تداوم جمع آوری سنبل آبی از تالاب انزلی + تصاویر

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان گفت: تلاش‌ها در جمع آوری سنبل آبی از پهنه‌های آبی تالاب بین المللی انزلی ادامه دارد.

رامین زراعتی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان گیلان گفت: جمع‌آوری همه روزه سنبل آبی در تالاب انزلی در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

او با بیان اینکه گیاه مهاجم آبزی سنبل آبی بخش‌هایی از تالاب انزلی را پوشانده است، افزود: تا جایی که امکان دارد تلاش خواهیم کرد بخش عمده این گیاه مهاجم توسط دستگاه دروگر سنبل آبی و با کمک قایق‌های موتوری و تلاش‌های مستمر محیط‌بانان از آب خارج شود. 

جمع‌آوری سنبل آبی از تالاب انزلی با دستگاه دروگر

عباس عاشوری، رئیس اداره حفاظت و احیاء تالاب‌های حفاظت محیط زیست استان گیلان نیز گفت: اگرچه بوته‌های سنبل آبی به صورت پراکنده در حاشیه روگا‌ها مشاهده شده و نیاز است این توده‌های کوچک و پراکنده در روز‌های آتی جمع‌آوری شوند، اما پهنه روگا کاملا خالی از سنبل آبی شده و امکان تردد آسان با قایق موتوری به سهولت امکان پذیر است. 

او افزود: برای نخستین بار است که در طی سال‌های اخیر اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان در این دوره زمانی و با دستگاه دروگر اقدام به جمع‌آوری سنبل آبی در تالاب انزلی می‌کند.

تداوم جمع آوری سنبل آبی از تالاب انزلی

رئیس اداره حفاظت و احیاء تالاب‌های گیلان تصریح کرد: به منظور مقابله زودهنگام و حذف بخش اعظم این گیاه، لازم است همه نهاد‌های متولی به ویژه ذینفعان بومی تالاب که به عناوین مختلف از تالاب بهره‌برداری می‌کنند، در امر جمع‌آوری سنبل آبی مشارکت داشته باشند و در کنار محیط زیست و محیط‌بانان قرار گیرند. 

تداوم جمع آوری سنبل آبی از تالاب انزلی

به گفته عاشوری، با حذف این گیاه از تالاب انزلی، زیستگاه برای آبزیان، کاهش تبخیر آب و امکان تردد آسان‌تر برای قایق‌های موتوری فراهم می‌آید.

تداوم جمع آوری سنبل آبی از تالاب انزلی

جمع آوری بیش از ۳۵ تن گیاه مهاجم سنبل آبی از تالاب انزلی 

حمزه عشوری، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان نیز از پاکسازی بیش از ۳۵ تن گیاه مهاجم سنبل آبی از تالاب بین المللی انزلی خبر داده و گفت: از ابتدای طرح جمع آوری این گیاه حدودا ۳۵ تن از زیست توده این گیاه مهاجم آبزی از تالاب بین المللی انزلی جمع آوری و در مکان‌های از پیش مشخص شده برای دپو حمل شده است. 

تداوم جمع آوری سنبل آبی از تالاب انزلی

او افزود: در سال‌های گذشته بسیج سازندگی سپاه قدس گیلان طی قراردادی با اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان با انعقاد قرارداد با توجه به تلاش این اداره کل برای جذب اعتبار و با جلب همکاری قایقرانان، آب بندان داران و دیگر ذیفعان تالاب اقدام به جمع آوری این گیاه در تالاب کرده بودند. 

تداوم جمع آوری سنبل آبی از تالاب انزلی

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان تصریح کرد: امسال این اداره کل علیرغم نبود تخصیص بودجه تاکنون، با توجه به اهمیت مقابله با این گیاه مهاجم در زمان مناسب با دستگاه دروگر سنبل آبی و تلاش محیط بانان پرتلاش یگان حفاظت محیط زیست توانسته است تا حدودی جلوی رشد و پیشروی این گیاه در برخی بخش‌ها را بگیرد. 

تداوم جمع آوری سنبل آبی از تالاب انزلی

به گفته عشوری، کار جمع آوری سنبل آبی در تالاب انزلی به صورت مداوم تا هفته‌های آتی تا زمان پاکسازی کامل آن از تالاب ادامه خواهد یافت.

تداوم جمع آوری سنبل آبی از تالاب انزلی

گیاه مهاجم سنبل آبی که به آن اهریمن نیلگون یا شیطان بنفش هم می‌گویند، بومی کشور‌های حوزه آمریکای جنوبی است. 

تداوم جمع آوری سنبل آبی از تالاب انزلی

این گیاه قادر است به سرعت رشد و تکثیر کند و در مدت زمان کوتاه کل پهنه‌های آبی بخش‌هایی از تالاب را بپوشاند، بنابراین تهدیدی برای اکوسیستم تالاب انزلی محسوب می‌شود.

تداوم جمع آوری سنبل آبی از تالاب انزلی

 ۸۹ تا ۹۴ درصد این گیاه از آب است لذا آب بسیار زیادی را به خود جذب می‌کند و سرعت تبخیر آب را افزایش می‌دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.