فعال سیاسی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

رسانه‌ها باید چشم و گوش دولت برای مبارزه با فساد باشند/ دولت الکترونیک مانع ایحاد فساد خواهد بود

خجسته پور گفت: اگرچه قوه قضائیه کار مبارزه با فساد را انجام می‌دهد و اما مهم سر منشا‌های فساد است که در قوای اجرایی کشور رخ می‌دهد .

شاید اصلی‌ترین شعار سید ابراهیم رئیسی در انتخابات را بتوان موضوع مبارزه با فساد دانست؛ امری که ریشه بسیاری از مشکلات کشور را دارد و حال در تلاش برآمدیم تا نظر برخی از کارشناسان و احزاب سیاسی را در زمینه موفقیت دولت در این زمینه جویا شویم.

علیرضا خجسته پور قائم مقام جامع اسلامی مهندسین در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در این باره گفت: آقای رئیسی هم در زمانی که در قوه قضائیه حضور داشت و هم در زمان انتخابات همواره موضوع مبارزه با فساد را در دستور کار داشت و مردم هم از همین رو امید داشتند در زمانی که سکان قوه مجریه را نیز در دست دارد فضای مبارزه با فساد را به صورت جدی دنبال و این لکه ننگ فساد را  از دامن اقتصاد و اجتماع ایران پاک کند 

وی ادامه داد: قبل از اینکه آقای رئیسی به ریاست جمهوری برسد موضوع گشت ارشاد مدیران را مطرح کرد و بعد از ریاست جمهوری هم در شهریور ماه و ابتدای شروع دولت یک منشور ۱۸ ماده‌ای را ارائه کرد برای همه اعضای دولت در جهت مبارزه با فساد؛ بنابراین رویکرد مبارزه با فساد را در دستور کار قرار داد و همچنین موضوع بازرسی ویژه از رئیس جمهور را با اختیارات خاص مطرح کرد. بنابراین معتقدم اگرچه قوه قضائیه کار مبارزه با فساد را انجام می‌دهد و اما مهم سر منشا‌های فساد است که در قوای اجرایی کشور رخ می‌دهد ؛ بنابراین آقای رئیسی با همین رویکرد‌هایی که ارائه کرده می‌تواند مبارزه با فساد را به عمل برساند.

خجسته پور افزود: معتقدم که دولت باید چند موضوع را محقق کند تا بحث‌های فساد از بین برود؛ یکی موضوع شفافیت است که ما در بسیاری از مواقع این را در تصمیم گیری مطرح می‌کنیم در حالی که شفاف سازی در تصمیم سازی نیز مهم است ؛ یعنی بدانیم که چه موضوعی از چه مسیری در کمیسیون‌های مجلس و دولت پیگیری می‌شود. ما در دولت‌های قبل شاهد بودیم که در موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی یک تصمیم دولت چقدر رانت ایجاد کرد .

فعال سیاسی گفت: موضوع دیگری که معتقدم دولت باید حتما پیگیر آن باشد موضوع دولت الکترونیک است؛ یعنی حذف امضا‌های طلایی، حذف رانت‌ها و حذف قابلیت‌ها برای افراد خاص که باعث می‌شود بسیاری زیر بار آن نروند البته این امر فقط در دولت نیست و نهاد‌های دیگری هم هستند که با دولت الکترونیک درگیرند، اما معتقدم که اگر دولت عزم جدی در مبارزه با فساد دارد باید این ریشه‌ها را بخشکاند البته تلاش دولت در این زمینه قابل تقدیر است، اما همچنان باید با سایر ارکان دولتی که هنوز به این فضا نپیوستند برخورد جدی داشته باشد. موضوع دیگر هم روحیه نقد پذیری دولت از جانب رسانه هاست که تا رسانه نتواند سوت زنی را به خوبی انجام دهد داعیه داری مبارزه با فساد را نمی‌توان د کشور ایجاد کرد. باید از ظرفیت رسانه‌ها در مبارزه با فساد استفاده کند و توقع از تیم رسانه‌ای دولت این است که این ارتباط را افزایش دهد تا  رسانه‌ها چشم و گوش دولت برای مبارزه با فساد باشند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار