۲۰۰ هزار کودک ۳ تا ۶ ساله استان فارسی غربالگری بینایی شدند/ شناسایی ۳۶۰ کودک مبتلا به آمبلیوپی

مدیر کل بهزیستی فارس گفت: پارسال ۲۰۰ هزار کودک در استان، غربالگری بینایی شده اند که از این تعداد ۲ هزار و ۶۰۰ کودک مبتلا به اختلالات بینایی و ۳۶۰ کودک مبتلا به آمبلیوپی تشخیص داده شده اند.

محمدرضا هوشیار مدیر کل بهزیستی فارس در مراسم افتتاحیه طرح غربالگری تنبلی چشم کودکان ۳ تا ۶ سال در استان، با بیان اینکه پارسال ۲۰۰ هزار کودک توسط پایگاه‌های بهزیستی فارس، غربالگری بینایی شده اند و از این تعداد ۲ هزار و ۶۰۰ کودک مبتلا به اختلالات بینایی و ۳۶۰ کودک مبتلا به آمبلیوپی تشخیص داده و درمان شده اند، اظهار کرد: این به معنی پیشگیری از معلولیت ۳۶۰ کودک در استان فارس است.

او اضافه کرد: این برنامه کشوری هم اکنون در سراسر استان فارس اجرا می‌شود و خانواده‌های دارای کودک ۳ تا ۶ سال با مراجعه به مراکز مثبت زندگی بهزیستی می‌توانند بینایی فرزندان خود را ارزیابی کنند.

هوشیار افزود: امسال ۲۰۵ پایگاه ثابت و سیار برای غربالگری بینایی کودکان در استان فارس فعال هستند که از این تعداد ۴۵ پایگاه ثابت در شیراز و ۳ پایگاه سیار نیز در مرکز استان به روستا‌های همجوار خدمات غربالگری را ارائه می‌دهند.

مدیر کل بهزیستی فارس، پشتوانه این طرح را خانواده و اجتماع دانست و گفت: اطلاع رسانی گسترده در این زمینه از وظایف اجتماعی است چرا که معلولیت، هزینه‌ها و بار سنگینی از لحاظ درمانی و روانی برای فرد، خانواده و اجتماع در پی خواهد داشت.

او با بیان اینکه بیماری تنبلی چشم شایع‌ترین علت ایجاد نابینایی یک چشمی در افراد زیر ۲۰ سال و دومین علت کاهش بینایی در کودکان است، ادامه داد: کودک مبتلا اغلب هیچ علامتی ندارد و چشمان او با وجود این که در ظاهر سالم و طبیعی به نظر می‌رسد، اما از دید کافی برخوردار نیست.

مدیر کل بهزیستی فارس بیان کرد: در مراکز بهزیستی فارس معاینه چشم کودک با E چارت و دستگاه اپتیک پلاس انجام می‌شود و در صورت نیاز کودک به بینایی سنج و در مرحله بعد به چشم پزشک ارجاع خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار