کشت گوجه فرنگی زیر سایبان در استان قزوین

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: کشت گوجه فرنگی زیر سایبان (نت هاوس) در شهرستان تاکستان اجرا شده است.

محمد پیله فروش مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت:کشت گوجه فرنگی زیر سایبان (نت هاوس) از نوع گوجه پیوندی رقم ۴۱۲۹ روی پایه MAXIFORT برای اولین بار در کشور توسط کشاورز استان قزوین در روستای پناه آباد بخش خرمدشت از توابع شهرستان تاکستان انجام شده است.

وی اظهار داشت: این طرح در زمینی به مساحت ۳/۵ هکتار سایبان بوده که یک هکتار از محصول گوجه فرنگی به روش پیوندی و زیر سایبان کشت شده و مابقی سطح آن از ارقام هیبرید پر محصول استفاده شده است.

وی اضافه کرد: کشت نشا پیوندی راه کار جدید برای کاشت محصولات پرآب بر از گروه صیفی‌جات است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در این طرح با استفاده از روش کشت نشا پیوندی با توجه به کاهش مصرف آب، کم نیاز شدن محصول از سموم کشاورزی و امکان کشت در زمین‌های آلوده می‌توان بازده کشت را تا میزان قابل توجهی افزایش دهد.

پیله فروش یادآور شد: این روش با استفاده از ریشه و ساقه پایه وارداتی گوجه فرنگی که مقاوم در برابر آلودگی است، زمان رشد محصول را تا حدود ۲۵ روز و میزان مصرف آب را تا حدود ۳۵ درصد کاهش می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: دو رقم مشهور به عنوان پایه استفاده می‌شود هر دو رقم به بیماری‌های عمومی خاکزی مقاوم هستند

این مسئول؛ مقاومت در برابر بیماریها، افزایش عملکرد در واحد سطح، مقاومت در برابر تغییرات اقلیمی و دما‌های پایین، کاهش کاربرد کود‌های شیمیایی و افزایش قدرت رشد گیاه و توسعه مدت زمان برداشت اقتصادی را از مهمترین مزایای این نوع کشت برشمرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.