نقش رسانه در فرایند بحران‌ها؛ از کاهش تا افزایش

استفاده از رسانه در فرایند بحران یک راهبرد قطعی است و کم‌انگاری در این موضوع تصمیم‌گیران را دچار فلج تحلیلی می‌کند.

سینا قربانی تحلیلگر رسانه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مازندران، گفت: گسترش اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مرز‌های جغرافیایی را از بین برد و از این‌رو غرب با اتکا به راهبرد استبداد اطلاعاتی با توزیع فرامرزی محتوا حاکمیت دولت‌ها را نادیده می‌گیرد.

اوافزود: توسعه تکنولوژی‌های ارتباطی و بکارگیری مخربانه از این فناوری در جهان ابعادی به مدیریت بحران اضافه کرده است که از آن بعنوان ارتباطات بحران نام برده می‌شود.

قربانی ادامه داد: بسیاری از کشور‌های موفق از دهه‌های گذشته به سمت توسعه نیروی انسانی و فنی در حوزه افکارعمومی و ابزار‌های آفندی و پدافندی برای مدیریت رسانه‌ای در بحران برنامه‌ریزی کرده‌اند.

کارشناس ارشد مطالعات رسانه با بیان اینکه ارتباطات بحران را می‌توان در سه مرحله توسعه، جمع‌آوری و پردازش برای مقابله با وضعیت بحرانی تعریف کرد، گفت:اگر بخواهیم تعریفی عمومی‌تر از ارتباطات بحران را شرح دهیم، می‌توانیم بگوییم "ارتباطات بحران با جمع‌آوری و تحلیل داده" برای تصمیم‌گیری‌های تیم بحران و توزیع پیام‌های بحران در میان افکارعمومی است.

سینا قربانی افزود: در مدیریت رسانه‌ای بحران باید این موضوع مهم مورد توجه قرار بگیرد که اتکا به ابزار رسانه‌ای برای حل بحران یک اقدام کوتاه مدت ارتباطی یا انتقال یک‌طرفه پیام از سوی دولت به افکارعمومی نیست بلکه مدیریت رسانه‌ای بحران، یک فرایند پیچیده و بلندمدت، میان تمام سطوح درگیر در بحران است.

او ادامه داد: در مواقعی ابزار‌های ارتباطی بیش از هر عامل دیگری بر روند بحران تاثیر می‌گذارند و این تاثیرگذاری در ناآرامی‌های پاییز ۱۴۰۱ به بهانه درگذشت یک دختر جوان، بیش از گذشته خود را نمایان کرد.

سینا قربانی افزود: بر اساس شواهد و تحلیل محتوا‌های موجود، ایران در حوادث پاییز سال گذشته با هم‌افزایی دستگاه‌های کشور یک پیروزی بزرگ را در نبرد ترکیبی توانست کسب کند، اما نباید دچار نادیده‌انگاری یا کم‌انگاری نقش ابزار‌های ارتباطی در ادراک‌سازی، شکل‌گیری، جهت‌دهی، تحریک و کنترل رفتار این بحران شویم.

کارشناس ارشد مطالعات رسانه ادامه داد: مدیرانی که نتوانند نقش ابزار‌های رسانه‌ای را در سه مرحله پیشا بحران، حین بحران و پسا بحران احصا و تحلیل کنند در مدیریت افکارعمومی، نظام اطلاع‌رسانی را دچار چالش‌های جدی خواهند کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار