آیا نیت ریایی موجب بطلان حج می‌شود؟

در این گزارش پاسخ مراجع عظام تقلید به استفتاء درباره نیت ریایی و غیر آن در عمره تمتع آمده است.

مراجع عظام تقلید به استفتاء درباره «نیت ریایی و غیر آن در عمره تمتع» پاسخ گفته‌اند.

پرسش: آیا نیت ریایی و غیر آن در عمره تمتع موجب بطلان عمره می‌شود؟ در صورت باطل شدن، تکلیف چیست؟

امام خمینی(ره)، آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله اراکی، آیت‌الله فاضل لنکرانی(ره): احتیاط واجب آن است که حج اِفراد به جا آورد و پس از آن عمره مفرده به جا آورد و در سال دیگر حج را اعاده کند (در صورتی که جبران آن ممکن نباشد و وقت هم نباشد).

آیت‌الله بهجت(ره)، آیت‌الله گلپایگانی(ره): در صورتی که وقت تنگ شده باید به حج اِفراد عدول نماید و عمره مفرده بعد از آن به جا آورد و بنابر احتیاط واجب حج را در سال بعد اعاده نماید.

حج بر سه قسم است: حج تَمَتُّع، حج قِران و حج اِفراد. علت نامگذاری حج افراد این است که عُمره ندارد،بر خلاف حج تمتع.

آیت‌الله تبریزی، آیت‌الله خویی: اگر عمره را باطل کند، در صورت امکان واجب است اعاده آن و اگر ممکن نبود حجش باطل می‌شود و باید سال دیگر عمره و حج را اعاده کند.

آیت‌الله سیستانی: مبطل است و اگر قابل تدارک است باید آن را تدارک کند. اگر تدارک ممکن نبود، باید سال دیگر عمره و حج را اعاده کند.

آیت‌الله شبیری: اگر اعمال عمره را به نیت ریا انجام دهد، عملش باطل می‌شود و معصیت کار هم می‌باشد و واجب است اعمال را خالص انجام دهد و اگر تمکن از تدارک در وقت مناسب نباشد (وقت عمره تمتع تنگ شده باشد.) باید نیت را به حج افراد برگرداند و اعمال حج افراد را انجام دهد و پس از گذشتن روز سیزدهم عمره مفرده به جا آورد ـ هرچند عمره تمتع او استحبابی بوده باشد ـ و اگر در این تأخیر معذور نباشد، کفایت از حَجةالأسلام نمی‌کند.

آیت‌الله صافی: اگر نتواند پیش از وقوف عرفات آن را به جا آورد، بنابر احتیاط واجب به میقات برود و اگر به واسطه تنگی وقت، متمکن از رفتن به میقات نیست هر مقدار می‌تواند به طرف میقات برود و رجاءً محرم به احرام حج افراد شود و به عرفات برود و کارهای حج را انجام دهد و بعد از آن عمره مفرده به جا آورده و در سال بعد باید حج خود را اعاده کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله نوری همدانی، آیت‌الله وحید خراسانی: احتیاط واجب آن است که حج افراد به جا آورد و پس از آن عمره مفرده به جا آورد و در سال دیگر حج را اعاده کند (در صورتی که جبران آن ممکن نباشد و وقت هم نباشد).

منبع: تسنیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار