آزادراه اصفهان-شیراز، نقطه اتصال کریدور شمال به جنوب کشور

طرح آزادراه اصفهان-شیراز به عنوان یک شریان اصلی تردد و نقطه اتصال کریدور شمال به جنوب برای بهره برداری به سه میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، ۲۹۳ کیلومتر از آزادراه‌های کشور در پنج طرح اولویت‌دار، در سالجاری افتتاح می‌شود و افتتاح منطقه ۲ آزادراه تهران- شمال به طول ۲۲ کیلومتر، آزادراه منجیل- رودبار به طول هشت کیلومتر، آزادراه اصفهان- شیراز، آزادراه تبریز- صوفیان به طول ۲۴ کیلومتر و آزادراه مراغه- هشترود به طول ۲۹ کیلومتر در زمره این طرح‌ها قرار دارد.


بهره برداری از آزادراه اصفهان-شیراز تکمیل بخشی از کریدور آزادراهی کشور از بندر انزلی به تهران و از آنجا به سمت اصفهان، شیراز و عسلویه را به همراه دارد و در کنار افزایش و سهولت در حمل و نقل با و جابجایی مسافر توسعه گردشگری بویژه برای اصفهان و شیراز را به ارمغان خواهد آورد.
کلیات اجرایی آزادراه شیراز–اصفهان که از آن به عنوان یکی از بزرگترین طرح‌های آزادراهی کشور و یکی از مهمترین طرح‌های ملی یاد می‌شود در سال ۱۳۹۱ آغاز شد.

با تکمیل و بهره برداری از این طرح ۲۲۴ کیلومتری، فاصله بین شیراز تا اصفهان از نظر مسافت ۱۳۰ کیلومتر و از نظر مدت زمان سفر ۲ ساعت کوتاه‌تر می‌شود؛ مسیر فعلی اصفهان به شیراز ۴۸۵ کیلومتر و مدت زمان سفر نیز پنج و نیم تا ۶ ساعت به طول می‌انجامد.

از دیگر مزایای این طرح پس از به بهره برداری رسیدن، می‌توان به کاهش حوادث جاده‌ای و تلفات و خسارت‌های جانی ناشی از آن تا ۵۵۰ نفر در سال و کاهش مصرف سوخت به میزان ۱۳۶ میلیون لیتر در سال اشاره کرد.

طرح آزادراه شیراز – اصفهان در ابتدا با مشارکت وزارت راه و شهرسازی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح آغاز شد، اما در ادامه با درخواست وزارت راه و شهرسازی مبنی بر ورود شرکت عمران شهر جدید صدرا به این طرح و موافقت کمیسیون امور زیربنایی دولت با این درخواست، شرکت عمران صدرا عملا به عنوان یکی از تامین کنندگان مالی وارد عرصه شد.

قطعه یک تا ۶ این طرح که ایزدخواست تا سه راهی تنگ خیاره را شامل می‌شود تاکنون افزون بر ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

اجرای قطعه هفتم این طرح ملی نیز که در غرب شهر شیراز به سمت شهرستان بیضا به طول ۱۲ و نیم کیلومتر آغاز شده و تاکنون به پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی رسیده است.

در سفر سال گذشته رییس جمهور به استان اصفهان مصوباتی در راستای حمایت از بخش راه به خصوص حوزه زیتون انجام شد که اعتبارات آن بر اساس برنامه زمان‌بندی و پیشرفت پروژه در حال تخصیص است.

توجه ویژه دولت به افزایش آزادراه‌ها


در این ارتباط مجری طرح‌های آزادراهی مرکز و جنوب کشور و مجری کل طرح‌های زیربنایی استان اصفهان گفت: در کشور ما بعد از انقلاب اسلامی نزدیک به ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر شبکه آزادراهی کشور اضافه شد.

علیرضا صلواتی افزود: توسعه آزادراه‌ها علت توسعه در کشور هستند و ساخت و افزایش آزادراه‌ها به‌ویژه در دولت سیزدهم به صورت جدی دنبال می‌شود.

او اضافه کرد: در سال‌های اخیر دولت برای نقش آفرینی بیشتر بخش خصوصی در موضوع احداث آزادراه‌ها برنامه ویژه‌ای داشته که بخش خصوصی با سرمایه گذاری و روند احداث و پیشرفت آزادراه‌های کشور را بیش از گذشته دنبال کند.

مجری طرح‌های آزادراهی مرکز و جنوب کشور ادامه داد: هم اینک حدود یک هزار کیلومتر آزادراه در کشور با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد در حال احداث است و بر اساس برنامه ریزی قرار است همه آن‌ها تا پایان دولت به بهره برداری برسد.

صلواتی افزود: توسعه آزادراه‌ها برای افزایش شریان‌های (کریدور) اصلی کشور نقش بسزایی دارد و در کنار آن به پیشرفت متوازن نواحی اطراف آن می‌انجامد که این نیز از جمله دیدگاه‌ها و سیاست‌های دولت سیزدهم محسوب می‌شود.

آزادراه اصفهان-شیراز، نقطه اتصال کریدور شمال به جنوب کشور

او گفت: شرق کشور آن طور که باید و شاید شاهد توسعه آزادراه‌ها و کریدور‌های ترانزیتی نبوده است و با توجه به اینکه نواحی اصلی و استان‌های مهمی در آن مناطق مستقر هستند، بنابراین باید با برنامه ویژه‌ای برای توسعه آن‌ها گام برداشت، توسعه ریلی در شرق و جنوب شرقی به ویژه بندر چابهار و سواحل مُکران و آزادراه‌های مرتبط با آن‌ها در دستور کار قرار گرفته و حتی اعتبارات صندوق توسعه ملی نیز برای این مهم لحاظ شده است.

مجری کل طرح‌های زیربنایی اصفهان درباره شرایط و وضعیت این استان اظهارداشت: اصفهان را می‌توان چهارراه اصلی عبور و مرور در کشور نامگذاری کرد به این دلیل چه تردد در محور‌های شمالی به جنوبی و همچنین شرقی به غربی و بالعکس مستلزم عبور از این استان است بنابراین نقش آن بیش از گذشته با اهمیت جلوه می‌کند.

صلواتی خاطرنشان کرد: سهم انتقال بار در مقایسه با سایر نقاط کشور در مرکز کشور بیش از سایر مناطق است، بنابراین شماری از محور‌های مواصلاتی این استان به صورت چهار بانده احداث شده و تبدیل دیگر محور‌هایی این استان به جاده‌های چهار بانده از جمله ضروریات این دیار به شمار می‌رود.

او اضافه کرد: محور‌هایی همچون اصفهان - شیراز، اصفهان- تهران، اصفهان-یزد اصفهان-کرمان و اصفهان- چهارمحال و بختیاری برای تبدیل به چهاربانده شدن و همچنین ایجاد شبکه آزادراهی در دستور کار قرار گرفته است.

مجری کل طرح‌های زیربنایی استان درباره آزادراه اصفهان-شیراز تصریح کرد: آزادراه اصفهان شیراز به طول ۲۲۴ کیلومتر از بزرگترین آزادراه‌های کشور به شمار می‌رود و وقتی به بهره برداری برسد اثربخشی و فایده آن برای همگان بیش از پیش روشن‌تر خواهد شد، قرارداد آن اواخر سال ۹۱ منعقد شد و قرار بود سال ۹۵ افتتاح شود، اما برغم تمام تلاش‌های صورت گرفته بیشتر به دلیل کمبود اعتبار تاکنون محقق نشده است.

صلواتی افزود: طول مسیر فعلی اصفهان-شیراز ۴۸۵ کیلومتر و از سمت آباده و مرودشت است و با سرعت ایده آل بالغ بر پنج و نیم تا ۶ ساعت طول می‌کشد تا این مسیر را بپیماییم، اما مسیر جدید ۱۳۰ کیلومتر کوتاه‌تر شده است و ۲ ساعت در مصرف زمان سفر صرفه جویی خواهد شد.

نیاز به سه هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح

او اضافه کرد: برای این طرح بیش از پنج هزار میلیارد تومان هزینه شده است و ۵۰ درصد از سرمایه گذاری این طرح مربوط به دولت و مابقی مربوط به طرف مشارکت بوده، تمام طول این مسیر احداث شده و بطور تقریبی کامل شده و پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصد داشته است با توجه به تورم موجود برای چهار درصد باقیمانده باید حدود سه هزار میلیارد تومان دیگر هزینه شود.

مجری طرح‌های آزادراهی مرکز و جنوب کشور اظهارداشت: دولت در موضوع طرح آزادراه اصفهان شیراز و تکمیل آن و بویژه در سفر رییس جمهوری به استان فارس و اصفهان، اصل حمایت را مدنظر قرار داده تا بتواند برای این پطرح جذابیت‌های لازم را برای سرمایه گذاران بخش خصوصی دیگر ایجاد کند تا بتوانیم سرانجام آن را به بهره برداری برسانیم.

پیشرفت ۹۰ درصدی در آسفالت ریزی آزادراه اصفهان-شیراز

صلواتی گفت: آسفالت لایه اول به اتمام رسیده و آسفالت لایه دوم حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تمام تلاش ما برای تخصیص اعتبارات موجود این پروژه خواهد بود، بزرگترین پل آزادراهی کشور به نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نیز در این پروژه و مابین ۲ دره مستقر شده و طول آن ۲۶۴ متر و ارتفاع آن ۱۰۷ متر برآورد می‌شود.

وی با اشاره به هزینه‌های سنگین مختلف در بخش‌های گوناگون این پروژه خاطرنشان کرد: برای مثال برای اجرای موانع بتونی میانی این آزادراه یا همان نیوجرسی بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته است.

مجری کل طرح‌های زیربنایی استان اصفهان در مورد کیفیت احداث آزادراه اصفهان شیراز تصریح کرد: برای اینکه سرعت و شتاب در تکمیل آن در دستور کار بوده، اما اجرای باکیفیت را لحاظ کردیم، این طرح اولین آزادراه کشور است که حدود ۶۰ کیلومتر آن به دلیل استحکام و دوام بیشتر به جای آسفالت رویه بتنی دارد، اما این طرح را به عنوان نمونه و پایلوت در دستور کار قرار دادیم که با کیفیت مناسب اجرا شده است.

منبع : ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.