر پتو می‌کند امثال منی که اسم ایثارگر را یدک میکشم واسم رزمنده معسر ماهی چهار نیم میگیرم بعداز چهار روز از ما دیگر جیبی ندارم ودرکنارش برای تعویض یک گواهینامه پانصد هزارتومان از امثال می‌گیرند دیکر برای نا این دنیا اون دنیا ندارد که بردارمن برای امثال چه فرقی می‌کند که آلان این دنیا باشم یا اون دنیا جون هرروز بفکر اینم که کی تمام می‌شود تا برویم اون دنیا وقتی خودمان هر روزمان بفکر فرار از بدبختی این به آن دنیا هستیم فکر نمی‌کنید برنامه شما دیگر برایمان نگاه کردنی نیست تعویض یک کارت پانصد هزارتومان رفتم معاینه چشم نشستم یک دقیقه دو سوال از چشم راست دوسوال ازچشم چپ نود هزار تومان سازمان مسکن شهر سازی استان گیلان کارشان را زوجه فرد کردن کدام قانون اجازه همچین کاری را به اینها داده چرا من چهل هزار تومان کرایه ماشین بدم برم بعدا بگویند روزهای زوج بیاید کجای کاری ای دل
Iran (Islamic Republic of)
عبداله
۱۳:۵۰ ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
برادر من مشکلات تو چه ربطی به برنامه داره توکه اینقد وقت داره و شبکه4 را نگاه میکنی!! معلوم نیست دلت از کجا پره میتونی نبینی موفق باشی برادر من!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
بله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
آقای موزن با قدرت به کار خود ادامه بده

در پناه حق تعالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
خداقوت حاج عباس. سعیکم مشکور.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
درود برآقای موزون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۷ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
آقای موزون محقق عزیز موفق و پر توفیق بمانی
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۴:۲۰ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
موفق باشی براهت ادامه ده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
به شخصه این برنامه خیلی روی من'تاثیر مثبتی گذاشت.از شما ممنونم آقای موزون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
اصلا این بنده خدا چه پیشینه ای داره
کسی مخالف عالم غیب نیست ولی خیلی چیزای دیگه هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۸ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
حالا شما خودت کی هستی که نظر میدی؟
ایشون شخصی محقق و عقل و فهم و ادراکش میرسه که عالم پس از مرگ قطعا وجود داره ولی شما چی؟
آخرین اخبار