در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

مدیریت بحران جامعه محور یکی از مهم‌ترین میراث حضرت امام (ره) است

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران یکی از مهمترین مولفه‌های رهبری حضرت امام (ره) را مدیریت بحران جامعه محور عنوان کرد.

علی نصیری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص نقش امام و مقابله با بحران‌ها، در مراسم سالروز ارتحال امام خمینی (ره) در حرم بنیانگذار انقلاب اسلامی ضمن تسلیت سالروز رحلت ملکوتی حضرت امام خمینی رحمه الله علیه و همینطور گرامیداشت یاد شهدای قیام خونین ۱۵ خرداد، اظهار کرد: در بحث مدیریت بحران چنانچه بخواهیم چند مولفه اصلی رفتار و عملکرد حضرت امام را از رفتار و کلام ایشان در طول این سال‌ها جمع بندی و نتیجه گیری کنیم یکی از مهمترین مولفه‌های شخصیت ایشان در بحث مدیریت بحران آن چیزی است که در حال حاضر به عنوان مدیریت بحران جامعه محور از آن نام برده می‌شود. 

نصیری تصریح کرد: امام بزرگترین بحران‌هایی که از تصور هر فردی و هر تحلیلگر کار آشنایی بسیار بعید و دور از ذهن به نظر می‌رسید را با استفاده از ظرفیت مردمی، با تکیه بر جایگاه مردم، بکارگیری مردم و با به میدان آوردن مردم مدیریت کردند و موفق بودند.

نصیری با اشاره به توجه امام راحل به نقش مردم اظهار کرد: امام در تمام مولفه‌های اداره انقلاب هم از ظرفیت مردم استفاده کردند و با تاسیس نهاد‌های مختلف مثل جهاد سازندگی، بسیج مستضعفین و ده‌ها نهاد مختلفی که همه مبتنی بر نقش مردم بود. اقتصاد با مردم، اداره جنگ با مردم، اداره امور روستا‌ها با مردم همه را مبتنی بر مشارکت مردم پیش بردند.

وی افزود: توجه به این نکته که امام (ره) مردم را آموزش داد و تهیج کرد و نسبت به مسئولیت خودشان آگاه کرد مهم‌ترین مولفه‌ای است که به اعتقاد قلبی من به عنوان یک معلم بحران هیچ بحران بزرگی مثل جنگ، کرونا و مواردی از این دست بدون حضور مردم و بدون محوریت مردم قابل مدیریت نیست. 

وی ادامه داد: نکته دیگر که حضرت امام (ره) در زمان مدیریت بحران و پیش از بحران در حین بحران و حتی پس از بحران انجام داد این بود که اعتماد به نفس ملی را افزایش داد. 

نصیری افزود: بحران آن چیزی است که امکانات موجود کافی نباشد و نیازمند کمک بیرون باشیم و هرچه ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها و قابلیت‌های خودمان را در ابعاد مختلف افزایش دهیم و کمتر نیازمند کمک از بیرون کشور باشیم طبعا دیرتر دچار بحران می‌شویم و می‌توانیم مبتنی بر قدرت درون زاد و با استحکام بیشتری با دیگر کشور‌ها هم رفاقت داشته باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار