مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان اندیکا گفت: انفجار سنگ‌نگاره «تنگ بتا» صحت ندارد و اداره میراث این شهرستان از فرد منتشرکننده خبر شکایت کرده است.

دیروز خبری مبنی بر اینکه قاچاقچیان سنگ‌نگاره دوهزار ساله «تنگ بتا» در شهرستان اندیکا را  با مواد منفجره یورش برده و به بخش‌هایی از آن آسیب رسانده‌اند  در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و نگرانی‌های را برای فعالان میراث فرهنگی ایجاد کرد.

سید علی موسوی مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان اندیکا با تکذیب این خبر گفت: یک گروه حفار در سال ۹۵  قصد داشتند سنگ‌نگاره را منفجر کنند که اداره اطلاعات شهرستان و اداره میراث به موقع از قصد آن‌ها مطلع  و آن‌ها را دستگیر کردند.

او با بیان اینکه افراد خاطی به امید اینکه داخل سنگ‌نگاره اشیاء قیمتی پیدا کنند قصد منفجر کردن آن را داشتند، افزود: در همان زمان اداره اطلاعات و دستگاه‌های مربوطه با افراد خاطی برخورد قانونی کردند.

مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان اندیکا گفت: بعد از حادثه سال ۹۵ در سال ۹۹ تمام محوطه  و خودِ سنگ‌نگاره  بررسی شد تا مباد داخل سوراخ‌های آن مواد منفجره وجود داشته باشد.

موسوی ادامه داد: اداره میراث شهرستان اندیکا از فرد منتشر کننده خبر شکایت کرده و پیگیر کار‌های  حقوقی شکایت است.

 تنگ بتا از متفاوت‌ترین نقش برجسته‌های خوزستان محسوب می‌شود که همزمان با دوره اشکانیان و مربوط به الیمائید‌ها (حکومت محلی همزمان با اشکانیان که اندیکا جزئی از قلمرو آن‌ها محسوب می‌شده) است.

تنگ بُتا در سال ۱۳۸۹ به شماره ۲۵۹۸۹ در فهرست آثار ملی کشور به عنوان یکی از ۳۸ اثر تاریخی این شهرستان ثبت شده و شامل دو بخش است، یک تابلو که نقش یک نفر بر آن حجاری شده و در تابلو دیگر ۱۲ نقش برجسته دیگر وجود دارد، در این نقش برجسته ۱۲ نفری ۹ نفر هم قد و در بخش دیگر سه نفر قامت کوتاه تری دارند، در میانه نقش این ۱۲ انسان، کتیبه، گرز و پایه آتش دان دیده می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.