پرداخت بیش از ۵۵ میلیارد تومان پاداش به مشترکان کم مصرف برق در استان قزوین

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین گفت: در سال گذشته مشترکان کم مصرف برق در استان ۵۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان پاداش همکاری گرفتند.

مسعود خواجه وند مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین در همایش ائمه جماعات سراسر استان قزوین با محور مدیریت مصرف آب و برق و عبور موفقیت آمیز از دوران اوج مصرف تابستان برگزار شد، گفت: در سال گذشته در استان قزوین، مشترکان کم مصرف خانگی ۱۶ میلیارد و هشتصد میلیون تومان و مشترکین صنعتی و کشاورزی ۳۹ میلیارد تومان پاداش همکاری گرفتند.

خواجه وند افزود: در استان قزوین ۴۰ درصد مشترکان خانگی استان که مصرف برق آنها نسبت به مصرف مشابه سال گذشته کمتر بود مشمول پاداش همکاری و همچنین تمامی مشترکین صنعتی و کشاورزی نیز پاداش همکاری دریافت کردند.

وی اظهارداشت: چند سالی است کشور درگیر ناترازی انرژی است و تولید و مصرف همخوانی ندارد که در دولت جناب آقای دکتر رئیسی با برنامه های مدون وزارت نیرو و با اقدام و عمل، برنامه های مختلفی برای عبور از بحران اعلام شد.

وی اضافه کرد: در ابتدای سال قبل حدود ۲۰ هزار مگاوات ناترازی داشتیم و ۱۰۰ برنامه اقدام و عمل تدوین شد تا از پیک تابستان به سلامت عبور کنیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین بیان کرد: این ناترازی ناشی از عدم توسعه نیروگاهی و نبود مدیریت مصرف بود که در دولت سیزدهم ۳۵ هزار مگاوات تولید در دستور کار قرار گرفت که با اقدامات انجام شده ۷ هزار مگاوات وارد مدار تولید شده است و امسال ۶۵۰۰ مگاوات در برنامه قرار گرفته است.

خواجه وند افزود: بیش از ۴۳ درصد بار افزایشی کشور از اردیبهشت به بعد ناشی از فشار بار سرمایشی است. وی یادآورشد: در سال گذشته ۷۰ هزار مگاوات مصرف داشتیم بطوریکه در اردیبهشت از ۴۵ هزار مگاوات بار اوج گرفت و حدودا ۳۰ هزار مگاوات مربوط به بار سرمایشی است.

خواجه وند گفت: برای عبور از پیک تابستان موضوع مدیریت مصرف و پرداخت پاداش صرفه جویی به کم مصرف ها و افزایش پلکانی تعرفه ها برای بد مصرف ها در دستور کار قرار گرفته است. این مسئول اظهارداشت: در این راستا در سال گذشته پرداخت پاداش در بخش خانگی کلید خورد و به صورت محدود مشترکینی که زیر الگوی مصرف بودند مشمول این پاداش شدند.

وی اضافه کرد: در چهارماهه گرم سال شامل خرداد، تیر، مرداد و شهریور میزان الگوی مصرف حدود ۳۰۰ کیلووات ساعت و در خارج از آن ۲۰۰ کیلووات ساعت تعیین شده و هر مشترکی که سال قبل کمتر از این میزان نسبت به سال قبل تر مصرف کرد به ازای هر کیلووات ساعت مبلغ ۵۰۰ تومان پاداش گرفت.

خواجه وند بیان کرد: در استان ۶۴۶ هزار مشترک برق داریم که ۵۰۷ هزار مشترک آن خانگی هستند که بیش از ۲۳ درصد مشترکین مشمول پاداش شدند و ۴۹ میلیارد تومان پاداش به کم مصرف ها پرداخت شد.

این مسئول گفت: همه ساله به طور میانگین با رشد ۵ تا ۶, درصدی مصرف برق در بخش خانگی مواجهیم که سال گذشته با کارهایی که صورت گرفت و همکاری مشترکین، خوشبختانه نه تنها این افزایش مصرف رخ نداد بلکه بیش از ۴.۵ درصد هم کاهش مصرف خانگی داشتیم و مجموعا ۹.۵ درصد صرفه جویی صورت گرفت که معادل ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در حوزه نیروگاهی است.

وی بیان کرد: پاداش های مدیریت مصرف موجب عبور از پیک شد و امسال فراگیری پاداش ها بیشتر شده و وزارت نیرو راهکار بهتری را اجرایی کرده و پاداش ها تا ۲۰ برابر افزایش یافته است. خواجه وند گفت: براساس این طرح هر مشترکی که نسبت به مصرف مشابه سال گذشته در چهار ماه گرم سال کمتر مصرف کند به ازای هر کیلو وات ساعت حدود ۲ هزار تومان معادل ۲۰ برابر تعرفه خانگی (هر کیلووات ساعت ۱۰۰ تومان) می تواند از پاداش برخوردار شود.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین بیان کرد: ۱۴۰ برنامه اقدام و عمل برای مدیریت مصرف تدارک دیده شده که هر مشترکی پله را رعایت کند و مصرف خود را کاهش دهد مشمول دریافت پاداش می شود.

وی اضافه کرد: در پله های از ۰ تا ۱۵۰ کیلووات ساعت به ازای هر کیلووات ساعت کاهش نسبت به سال قبل مبلغ ۲ هزار تومان، در پله ۱۵۰ تا ۳۰۰ کیلووات ساعت مبلغ ۱۵۰۰ تومان، در پله ۳۰۰ تا ۴۵۰ کیلووات ساعت به ازای هر کیلووات ساعت کاهش مبلغ ۱۰۰۰ تومان و در پله ۴۵۰ تا ۷۵۰ کیلووات ساعت مبلغ ۵۰۰ تومان محاسبه شده و همه مشمول دریافت پاداش می شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار