۲۶ گزارش از برج‌های کبوترخانه اصفهان در کتاب بهشت کبوتران

کتاب بهشت کبوتران روایت گردشگران خارجی از ۲۶ برج کبوترخانه اصفهان است.

رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: این کتاب یکی از کتاب‌های دهگانه مجموعه کتاب‌های «اصفهان در حدیث دیگران» است که به صورت موضوعی انتشارات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با هدف گردآوری روایت جهانگردان از جاذبه‌های اصفهان تألیف کرده است.


علیرضا مساح با اشاره به ویژگی‌های کتاب «بهشت کبوتران» خاطرنشان کرد: ۲۶ گزارش از برج‌های کبوترخانه اصفهان در این کتاب آمده است که نخستین آن‌ها متعلق است به اولئاریوس در دوره سلطنت شاه صفی و آخرینشان نیز به بارتولد در دوره پهلوی تعلق دارد.


رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه ۲۰ سند تصویری اعم از نقاشی و عکس مستند از این برج‌ها در کتاب آمده است که نشان از استمرار سنت بنای این برج‌ها در طی چند قرن متوالی دارد افزود: در سفرنامه جهانگردان خارجی از دوره صفویه تا سال‌های اخیر نیز گزارش‌های متعددی از این بنا‌ها آورده شده که نشان از رونق آن‌ها در ادوار پیشین دارد. چنانکه به گفته شاردن در اصفهان دوره صفوی بیش از سه هزار کبوترخانه وجود داشته است.


«کبوترخانه» یا «برج کبوتر» یا در لهجه محلی «کفترخانه» از بنا‌های پرآوازه اصفهان و مناطق پیرامونی آن است.


این برج‌ها سازه‌هایی استوانه‌ای، برج مانند و مدور که از خشت و گل ساخته شده و محلی برای لانه‌گزینی پرنده‌ها به خصوص کبوتران است و ارتفاع این برج‌ها بین ۷ تا ۱۵ متر بوده و فضای داخلی آن‌ها حفره حفره و به گونه‌ای است که صد‌ها پرنده امکان حضور در آن را دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار