رئیس مرکز خشکسالی گفت: با توجه به شرایط بارش و دما به کشاورزان توصیه می شود که بیشترین صرفه جویی در مصرف آب را برای گذر از خشکسالی داشته باشند.

آقای احد وظیفه، رئیس مرکز خشکسالی گفت: بنابر آمار مجموع بارش های کشور از ابتدای سال آبی ۱۷۵ میلی متر بوده که نسبت به دوره بلندمدت ۲۱ درصد کمتر از نرمال است.

به گفته او، بارش در استان های خراسان رضوی ۵۲ درصد، تهران ۴۴ درصد، سمنان۴۷ درصد، سیستان و بلوچستان ۴۶ درصد، قزوین ۴۶ درصد،کرمان ۳۸ درصد،گلستان ۳۹ درصد و هرمزگان ۴۱ درصد کمتر از نرمال و در مقابل استان های کهگیلویه و بویر احمد، کرمانشاه، کردستان، خوزستان، بوشهر، ایلام، یزد و تا حدی اصفهان بارش ها نرمال و بالاتر از نرمال است.

وظیفه ادامه داد: فصل تابستان در بخش های جنوبی احتمال بارش کم است، اما بدلیل گرمای هوا و تبخیر چندان موثر نیست.

به گفته او، در برخی استان ها همچون تهران، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان به علت کم بارشی و خشکسالی مستمر پتانسیل تنش آبی بالایی دارند و برای ماه های آینده بویژه تابستان بارش چندانی نداریم.

رئیس مرکز خشکسالی با بیان اینکه متوسط دمای فصل بهار نسبت به بلندمدت ۱.۶ درجه بالاتر و از ابتدای سال آبی یک درجه بالاتر بوده است، گفت: براین اساس دمای فصل پاییز، زمستان و بهار بالاتر از نرمال است.

او در توصیه ای به کشاورزان گفت: با توجه به گرمای هوا در فصل تابستان و افزایش دمای هوا، تبخیر آب بشدت بالاست که براین اساس کشاورزان باید در مصرف آب بیشترین صرفه جویی را داشته باشند، همچنین در استان های خشک اجازه کشت محصولات آب بر داده نشود.

وظیفه گفت: با توجه به کمبود آب در تهران و سایر کلانشهرها باید حداکثر تمهیدات در راستای صرفه جویی آب برای عبور از خشکسالی و کاهش تنش آبی را داشته باشند تا فشار مضاعفی به منابع آبی کشور وارد نشود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار