نبود برنامه ریزی چالش حوزه کشاورزی

مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی در موسسه آموزش و ترویج کشاورزی گفت : با چالش نبود برنامه ریزی در حوزه کشاورزی مواجه هستیم.

عبدالله موموند، مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی در موسسه آموزش و ترویج کشاورزی امروز (هفتم خرداد) در جشنواره ملی نخود در کرمانشاه، با بیان اینکه امروز دیپلماسی کشور‌ها بر مبنای غذا شکل می‌گیرد، گفت : در جریان جنگ اکراین به این نتیجه رسیدیم که با حکمرانی غذایی در دنیا مواجه هستیم و باید روی حوزه غذا سرمایه گذاری کنیم. 

وی با بیان اینکه بین ۸۵ تا ۹۰ درصد غذای مورد نیاز جامعه به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق بخش کشاورزی تامین می‌شود، گفت: در کشورمان چهار اقلیم اصلی دنیا را داریم و می‌توانیم اکثر محصولات کشاورزی را تولید کنیم، اما با چالش نبود برنامه ریزی در حوزه کشاورزی مواجه هستیم.

مدیر کل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی در موسسه آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه در برخی سال‌ها با کمبود یک محصول خاص مواجه شده و در سال بعد ممکن است در تولید همان محصول با ازدیاد تولید مواجه شویم، گفت: امروز همه دنیا به این نتیجه رسیده که به یک نظام برنامه‌ریزی به نام الگوی کشت نیاز دارند تا دقیقا مشخص باشد که چه محصولی با چه تنوعی و به چه میزان باید در داخل کشور تولید شود.

وی اشاره‌ای به ابلاغ الگوی کشت در کشور در سال گذشته داشت و افزود: در الگوی کشت ابلاغ شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی در سال گذشته ۱۵ محصول اصلی وجود دارد که نخود یکی از آن محصولات است، لذا نخود جای خود را در سبدغذایی ایرانیان باز کرده است.

وی با بیان اینکه بر اساس الگوی کشت باید در سال زراعی جاری بین ۵۵۰ تا ۵۶۰ هزار هکتار از اراضی کشور به کشت نخود اختصاص پیدا کند تا ۳۵۰ هزار تن تولید نخود در کشور داشته باشیم، گفت: با احتساب سرانه سه کیلوگرمی نخود می‌توانیم با این حجم از تولید ۱۰۰ هزار تن صادرات نخود هم داشته باشیم، در حالیکه بنا به اعلام شورای ملی نخود ایران در سال زراعی گذشته ۳۵ هزار تن نخود صادر کردیم.

مدیر کل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی در موسسه آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه باید نخود را به یک محصول قابل رقابت در دنیا تبدیل کنیم، گفت: با شیوه‌های کشت فعلی نمی‌توانیم محصولی قابل رقابت با تولیدکنندگان مهم نخود در دنیا مثل هند، استرالیا، ترکیه و پاکستان تولید کنیم و از بازار‌های جهانی عقب می‌مانیم.

وی افزود: برای تولید نخود قابل رقابت در بازار‌های جهانی باید به سمت کشاورزی دانش بنیان برویم که در این کشاورزی انتقال دانش باید یک جریان دائمی باشد.

موموند با اشاره به ضرورت توسعه کشاورزی قراردادی برای افزایش تولید نخود در کشور، گفت: اگر بخواهیم محصول مزیت دار تولید کنیم، باید به سمت کشاورزی قراردادی در کشت نخود برویم.

وی جای تشکل‌های کشاورزی را در زنجیره ارزش نخود به شدت خالی عنوان کرد و افزود: باید تشکل‌های کشاورزی در حوزه نخود فعال شوند.

موموند یادآور شد: تشکیل شورای ملی نخود ایران یکی از اقدامات درخور در این حوزه بوده است .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.