نویسنده کتاب «روح‌الله» در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

بخش‌هایی از شخصیت امام خمینی (ره) مغفول مانده است

هادی حکیمیان نویسنده کتاب «روح‌الله» گفت: کتاب «روح‌الله» براساس علاقه شخصی‌ام درباره تاریخ انقلاب و شخصیت امام راحل نوشته شد.

هادی حکیمیان نویسنده کتاب «روح‌الله»، متولد ۱۳۵۷ در استان یزد است. او داستان نویسی را از سال ۱۳۷۹ در کلاس‌های آموزشی حوزه هنری استان یزد نزد آقای توکلی آغاز کرده و اکنون نیز مدرس و عضو انجمن داستان نویسان حوزه هنری استان است.

سبک نوشته‌های وی با توجه به فضای سنتی و بومی استان یزد بوده و در داستان‌هایش به بهترین وجه ممکن آن را به تصویر کشیده است. اولین کتابش در سال ۱۳۸۴ به نام «گل انار‌ها را باد می‌برد» با حمایت حوزه هنری استان یزد به چاپ رسید.

برخی افتخارات او کسب مقام اول در دوره اول کنگره شعر و قصه کشور در بندرعباس، کسب مقام سوم در دوره دوم کنگره شعر و قصه کشور در بندرعباس، کسب رتبه اول در هفتمین جشنواره سراسری مطبوعات کودک و نوجوان، کسب رتبه اول در همایش عاشورا، اثر برگزیده جشنواره خانه داستان سال ۸۰، اثر برگزیده کتاب سال شهید حبیب غنی پور، رتبه برتر جشنواره زاهدان و رتبه برتر جشنواره داستان کوتاه اصفهان است.

به تازگی و در آستانه سالروز بزرگداشت معمار کبیر انقلاب اسلامی کتاب روح‌الله جدیدترین اثر هادی حکیمیان منتشر شده به همین بهانه گفت‌وگویی با او داشته ایم که در ادامه می‌خوانید:

هادی حکیمیان، نویسنده کتاب «روح‌الله» درباره داستان‌واره بودن این کتاب پیرامون زندگی سیاسی امام خمینی (ره) گفت: کتاب «روح‌الله» براساس علاقه شخصی‌ام درباره تاریخ انقلاب و شخصیت امام راحل نوشته شد. 

حکیمیان ادامه داد: معمولاً در کتاب‌های درسی و رسانه‌ها امام خمینی از سال ۱۳۴۲ به بعد معرفی می‌شود. برایم جذاب بود که امام قبل از دهه ۴۰ هم در زمینه‌های اجتماعی و سیاسی فعالیت داشته، که کمتر به این جنبه‌های امام خمینی (ره) پرداخته شده است. 

بخش‌هایی از شخصیت امام خمینی (ره) مغفول مانده است

شناخته شدن امام خمینی در بین مردم از سخنرانی ظهر عاشورا سال ۱۳۴۲

نویسنده کتاب «روح‌الله» با بیان اینکه عموماً امام راحل از سخنرانی ظهر عاشورا در سال ۱۳۴۲ شناخته شده است، افزود: ابتدا می‌خواستم مقاله‌ای درباره زندگی‌نامه امام قبل از دهه ۴۰ و قبل از مبارزات ایشان بنویسم. به مرور یادداشت‌برداری‌ها در حد یک کتاب شد. به محض نوشتن کتاب، انتشارات شهرستان ادب پیشنهاد داد که زندگی‌نامه کامل امام خمینی (ره) از تولد تا رحلت را بنویسم. 

به گفته وی، بیشتر مطالبی که درباره امام خمینی (ره) نوشته شده، تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی است. اما در کتاب «روح‌الله» تا زمان رحلت امام نوشته شده است. در مجموع ابعاد سیاسی - اجتماعی امام که کمتر به آن توجه شده، باعث نوشتن کتاب شد. 

حکیمیان در پاسخ به این سوال که چه عاملی منجر به مغفول ماندن آن دوره از زیست امام خمینی شده، توضیح داد: شخصیت امام ابعاد مختلفی دارد. در تاریخ افرادی بودند که مخالف انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) بودند؛ اما آن شخصیت آنقدر تاثیرگذار بوده و هست، که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. 

به گفته نویسنده کتاب «روح‌الله»، امام راحل ابعاد شخصیت مختلفی داشتند. ایشان فقیه، عارف، شاعر، خطیب، مدرس، مجتهد، مرجع تقلید و ... بودند. از آنجایی که امام رهبری یک انقلاب را به عهده داشت، که آن انقلاب به پیروزی انجامید و منجر به تشکیل حاکمیت شد، بعد شخصیت سیاسی امام غلبه پیدا کرد. عموماً هم به بعد شخصیت سیاسی امام خمینی (ره) پرداخته می‌شود.

وی با بیان اینکه گسترده بودن فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی امام و ابعاد شخصیتی ایشان منجر به مغفول ماندن بخشی‌هایی از شخصیت امام خمینی شده است، بیان کرد: یا حتی بخش‌هایی از شخصیت و زندگی ایشان تحریف شده است. طبیعتاً رهبران بزرگ مخالفانی هم دارند. گاندی، ماندلا و ... هم مرید هم مخالف دارند. مخالفان بیکار نمی‌نشینند و کتاب‌هایی علیه آنان می‌نویسند. علیه رهبر و انقلاب مقالات زیادی در داخل و خارج از کشور نوشته شده است. شاید یکی از مهمترین آن انتشار مقاله‌ای در روزنامه اطلاعات با اسم مستعار رشیدی مطلق بود.

حکیمیان با اشاره به اینکه کسانی که می‌خواهند دلایل و ریشه‌های انقلاب اسلامی را پیدا کنند، ببینند امام خمینی (ره) در دوره پهلوی اول چه شرایطی را داشته است، تصریح کرد: نیرو‌های مذهبی در دوران کودکی امام راحل بسیار تحت فشار بودند و مورد هجوم جریان‌های ضد دین، سکولار و لائیک بودند. در آن سال‌ها امام خمینی نتیجه گرفت تنها راه دفاع نیرو‌های مذهبی از جریان‌های ضد دین ورود رسمی آنان به عرصه سیاست و اقدام آنان به تشکیل حکومت است. تشکیل حکومت دینی تنها راه محافظت از دین و مذهب در مقابله با جریان‌های ضد دینی بود. 

تندروی پهلوی علیه دین و مذهب یکی از دلایل انقلاب

نویسنده کتاب «روح‌الله» در پاسخ به این سوال که با وجود اینکه طرفداران شاه، مارکسیست‌ها و کمونیست‌ها مدعی بودند دوره مذهب تمام شده، ولی رواج بی‌دینی در دوران پهلوی منجر به بازگشت مردم به سمت دین شد؟ توضیح داد: بله، فشار‌های بی حد و حصری که پهلوی اول و دوم داشتند، تا جامعه سنتی و مذهبی ایران را به جامعه سکولار تبدیل کنند، منجر شد جامعه بعد از چندین دهه از خود واکنش نشان دهد و دوباره به دین، مذهب و سنت باز گردد. یکی از دلایل انقلاب، تندروی پهلوی علیه دین و مذهب بود.

وی در پاسخ به این سوال که از این طرف فشار به مردمان جامعه با ادعای اجرای دستورات دین و مذهب هم عکس‌العمل جامعه را به همراه دارد؟ گفت: بی‌سلیقگی و بیان برداشت‌های شخصی به عنوان نظرات دین و مذهب منجر به عکس‌العمل گروه‌هایی از جوانان و دانشجویان می‌شود. 

حکیمیان درباره منابع موجود پیرامون زندگی امام خمینی (ره) گفت: ما منابع پژوهشی زیاد درباره امام داریم، ولی کار‌های پژوهشی و دانشگاهی مخاطب محدود دارد. اگر بتوانیم درباره امام راحل رمان بنویسیم، از قشر دانشگاهی تا مخاطب عام کتاب را می‌خوانند. 

این نویسنده در پاسخ به این سوال که از بین کتاب‌های چاپ شده کدام اثر را می‌پسندید، بیان کرد: کتاب «برج قحطی» را دوست داشتم. به‌نظرم کتاب «خواب پلنگ» برای نوجوانان کتاب خوبی بوده است. البته باید مخاطب اظهارنظر کند. 

وی درباره زمان نگارش کتاب «روح‌الله» توضیح داد: زمان نگارش این کتاب ۶ سال طول کشید. خودم از این کتاب راضی هستم، امیدوارم مخاطب هم بپسندد. کتاب «روح‌الله» رمان نیست، داستان‌واره‌ای از تمام مولفه‌های داستان است. از آنجایی که امام خمینی (ره) شخصیت واقعی است، از روایت استفاده کردیم. من اجازه نداشتم درباره چنین شخصیتی خیال‌پردازی کنم. تمام دیالوگ‌های موجود در کتاب عین صحبت‌های امام است. سعی شده در قسمت‌هایی از کتاب به داستان نزدیک شویم و کتاب نثر روانی داشته باشد، تا مخاطب عام کتاب را بخواند و خوشش بیاید.

کتاب روح‌الله (روایت مستند زندگی امام خمینی) در ۴۱۱ صفحه توسط انتشارات «شهرستان ادب» منتشر شده است.

برچسب ها: کتاب ، امام خمینی(ره)
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.