لزوم مدیریت اراضی شیبدار گلستان/ رعایت نشدن الگوی کشت تخریب آبخوان‌ها را به دنبال دارد

دستیار استاندار گلستان در مدیریت یکپارچه منابع آب گفت: رعایت نشدن الگوی کشت تخریب آبخوان‌ها را به دنبال دارد.

سید محسن حسینی امروز یکشنبه ۷ خرداد در دیدار با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: نقش سازمان جهاد کشاورزی در مدیریت یکپارچه منابع آب بسیار حیاتی و تعیین کننده است چرا که هم در مبحث اراضی شیبدار و هم در مبحث مصرف اب، این سازمان نقش تعیین کننده‌ای دارد.

او افزود: در نوار جنوبی استان ۱۱۰ هزار هکتار اراضی زراعی با شیب بیشتر از ۱۴ درجه وجود دارد که در حال حاضر این اراضی تهدیدی برای استان به شمار می‌رود، زیرا تأسیسات و نقاط جمعیتی زیادی در استان که در پای این اراضی شکل گرفته‌اند، همواره در معرض سیلاب پر رسوب ناشی از بارندگی بر سطح این اراضی هستند.

حسینی گفت: از سوی دیگر حجم بزرگی از خاک در بارش‌ها، از این سطوح به آبراهه‌ها منتقل‌شده و در رودخانه‌ها و به ویژه پشت سازه‌های تقاطعی و پل‌ها رسوب می‌کند و ظرفیت آبگذری رودخانه‌ها را کاهش داده و نیاز به لایروبی رودخانه‌ها را افزایش می‌دهد.
حسینی ادامه داد: این موضوع در زمان سیل موجب آب‌گرفتگی اراضی و تأسیسات پیرامون رودخانه‌ها می‌شود و بخش زیادی از این رسوبات هم در دریاچه سد‌های مخزنی و نیز پشت سد‌های انحرافی رسوب‌کرده و با کاهش ظرفیت سدها، ضمن تأثیر منفی در برنامه‌ریزی آبگیری و مصرف آب سدها، عمر مفید سد‌ها را کاهش می‌دهند.
او افزود: در این صورت علی رغم هزینه‌های کلان صرف شده برای احداث سد آن‌ها را زودتر از موعد مستهلک کرده و نیاز به سرمایه‌گذاری مجدد را موجب می‌شوند.

حسینی گفت: از محل منابع آب سطحی ۹۵۰ میلیون متر مکعب و از محل آب زیرزمینی یک میلیارد و ۵۰ میلیون متر مکعب در اختیار بهره برداران بخش زراعت و باغ استان قرار داده شده که با توجه به آب مورد نیاز محصولات مختلف و با توجه به سند ملی آب، مسلما محصولات با مصرف آب کمتر مناسب‌ترین نوع کشت دراستان کم آب گلستان است.

او با بیان اینکه رعایت نشدن الگوی کشت مناسب، زیان‌های زیادی برای کشاورزان، اقتصاد، آب، محیط زیست و خاک دارد که بزرگ‌ترین آسیب آن، برهم زدن تعادل منابع آب و خاک به ویژه آب‌های زیرزمینی و تخریب آبخوان‌ها است، گفت: در صورت عدم رعایت الگوی کشت، بهای افزایش سطح زیر کشت بدون رعایت الگوی کشت، ورود آسیب بدون بازگشت، جبران ناپذیر و غیرقابل اصلاح به منابع آب زیرزمینی استان است که باید از آن جلوگیری کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هم در این دیدار گفت: ۲۱۴ هزار بهره بردار بخش کشاورزی گلستان که در سال چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی معادل پنج درصد تولیدات کشاورزی کشور را تولید و روانه بازار می‌کنند.

محمد برزعلی افزود: سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی هوشمند و استفاده از فناوری با لحاظ تغییر اقلیم و توسعه الگوی کشت با محوریت منابع آبی و براساس کشاورزی قراردادی و تبیین آن میان بهره برداران، گسترش و ترویج فناوری‌های مرتبط با کم آبی و خشکسالی و تداوم پیگیری خرید تضمینی محصولات کشاورزی متناسب با شرایط بازار، از جمله برنامه‌های راهبردی کوتاه، میان و بلند مدت جهادکشاورزی گلستان است

او بیان کرد: خشکسالی شدید درگلستان باعث کاهش شدید منابع آبی زیر زمینی دراستان شده است و لازم است از کشت محصولات پرآب بر جدا خودداری شود.

برزعلی افزود: بسیاری از کشاورزان گلستانی عادت کرده‌اند که آب چاه را هرگونه دوست دارند مصرف کنند در حالی که این منابع جزو منابع ارزشمند و استراتژیک استان است و باید به نحو مناسبتر از ان بهره کرفت و از طرفی، کنترل مصرف آب در بخش کشاورزی تنها بر عهده جهاد کشاورزی نیست و باید تمام دستگاه‌های استان پای کار باشند، ضمن اینکه توسعه استفاده از دانش روز و فناوری برای کاهش مصرف آب در اراضی کشاورزی نیز باید در دستور کار جدی قرار بگیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.