رهبر مصلحت ملی ترکمنستان:

سیاست خارجی ایران مبتنی بر آبادانی و صلح جهان است

محمداف گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی مبتنی بر آبادانی و صلح جهان است و ما از این راهبرد نیک حمایت می‌کنیم.

قربان قلی بردی محمداف، رهبر مصلحت ملی ترکمنستان در نشست مطبوعاتی مشترک با آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران در مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد تهران ضمن قدردانی از مهمان نوازی رییس جمهور و ابلاغ سلام گرم رئیس جمهور ترکمنستان به آیت الله رئیسی گفت: روابط دوستی و برادری بین این دو کشور یک روابط دیرینه است و ما این روابط حسنه را برای تحقق و توسعه این روابط و فعالیت و تلاش می‌کنیم و همیشه در راستای ارتقای سطح روابط گام برمی‌داریم. 

رهبر مصلحت ملی ترکمنستان افزود: سیاست خارجی جمهوری اسلامی مبتنی بر آبادانی و صلح جهان است و ما از این راهبرد نیک حمایت می‌کنیم و از ایران برای حمایت از سیاست در‌های باز و سیاست استقلال و بی طرفی در قبال ترکمنستان تشکر می‌کنیم و این همکاری‌ها برای گسترش مناسبات در تمام بخش‌ها سازنده و موثر است.

وی گفت: موضع گیری‌ها و نقطه نظرات ما در مجموعه مسائل مختلف جهانی و منطقه‌ای و بین المللی یا کاملاً عین هم است یا شباهت دارد.

محمداف به تبادل نظر در زمینه همکاری‌های اقتصادی و تجاری اشاره کرد و گفت: در این راستا نقش کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی بین تهران و عشق آباد مهم است و تاکید ما بر فعال شدن این کمیسیون است.

وی اضافه کرد: در زمینه انرژی حمل و نقل و ارتباطات و فرهنگی هم تبادل‌نظر‌هایی صورت گرفت و بر توسعه همکاری‌های در این حوزه‌ها تاکید شد.

رهبر مصلحت ملی ترکمنستان گفت: در حوزه انرژی به ویژه در بخش گاز و برق تبادل نظر‌هایی صورت گرفت که راهبرد ترکمنستان در صادرات گاز بر مبنای تنوع سازی است که ما به آن تاکید داریم و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد پیشرفت بیشتر همکاری‌ها در حوزه گازی باشیم.

محمداف گفت: در حوزه انرژی به ویژه در برق توافقاتی صورت گرفت که اکنون برق صادراتی ترکمنستان به ایران را می‌توانیم تا ۵۰۰ کیلووات در ساعت افزایش دهیم.

وی گفت: در حوزه حمل و نقل و ارتباطات هم طرح‌هایی را بررسی کردیم به ویژه طرح‌های بزرگ حمل و نقل از مسیر شمال به جنوب و کریدور شرق به غرب را مورد تایید و تاکید قرار دادیم.

رهبر مصلحت ملی ترکمنستان گفت: طرفین به این توافق رسیدیم که هم از طریق خطوط جاده‌ای ریلی هوایی و دریایی و امکانات لجستیکی بررسی شود تا طرح‌های بزرگی در حوزه حمل و نقل صورت بگیرد.

محمداف ادامه داد: درباره حوزه‌های کشاورزی محیط زیست و آب هم مشورت‌های لازم را انجام دادیم و نقطه‌نظرات هم صورت گرفت که برای استفاده بهینه و صرفه جویی از این سرمایه تاکید شد.

وی گفت: ششمین اجلاس سران حاشیه دریای خزر سال گذشته به میزبانی تاکید داشتیم که دریای خزر یک دریای پیوند دهنده کشور‌ها و ملت‌های حوزه خزر است و دران اجلاس موضوعاتی درباره اکولوژی و تنوع گیاهی دریای خزر مورد تاکید قرار گرفته بود و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

رهبر مصلحت ملی ترکمنستان گفت: در حوزه فرهنگی و انسان دوستانه سطح روابط را می‌توانیم گسترش دهیم و دیدار‌ها بین صاحبان هنر و فرهنگ بین دو کشور را توسعه دهیم همچنین در حوزه ورزش و بهداشت هم می‌توان روابط و سطح همکاری را افزایش داد.

محمداف اظهار داشت: از طرف مردم ترکمنستان از رییس جمهور برای ایجاد فرصت‌ها و خدمات خوب برای زیارت تعدادی از شهروندان ترکمنستان در بهار از آرامگاه شاعر متفکر ترکمن مهدیقلی فراقی تشکر می‌کنم. 

وی ادامه داد: چند روز پیش هم این امکان فراهم شد تا تعدادی از دانشمندان و شهروندان ترکمنستان بتوانند از این ارامگاه دیدن کنند.

محمداف گفت: سفر ما در سطح بالایی برنامه ریزی شد که از رییس جمهور ایران تشکر می‌کنم.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
سیاست خارجی آمریکام جنگ و خونریزی تو همه جای دنیاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
شما اول کشور خودت رو آباد کن بعد به فکر آبادی دنیا باش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۲۱ ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
باسلام
ایران همیشه پرچمدار صلح جهانی بوده وهست ولی باید انتقام خون مرزبان های عزیز وطن از گروهک نجس طالبان گرفته شود.
آخرین اخبار