سیل گرمی و انگوت ۱۵۰ هزار میلیارد ریال خسارت در پی داشت

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اردبیل از وقوع خسارت ۱۵۰ هزار میلیاردی سیل به بخش‌های مختلف گرمی و انگوت خبر داد.

کمال الدین میرجعفریان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اردبیل با اشاره به تغییرات اقلیمی و آثار و پیامدهای آن در استان اردبیل اظهار کرد: طی سال‌های اخیر شاهد تغییر اقلیم در سطح کشور و استان هستیم به طوری که دمای هوا در استان در سالهای اخیر۱.۵ تا ۲ درجه افزایش یافته است. این پدیده به اشکال مختلف اعم از وقوع طوفان و گرد و غبار، خشکسالی و سیلاب در فصل‌های غیر مرتبط بویژه در سه ماه اخیر در سطح استان دیده شده است.

بارش‌های اخیر تاثیر مثبتی در زراعت و کشاورزی استان اردبیل نداشت

معاون هماهنگی امور استانداری اردبیل در پاسخ به این سوال که آیا بارش‌های اخیر تاثیر مثبتی در بخش کشاورزی، ذخایر زیرزمینی و مخازن سدهای استان داشته است، گفت: در بخش کشاورزی پراکنش بارش‌ها باید در فصل زراعی رخ دهد که بارش‌های اخیر در این زمینه تاثیرات لازم را نداشت و اتفاقات باعث از بین رفتن محصولات به ویژه در اراضی دیمزار شد.

میرجعفریان ادامه داد: بالغ بر ۴۵۰ هزار هکتار اراضی استان به صورت دیم و ۲۵۰ هزار هکتار آبی هست.با توجه به اینکه بارندگی در فصل زراعی رخ نداد عمده اراضی دیم ما آسیب دید به طوری که قسمت‌هایی از اراضی و محصولات به طور کامل از بین رفت و در قسمت‌هایی هم مراحل رشد گیاهان کامل نشد.

وی گفت: در سال جاری تا الان ۲۱۸ میلیمتر بارندگی داشتیم که نسبت به سال گذشته که ۲۵۱ میلیمتر بود، ۱۳ درصد و نسبت به بلند مدت که ۲۸۲ میلی متر بود بیش از ۲۳ درصد کاهش بارندگی داشتیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اردبیل یادآورشد: این وضعیت میزان برداشت از آب‌های زیرسطحی را افزایش داده است به طوری که کسری مخازن زیرزمینی امسال هم تشدید می‌شود البته سال گذشته تا این مسئله حدودی مدیریت شد و در فصل‌های بارندگی جایگزین برداشت زیرسطحی شد ولی امسال با توجه به کمبود بارش بازهم اجباراً روند برداشت از آبهای زیر زمینی تداوم خواهد داشت.

۱۵۲ میلیون متر معکب آب در مخازن سدهای استان ذخیره‌سازی شد

میرجعفریان در خصوص آب ذخیره شده در مخازن سدهای استان هم گفت: مجموع ظرفیت مخازن سدهای استان ۵۸۲ میلیون مترمکعب است که الان ۱۵۲ متر مکعب در سدهای ما ذخیره شده و این میزان هم نتیجه تغییر بارش های اخیر است.

وی افزود: در حال حاضر در سد گیوی ۲۰ میلیون مترمکعب و در سد عمارت که امسال آبگیری اولیه شد، بالای ۲۵ میلیون مترمکعب آب ذخیره سازی شده است. در واقع با تمهیداتی که اتخاذ شد، این ذحیره سازی‌ها صورت گرفت وگرنه همین مقدار هم از دسترس خارج می‌شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اردبیل در پاسخ به این سوال که در کدام مناطق استان سیل آثار تخریبی بیشتری داشته است، گفت: در کمتر از دو هفته اخیر هم در جنوب استان هم در شمال استان شاهد بارش‌های شدید باران و وقوع سیلاب بودیم.

وی افزود: در جنوب استان سیل یک دهنه پل در مسیر اردبیل- سرچم مسدود کرد که با تمهیدات اتخاذ شده همزمان برقراری ارتباط از کنار گذر و مسیر اصلی در دستور کار قرار گرفت و ظرف سه روز عبور از این مسیر برقرار شد.

میرجعفریان ادامه داد: در شمال استان در شهرستان‌های گرمی و انگوت و بخش‌هایی از شهرستان بیله سوار بیشترین میزان خسارت را متحمل شدند که عمده‌ترین مشکل قطعی خط انتقال آب گرمی بود. علاوه بر این در دو مقطع پل‌های واقع در مسیر گرمی به بیله سوار باعث مسدود شدن چند ساعته این مسیر و قطع تردد شد. در کنار آن ورود رواناب و گل و لای مدارس در شهرک ولیعصر و شهرک صنعتی مشکلاتی ایجاد کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اردبیل با اشاره به حضور مسئلین استانی در مناطق سیل زده و تشکیل ستاد بحران در این شهرستان اظهار کرد: از فردای وقوع سیلاب، آبرسانی با تانکرهای آبرسان به این مناطق آغاز شد با این وجود در همین حین، مجددا سیل در این مناطق جاری شد.

وی یادآورشد: با تلاش دستگاههای مسئول طی سه روز آب برای شهروندان گرمی برقرار شد به طوری که امروز ۲۴۰ لیتر بر ثانیه در شبکه آب شرب گرمی تامین شد. در عین حال تاسیسات آبرسانی ۳۵ روستا هم تخریب شده بود که در این بخش کاستیهایی وجود دارد که به دنبال برطرف کردن آن هستیم.

میرجعفریان در خصوص ارزیابی از میران خسارت در بخش‌های مختلف اظهار کرد: با توجه به تاکیدات استاندار، از همان لحظه اول اکیپ‌های ارزیابی دستگاه‌های متولی در بخش‌های زراعت و دام از سوی سازمان جهاد کشاورزی و بخش مسکن به مناطق آسیب دیده اعزام شدند.

۶۱۵ واحد مسکونی در سیل گرمی تخریب شد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اردبیل اضافه کرد: این ارزیابی‌ها در دو مرحله مستندسازی و با امضای استاندار هم به مدیریت بحران کشوری و هم سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانه‌های مربوطه ارسال شده است. ضمن اینکه خسارت‌های سیل اخیر هم ظرف دو سه روز آینده جمع بندی شده و به سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوطه تحویل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در بخش مسکن روستایی با هماهنگی‌های انجام شده با صندوق بیمه حوادث، اطلاعات واحدهایی که در بارش‌های گذشته آسیب دیده بود،برای جبران خسارت ظرف دو هفته جمع بندی و وارد سامانه شد.

میرجعفریان افزود: در سیل اخیر در مجموع ۶۱۵ واحد مسکونی در شهرستان‌های گرمی و انگوت آسیب دیده و ۱۱۲ واحد تخریب کلی شده است. برای این واحدها هم ضمن اینکه از اطلاعات آنها برای صندوق بیمه حوادث ارسال شده است، برای بازسازی این واحدها هم مستندات تکمیل شده و بنیاد مسکن موظف شده است اقدامات لازم را انجام دهد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اردبیل یادآورشد: متاسفانه خشکسالی در سال زراعی جاری خسارت‌های سنگینی به کشاورزی استان زد که بخشهایی هم که باقی مانده بود بر اثر سیل از بین رفت.

سیل ۱۵۰ هزار میلیارد ریال خسارت به شهرهای گرمی و انگوت زد

وی افزود: در مجموع برآورد اولیه خسارت در بخش‌های مختلف ابنیه فنی راه‌ها، اماکن عمومی از جمله مدارس و تاسیسات زیربنایی رقمی در حدود۱۵۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

میرجعفریان با تاکید بر لزوم تامین سریع منابع مورد نیاز برای ترمیم خرابی‌ها اظهار کرد: یکی از خلاءهای قانونی که در بحث مدیریت بحران وجود دارد، موضوع منابع مالی است متاسفانه سازمان برنامه و بودجه سه سال است مواد ۱۰ و ۱۲ قانون مدیریت بحران را که قبلاً برای موارد ترمیم و پیشگیری در اختیار دستگاه‌های اجرایی استان ها قرار داده می‌شد، ابتر کرده است و فقط در قالب پرداخت خسارت پرداخت‌هایی دارد که رقم قابل اعتنایی نیست.

وی یادآورشد: با وجود اینکه این موضوع بارها منعکس شده است ولی متاسفانه سازمان برنامه و بودجه در این موضوع مقاومت می‌کند و اگر منابع ترمیم خرابی‌ها به موقع تامین نشود در سالها و دفعات بعدی قطعا میزان خرابی‌ها و خسارتها بیشتر خواهد بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اردبیل افزود: انتظار می رود در سازمان برنامه و بودجه به این مسئله اهتمام داشته باشند تا هزینه ها برای پیشگیری از وقوع خسارت هزینه شود که به مراتب کمتر از جبران خسارت خواهد بود.

وی همچنین به شهروندان توصیه کرد از ساخت و ساز در مسیر رواناب‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند و دستگاه‌های مسئول اعم از شرکت آب منطقه ای و ضابطین قضایی هم با جدیت حریم رودخانه ها و مسیل‌ها را آزادسازی کنند تا در اثر وقوع سیل، خسارت مالی و جانی به شهروندان و اهالی استان وارد نشود.

منبع: ایرنا

برچسب ها: وقوع سیل ، خسارت سیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار