وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد آنکارا قصد دارد روز یکشنبه و دوشنبه در پاسخ به درخواست ناتو، کماندو‌های خود را به کوزوو اعزام کند.

در پی ناآرامی‌ها در شمال کوزوو، وزارت دفاع ترکیه در بیانیه‌ای خواستار خویشتن‌داری و گفت‌وگوی سازنده برای حل بحران شد. به گفته وزارت دفاع ترکیه این بحران می‌تواند به امنیت و ثبات منطقه آسیب برساند.

به گزارش رویترز، این وزارتخانه همچنین اعلام کرد: «یگان تعیین شده ما قرار است ۴ تا ۵ ژوئن در کوزوو مستقر شود». 

گفتنی است، بحران سیاسی که به خشونت در شمال کوزوو تبدیل شده، از زمان روی کار آمدن شهرداران آلبانیایی نژاد در منطقه‌ای که اکثریت آن صرب هستند، تشدید شده است. صرب‌ها این رای‌گیری را بایکوت کرده بودند. 

از زمان روی کار آمدن این شهردارها، برخی صرب‌ها تلاش کرده‌اند مانع ورود ماموران به ساختمان‌های شهرداری شوند. گزارش‌ها حاکی از آن است که پلیس در پاسخ به صرب‌های معترض از گاز اشک‌آور استفاده کرده است. 

در خشونت‌های روز دوشنبه هفته گذشته، ۳۰ حافظ صلح و ۵۲ صرب زخمی شدند. در پی تشدید خشونت‌ها، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو اعلام کرد این ائتلاف ۷۰۰ نیروی دیگر از نیرو‌های ذخیره عملیاتی خود را در بخش غربی بالکان مستقر خواهد کرد. او همچنین گفت یک گردان اضافی از نیرو‌های ذخیره هم در حالت آماده باش قرار خواهند گرفت تا در صورت نیاز در کوزوو مستقر شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمودزاده
۰۷:۰۳ ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
کوزوو و ترکیه جالب است زمانی که امپراتوری عثمانی در اروپا حکومت می کرد بخش وسیعی از مردم ترکیه را در بوسنی و هرزگوین در کنار مرزهای کوزوو جای داد که با فروپاشی یوگسلاوی سابق صلیبیون انتقام امپراتوری عثمانی را از مردم مسلمان کوزوو گرفتن و اینک این اعزام پرده از اهداف پلید اقای اردوغان دارد پیش بسوی تشکیل امپراتوری عثمانی
آخرین اخبار