اثبات آلوده بودن دست نظامی استرالیایی به خون غیرنظامیان افغانستانی

یکی از سربازان استرالیا که از ملکه سابق انگلیس نشان افتخار دریافت کرده بود به دلیل کشتن مردم غیرنظامی افغانستان مجرم شناخته شد.

رابرتز اسمیت، سرجوخه ۴۴ ساله استرالیایی که از دست ملکه الیزابت انگلیس نشان افتخار دریافت کرده بود، امروز (پنجشنبه) در دادگاه فدرال سیدنی به دلیل کشتن ۶ غیرنظامی افغان مجرم شناخته شد.

براساس گزارش عرب نیوز، آنتونی بسانکو، قاضی دادگاه فدرال در سیدنی گفت که روزنامه‌ها با موفقیت ثابت کردند که گزارش‌های آن‌ها مبنی بر دست داشتن سرجوخه سابق بن رابرتز اسمیت در اعدام و قتل غیر نظامیان طی حضور در افغانستان صحت دارد.

این نظامی استرالیایی از سه روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد، ایج و کانبرا تایمز به دلیل معرفی او به عنوان فردی که «قواعد اخلاقی و قانونی درگیری نظامی» را در افغانستان که از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ در آنجا مشغول خدمت بود، رعایت نکرده بود، شکایت کرد. مقالات این روزنامه‌ها در سال ۲۰۱۸ نشان داد که اسمیت از مرز‌های درگیری نظامی فراتر رفته است.

در این گزارش‌های این سه روزنامه استرالیایی به نقل از سربازان دیگری که در افغانستان حضور داشتند، آمده است: رابرتز اسمیت یک نوجوان افغان غیرمسلح را با شلیک گلوله کشت و مردی را که دستبند به دست داشت از صخره پرت کرد و دستور داد که او را با شلیک گلوله بکشند. اما در مقابل اسمیت گزارش‌های رسانه‌ها را نادرست خواند و ادعا کرد سربازان شکست خورده‌ای که به افتخارات او حسادت می‌کنند این حوادث را نقل کرده اند.

این حکم دادگاه سیدنی درحالی صادر می‌شود که در گزارشی طی سال ۲۰۲۰ فاش شد شواهد موثقی وجود دارد که اعضای نیرو‌های ویژه استرالیا ده‌ها زندانی غیرمسلح را در افغانستان کشته‌اند. در گزارش‌ها نام هیچ سربازی ذکر نشده است، اما حدود ۲۴ سرباز فعلی و سابق استرالیایی برای تعقیب کیفری احتمالی معرفی شدند.

قاضی بسانکو در پایان گفت که پس از درخواست دولت فدرال استرالیا برای به تأخیر انداختن روند رسیدگی به منظور مهلت دادن به وکلای دولت برای بررسی فاش شدن ناخواسته اطلاعات امنیت ملی، تصمیم خود را روز دوشنبه بیان خواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
سلام، خدا لعنت کنه پیر زن کفتار رو و همچنین خدا لعنت و نابود کنه زیر دستان پست شو چه در قبل چه بعد چه مرده و چه زنده و چه در حال و پس ش رو وچه در دوره پسرش و ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۱ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
همینقدر که تو کشور خودش محاکمه شده نشان از عدالت داره ما تو‌کشورمون اهدای اسلامی هم دارید ولی عدالت صفره.
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۰۰:۲۳ ۱۲ خرداد ۱۴۰۲
شما فکر میکنی با محکوم کردن یک نظامی استرالیا در کشورشون عدالت وجود داره،،مطمئن باش این رو هم به دلیل وجود مدارک غیر قابل انکار دارن محاکمه میکنند و می‌خواهند سر و صدای ایجاد شده رو از بین ببرند،،یعنیدتو تمام نظامیانی که در افغانستان حضور داشتند فقط همین یک نفر دست به جنایت زده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
اقایان طالبان اگر نوکر امریکا وانکلیس نیستید برید انتقام مردمتو را از این اقا بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۱ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
آمریکا ارباب است
و
طالبان رعیت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۴ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
فک کردید بقیشون بهترن؟ اکثر بی گناهارو کشتن
Germany
ناشناس
۱۷:۱۰ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
ايشان لكه ننگي است بر چهره كارمندان راديو بي بي سي فارسي .
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۶:۲۶ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
آمریکابایدخسارتهای افغانستان راتمام وکمال وکامل پرداخت کندوگرنه جنگ تمام نشده : "
وحمله به خاک آمریکاهمچون11سپتامبردوباره دردستورکارقرارخواهدگرفت.
آخرین اخبار