ثبت سفارش واردات برنج برای جلوگیری از فساد و رانت سیستمی می‌شود

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی از سیستمی شدن ثبت سفارش کالای استراتژیک برنج خبر داد.

آقای میثم جاهدی، مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی تجارت خارجی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به ساختار جدید و نظر شورای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی بر شفافیت و تسهیل امور بازرگانان، تجار و فعالان امنیت غذایی مردم؛ مهمترین حلقه اولیه، شفاف‌سازی در زمینه ثبت سفارشات است که در این راستا، با سیستمی شدن ثبت سفارش شرکت‌ها، قابلیت رصد دقیق و حل مسایل با سرعت وجود دارد.

او با بیان اینکه کالای استراتژیک برنج به عنوان یکی از مهمترین کالا‌های اساسی و مصرفی مردم است، افزود:  تاکنون ثبت سفارشات آن به دلیل پیچیدگی‌های خاص و متفاوت با سایر کالاها، به صورت دستی و محاسبه‌ای اولیه انجام می‌شد و سیستمی شدن به معنای بررسی خودکار فرمت‌های ثبت سفارش شرکت‌ها براساس مبانی تعریف شده (اعم از بررسی اصالت مدارک و سقف قیمتی و سایر موارد موثره) و تایید یا رد خودکار و حذف فرایند چالشی بررسی دستی و احتمال نسبی خطای انسانی است، که به زودی در محصول برنج اجرایی می‌شود.

جاهدی به پیگیری مستمر و برگزاری نشست‌های هماهنگی و فنی بین دستگاه‌ها با حضور مدیران وزارت صمت سامانه جامع تجارت، وزارت بهداشت سازمان غذا و دارو و وزارت جهاد کشاورزی در سوم خرداد ماه اشاره کرد و گفت: مقرر شد با همکاری بین‌دستگاهی، سیستمی شدن ثبت سفارشات برنج از اواخر خرداد ماه  اجرایی شود.

او با بیان اشاره به اینکه سیستمی شدن ثبت سفارشات برنج با تاخیر ۵ ساله از توافق قبلی، انجام می‌شود، افزود: این تاخیر باعث بروز مشکلات عدیده کمبود یا بیش‌بود ثبت سفارشات سالانه، عدم محاسبه دقیق سهم بازار شرکت‌ها و عدم امکان رصد مناسب جریان ورود کالا به کشور (غیر از مسایل ارزی) شده و مورد انتقاد واردکنندگان، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان قرار گرفته بود.

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: فاز اول اجرای این پروژه طبق توافق با مدیران مرتبط سامانه جامع تجارت و سازمان غذا و دارو مقرر شده تا از اواخر ماه جاری در محصول برنج اجرایی شود، این مهم گام موثری در مدیریت مناسب و بررسی جریان ورود کالا به کشور و عمل به قانون ضد انحصار و مبارزه با فساد و شفافیت خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
ای کاش همه چیز سیستمی بشه اگه سیستمها دستکاری نشن تا با حذف دلالان و قیمت مناسب دست مصرف کننده برسه
آخرین اخبار