پرداخت ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی به صنایع دستی همدان

 معاون صنایع‌دستی میراث‌فرهنگی همدان گفت: ۱۰ میلیارد و ۵۷۰ میلیون تومان برای ایجاد ۲۵۰ طرح صنایع دستی در سال گذشته پرداخت شده است.

 محمدرضا خلجی با اشاره به رویکرد حمایتی از هنرمندان صنایع دستی استان همدان با بیان اینکه بیشترین کارگاه‌های صنایع‌دستی در لالجین، ملایر و تویسرکان فعال است افزود: ظرفیت‌های زیادی در حوزه سفال در لالجین و مبل و منبت در شهر جهانی ملایر و بخش عمده‌ای از جمعیت لالجین، ملایر، تویسرکان در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی استان همدان فعالیت دارند.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان با تاکید بر اینکه حمایت از کارآفرینان در اولویت برنامه‌های اجرایی معاونت صنایع دستی استان همدان قرار دارد ادامه داد: باید زمینه عرضه و فروش محصولات کارآفرینان حوزه صنایع‌دستی فراهم شود چرا که بدون فروش محصولات، کارآفرین این حوزه تبدیل به یک بدهکار بانکی می‌شود.

خلجی از برگزاری برنامه‌های ویژه هفته صنایع‌دستی در شهرستان‌های مختلف استان از ۱۷ تا ۲۶ خرداد خبر داد و گفت: بر همین اساس در استان همدان برنامه‌های متنوعی برای گرامیداشت این هفته برگزار می‌شود.

او در خصوص اهمیت صنایع‌دستی افزود: صنایع‌دستی نه‌تن‌ها حوزه مهم بلکه تلفیق هنر، صنعت و فرهنگ تلقی می‌شود و در بستر تاریخ به عنوان بهترین حافظ هویت ملی کشور ما و رمز ماندگاری و حیات فرهنگی و اقتصادی هر منطقه به شمار می‌رود.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان ادامه داد: هر فرآورده دستی بازگوکننده خصوصیات تاریخی، اجتماعی و فرهنگی محل تولید خود است و می‌تواند عامل مهمی در شناساندن فرهنگ و تمدن باشد.

خلجی با اشاره به این مهم که شعار روز‌های هفته صنایع‌دستی اعلام شده است گفت: هفته صنایع‌دستی از ۱۷تا ۲۶ خردادماه سال‌جاری برگزار خواهد شد که مصادف با پنجاه و نهمین سالگرد تاسیس شورای جهانی صنایع‌دستی است.

او با اشاره به روز شمار هفته صنایع دستی گفت: چهارشنبه ۱۷ خرداد روز صنایع‌دستی و رسانه، جمعه ۱۹ خرداد روز صنایع‌دستی، پیشران گردشگری، شنبه ۲۰ خرداد روز استفاده از صنایع‌دستی، سبک اصیل زندگی، یکشنبه ۲۱ خرداد روز صنایع‌دستی و تشکل‌ها، دوشنبه ۲۲ خرداد روز صنایع‌دستی و تعاملات فرهنگی، سه‌شنبه ۲۳ خرداد صنایع‌دستی و میراث‌فرهنگی، چهارشنبه ۲۴ خرداد روز صنایع‌دستی، زنان و جوانان، پنجشنبه ۲۵ خرداد روز صنایع‌دستی، مهار تورم و رشد تولید و جمعه ۲۶ خرداد روز صنایع‌دستی و نوگرایی نامگذاری شده است.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان، هفته صنایع‌دستی را فرصتی برای ترویج، حفظ و احیای این هنر و صنعت برشمرد و ادامه داد: برپایی غرفه و نمایشگاه تولید و عرضه محصولات صنایع‌دستی، بازدید دانش آموزان از مراکز و کارگاه‌های آموزشی و تولیدی صنایع‌دستی، برگزاری جشنواره تخصصی صنایع‌دستی، تجلیل از پیشکسوتان و هنرمندان صنایع‌دستی، برگزاری مسابقه صنایع‌دستی در شهرستان‌ها، برپایی نشست با فعالان صنایع‌دستی و بازدید از کارگاه صنایع‌دستی و بررسی مشکلات هنرمندان از برنامه‌های شاخص این هفته است.

۲۰ خرداد روز جهانی صنایع دستی نامگذاری شده است.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.