مبادلات تجاری منطقه ویژه اقتصادی پارسیان به حدود ۲ میلیون تن رسید

مدیر منطقه ویژه اقتصادی پارسیان گفت: سال گذشته حدود ۱.۵ میلیون تن صادرات و ۴۰۰ هزار تن واردات داشتیم که همگی در حوزه مواد معدنی بوده اند.

سید علی اصغر عمامه مدیر منطقه ویژه اقتصادی پارسیان گفت: ما در غربی‌ترین نقطه هرمزگان قرار داریم و نزدیک‌ترین منطقه به پایتخت انرژی ایران یعنی عسلویه هستیم. در بررسی صنایع انرژی بر اساس آمایش سرزمین، این منطقه اقتصادی هم یکی از مناطقی بود که در سال ۸۴ جانمایی می‌شود.

علامه می‌گوید: توسعه این منطقه در چند سال گذشته با کندی پیش رفته است، اما خوشبختانه در دو سال اخیر توجه ویژه‌ای از سمت وزارت صمت و سازمان توسعه معادن به این منطقه شد. این منطقه در سه حوزه صادرات و واردات و جذب سرمایه گذار در منطقه ویژه فعالیت می‌کند.

به گفته علامه حدود ۴۰ پروژه زیرساختی بزرگ و کوچک در منطقه ویژه پارسیان اجرا شده که بخشی از پروژه‌ها عملیاتی شده است. ۲۰ قرارداد پروژه با سازمان‌های مختلف منعقد شده و امید است پیشرفت خوبی در این زمینه حاصل شود.

 مدیر منطقه ویژه اقتصادی پارسیان ادامه می‌دهد: در حوزه بندری, بندر پارسیان، صد در صد ایرانی است. در بندر‌های دیگر عناصر خارجی در بخش‌های مختلف حضور داشته اند، اما در پارسیان ساخت و مهندسی و تأمین مالی آن به صورت داخلی انجام شده و شاهد بهره‌برداری از آن هستیم. گفتنی است ۱ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به این پروژه پول تزریق شد.

علامه در خصوص حوزه فعالیت بندر پارسیان می‌گوید: این بندر به شکل تخصصی در حوزه معدن کار می‌کند که تاکنون در کشور چنین بندری نداشته ایم. در کشور منابع غنی در حوزه معدن داریم که چنین بنادری میتواند به توسعه حوزه معدنی کمک کند. هر نوع صادرات و واردات در بندر پارسیان قابل انجام است.

به گفته  مدیر منطقه ویژه اقتصادی پارسیان امسال پروژه نیروگاه برق هزار مگاواتی انجام می‌شود ساخت آب شیرین کن غرب استان هم آغاز شده که آب شرب شهرستان پارسیان و روستا‌های اطراف به علاوه صنایع تأمین خواهد شد. ۱۱۰۰ شغل در سامانه رصد دولت ثبت شده و در سال ۱۴۰۲ وعده ۱۵۰۰ را دادیم که امیدواریم به آن عمل کنیم. در ستاد منطقه ویژه ۳۰۰ نفر مشغول هستند که ۷۰ درصد آن‌ها افراد بومی هستند.

علامه در خصوص ایجاد پاک متانول در منطقه ویژه گفت: قرار است در منطقه ویژه پارسیان پارک متانول ایجاد شود و با ایجاد صنایع دیگر در پایین دست،  دیگر خام فروشی و ارزان فروختن مواد خام نخواهیم داشت. در حوزه پایین دست ضعف داریم که امیدواریم رفع شود و زنجیره تولید را تکمیل کنیم. در دل منطقه ویژه بحث گردشگری هم وجود دارد که این منطقه را نسبت به دیگر مناطق ویژه اقتصادی برجسته می‌کند.

او در ادامه به با اشاره به بحث حمل و نقل مواد معدنی گفت: حمل و نقل مواد معدنی به شکل ماشینی از نظر اقتصادی به صرفه نیست، اما یک عقب ماندگی در حوزه لجستیک داریم و در حال مطالعات برای ریل گذاری هستیم. مجوز گاز و برق نیز منطقه صادر شده و برای ایجاد نیروگاه در حال برگزاری مناقصه هستیم و تضمین‌ها برای سرمایه‌گذاران ایجاد شده است. 

علامه می‌گوید: باید اشاره کرد که قبل از ۱۴۰۰ تنها ۴ قرارداد سرمایه گذاری امضا شده که عمدتا دولتی بودند، اما در حاضر حاضر ۲۰ سرمایه گذار در منطقه ویژه حضور دارند. ۱۹ پست اسکله برنامه‌ریزی شده که تاکنون ۴ مورد آن بهره‌برداری شده است. طرح تحول در منطقه ویژه را اجرا کردیم و تاثیرات منطقه ویژه بر مردم و مناطق اطراف را بررسی کردیم.

این مقام مسئول گفت: سال گذشته حدود ۱.۵ میلیون تن صادرات و ۴۰۰ هزار تن واردات داشتیم که همگی در حوزه مواد معدنی بوده اند. سیمان و گچ صادر و آلومینیوم وارد شده است. به آفریقا صادرات داشتیم و واردات از چین  انجام گرفته است. مجموعا سال گذشته حدود ۲ میلیون تن مبادلات تجاری در منطقه ویژه انجام گرفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار