حجت‌الاسلام‌والمسلمین خداداده مطرح کرد؛

محوریت اعتاب مقدسه در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت

رئیس ستاد بزرگداشت دهه کرامت گفت: دهه کرامت با شعار «خدمت کریمانه؛ همدلی و امیدآفرینی» با مشارکت ۴۲ دستگاه در سطحی وسیعی برگزار شد.

دهه کرامت از مناسبت‌های مذهبی در کشور است که هر سال با همت مضاعف مسئولان دستگاه‌های مختلف کشور و با حضور پر شمار مردم و مشارکت تشکل‌های مردمی، باشکوه‌تر از گذشته برگزار می‌شود.

امسال نیز برنامه‌های دهه کرامت با شعار «خدمت کریمانه؛ همدلی و امیدآفرینی» با مشارکت ۴۲ دستگاه و با محوریت اعتاب مقدسه، در سطحی وسیع‌تر از سال گذشته برگزار شد. خبرنگار روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشو به منظور اطلاع از روند شکل گیری دهه کرامت و فعالیت‌های آن طی سال‌های مختلف، با حجت الاسلام والمسلمین «کمال الدین خداداده» رئیس ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور و رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، گفتگو داشته است که مشروح آن در ادامه می‌آید.

حجت الاسلام والمسلمین خداداده در این گفتگو با بیان اینکه جشنواره امام رضا (ع) قریب به دو دهه قبل برای رونق برنامه‌ها و جشن‌های سالروز ولادت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) راه اندازی شد، افزود: این جشنواره در حوزه‌های فرهنگی، هنری و علمی رونق خوبی داشت و هر سال بیشتر از سال گذشته، موجب رونق برنامه‌های میلاد امام رئوف (ع) شده بود.

رئیس ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور اضافه کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل شبکه گسترده‌ای که کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در سرتاسر کشور دارند و مردمی بودن فعالیت این کانون ها، در سال ۱۳۸۵، ماموریت اجرای برنامه‌ها و جشن‌های ولادت حضرت امام رضا (ع) را به ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور محول کرد.

وی ادامه داد: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در سال‌های اولیه پس از محول شدن این ماموریت به ستاد، بنا بر ظرفیت‌ها و اقتضائات مختلف، جشن‌ها و برنامه‌هایی به مناسبت میلاد امام رضا (ع) برگزار می‌کردند. اما در ادامه و با گستره‌ای وسیع‌تر و با همراهی نهاد‌های مهم دینی فرهنگی، در قالب ستاد بزرگداشت دهه کرامت فعالیت‌های خود را انسجام مضاعف بخشید.

حجت الاسلام والمسلمین خداداده گفت: باید یادآور شوم محوریت اعتاب در تمامی دوره‌ها یک اصل اساسی بوده ضمن آنکه تلاش شده این جریان از یک فرآیند اداری و سازمانی به یک حرکت همدلانه و مومنانه با هدف بهره مندی حداکثری از ظرفیت دستگاه‌های عضو، نهاد‌ها و تشکل‌های مردمی مبتنی بر محبت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام تبدیل شود.

وی تاکید کرد: البته در این میان، با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی، ششم ذی القعده، به عنوان روز بزرگداشت مقام حضرت احمد بن موسی (ع) و روز پنجم ذی القعده به عنوان روز بزرگداشت امامزادگان و بقاع متبرکه، وارد تقویم رسمی کشور شد که این دو اتفاق مبارک، باعث رونق بیش از پیش برنامه‌ها شد و از سوی دیگر وظیفه ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور را بیشتر کرد.

حجت الاسلام والمسلمین خداداده اظهار کرد: ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور با توجه به ظرفیت بزرگی که در دهه کرامت از میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) تا میلاد امام رضا (ع)، وجود دارد، طی سالیان اخیر تلاش کرده است به صورت تخصصی‌تر عمل کند و در همین راستا از سال ۱۳۹۶ کارگروه‌های تخصصی در این ستاد شکل گرفتند.

تشکیل کارگروه‌های تخصصی در ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور

وی گفت: مسئولیت کارگروه‌های مختلف در ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور به این قرار است. آستان قدس رضوی مسئولیت کارگروه تشکل‌های مردمی را برعهده دارد. مسئولیت کارگروه محتوایی با آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) است. ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور مسئولیت کارگروه ارتباطات و فضای مجازی را برعهده دارد. مسئولیت کارگروه بین الملل با مجمع جهانی اهل بیت (ع) است؛ البته سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز اقدامات بسیار ارزشمندی در اجرای طرح و برنامه‌های این کارگروه دارد. بنیاد بین المللی امام رضا (ع) نیز مسئولیت کارگروه هنری را برعهده دارد.

رئیس ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور با بیان اینکه ۴۲ دستگاه عضو این ستاد هستند، گفت: فعالیت همه این دستگاه‌ها با محوریت برنامه‌های اعتاب مقدسه است. ضمن اینکه شعار و عناوینی که برای روز‌های دهه کرامت انتخاب می‌شود به صورت ویژه از سوی این دستگاه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

تقویت مشارکت مردم و تشکل‌های مردمی در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت

وی در ادامه با بیان اینکه رویکرد همه دستگاه‌های عضو ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور، تقویت حضور و مشارکت مردم و تشکل‌های مردمی در برگزاری برنامه‌ها و جشن‌های این دهه است، گفت: ما باور داریم هر برنامه‌ای که با حضور و مشارکت مردم پیوند بخورد، ماندگارتر خواهد بود. بر همین اساس ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور، کار هم افزایی و هماهنگی میان دستگاه‌ها را برعهده دارد و این مردم هستند که به صورت میدانی، برنامه‌ها را اجرا می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار