آل احمد:

وظیفه ما حفظ و صیانت از ساختار‌های حکمرانی نظام اسلامی است

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: شورای توسعه فرهنگ قرآنی، میراثی قرآنی در ساختار‌های حکمرانی نظام اسلامی است.

آل‌احمد، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در برنامه افق رادیو قرآن که به منظور بررسی وضعیت این شورا در دوره جدید مدیریتی روی امواج رادیو قرآن رفت. به بحث در مورد موضوع تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی پرداخت و گفت: در دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی که با حکم مقام معظم رهبری شروع به فعالیت کرد، تکالیف جدی از سوی معظم‌له تبیین شد. 

وی با اشاره به اینکه مطالبه جدی مقام معظم رهبری در دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث قرارگاهی بودن این شورا بوده است، افزود: قرارگاه معنای خاص خود را دارد و به معنای کار اجرایی نیست. همانطور که می‌دانید در زمان جنگ قرارگاه‌های مختلفی داشتیم که کار فرماندهی انجام می‌داند. قرارگاه به عنوان دیده‌بان اصلی و هماهنگ کننده است. ممکن است در آن قرارگاه ۱۰ مجموعه و ۱۰ وزارتخانه حضور داشته باشیم، اما وقتی شورا نقش قرارگاهی داشته باشد، می‌تواند کار‌ها را هماهنگ کند.

آل‌احمد تصریح کرد: این کار به همت دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی شروع شده و اعضای شورا هم همسو با ایشان و با توجه به مطالبه مقام معظم رهبری حرکت را شروع کرده‌اند. در گذشته کار‌های خوبی انجام شده و به جایگاه خوبی رسیده‌ایم، اما این جایگاه با قله‌ای که مدنظر است فاصله بسیاری دارد. شاید ما ۳۰ درصد مطالبات حضرت آقا را اجرا کرده باشیم. 

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه به راه‌اندازی برخی مجموعه‌ها در دوره جدید مدیریت شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره و اظهار کرد: با تدبیر دبیر شورای عالی، مرکز رصد این شورا راه‌اندازی شده تا کار دیده‌بانی امورات فرهنگی را انجام دهد. اداره نخبگان یکی دیگر از مواردی است که تشکیل شده است تا حلقه‌های فرهنگی کشور از کف میدان تا سطح ستاد به هم وصل شوند. 

وی اظهار کرد: یکی از اقدامات خوبی که در دوره جدید شورای عالی شروع شده است بحث توجه به استان‌ها و کف میدان و منطقه‌ای که عملیات در آن اتفاق می‌افتد، است؛ در همین راستا سفر‌های استانی بسیار فشرده انجام می‌شود و در هر سفر از اولین ساعات روز تا پاسی از شب حدود ۲۰ برنامه انجام می‌شود تا ارتباطات مردمی به بهترین شکل ممکن شکل گیرد و از این طریق دغدغه‌های موجود در کف میدان را بشناسیم.

آل‌احمد در ادامه در پاسخ به این سؤال که بحث تحول تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، گفت: تحول معنای خود را دارد اگر بگوییم تعطیل شد، یعنی دیگر تحول نمی‌خواهیم. هر قدمی که بر می‌داریم باید قدم بعدی را از قبل پیش‌بینی کرده باشیم. تحول توقف ندارد و باید تلاش‌ها گسترده و مستمر ادامه داشته باشد. شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه ستاد علم کار‌های خوبی انجام داده، اما در کار فرهنگی به آن جایی که باید می‌رسیدیم، نرسیده است. برنامه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار است به تناسب پیش برود یعنی به همان میزان که در شورای عالی به علم و نوآوری توجه می‌شود به همان میزان هم به حوزه فرهنگ توجه شود. قبلاً میزان توجه به علم و فرهنگ در این شورا شاید ۸۰ به ۲۰ بوده است. 

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مورد سند مهندسی فرهنگی کشور نیز بیان کرد: سند جامع و خوبی است که در دست اجرا قرار گرفته است، ما در حوزه سندنویسی اسناد خوبی برای راهبری داریم، در سند مهندسی فرهنگی باید برش استانی را تعیین کنیم، این برش استانی برای کف میدان و منطقه عملیات است. کف میدان همان شورای فرهنگ عمومی استان است. برای این سند ۱۲ برش استانی تدوین شده و با همتی که دوستان دارند و تعامل خوبی که با وزارت ارشاد و شورای فرهنگ عمومی شکل گرفته، قرار شده است سایر این برش‌های استانی تدوین شود.

وی در ادامه به بحث به‌روزرسانی اسناد راهبری نیز اشاره و اظهار کرد: این به‌روزرسانی‌ها صورت خواهد گرفت تا اگر ایرادی وجود دارد برطرف شود، البته کار متوقف نخواهد شد. 

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به سؤالی در مورد تحولات در موضوع قرآن بیان کرد: در مورد شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور ابتدا باید از گذشتگان تشکر کنم که منشور خوبی را تدوین کرده‌اند، دوستان در دبیرخانه شورای توسعه زحمت زیادی کشیده‌اند و تلاش کرده‌اند چیزی مغفول نماند و آن را به صورت کامل ارائه کنند. این سند هم ممکن است نیاز به به‌روزرسانی داشته باشد. تمام مواردی که دغدغه حضرت آقا و نیز دغدغه خادمان قرآنی در بخش‌های مختلف بوده است، در سند منشور آمده و تدوین شده است. در این سند راهکار‌های مختلف از کلی‌ترین موضوعات تا ریزترین آن راهکار اندیشیده شده است. 

آل‌احمد با تأکید بر اینکه راهبرد‌های سند منشور در سه بازه زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت دیده شده است، گفت: در حال حاضر یکی از آسیب‌های ما بحث هماهنگ‌سازی است. از زمانی که خادمی خادمان قرآن را بر عهده گرفته‌ام این هماهنگ‌سازی را شروع کرده‌ایم. اگر در کشور نمایشگاه بین‌المللی قرآن یا مسابقات بین‌المللی قرآن برگزار می‌شود باید همه دست به دست هم بدهیم نهاد‌های متولی این قبیل رویداد‌ها را یاری کنیم. البته آسیب‌ها را شناسایی کرده و انتقاد هم بکنیم، اما در زمان عملیات بر اساس سند باید کمک کنیم. 

وی در بخش دیگری از این گفتگو در مورد تعطیلی یا واگذاری شورای توسعه که در ماه‌های گذشته بحث آن مطرح شده بود، گفت: شورای توسعه فرهنگ قرآنی میراثی قرآنی در ساختار‌های حکمرانی نظام اسلامی است و وظیفه ما حفظ و صیانت از این ساختار است، این هدیه‌ای است که به دست ما رسیده و باید قدردان باشیم. بحث‌هایی که روز‌های ابتدایی مطرح شد مربوط به بحث چابک‌سازی شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که جزئی از مطالبات مقام معظم رهبری و دولت مردمی از شورای عالی بود. 

وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی برخی شورا‌های اقماری دارد که یکی از آن‌ها شورای توسعه فرهنگ قرآنی است، بحث چابک‌سازی درراستای همین شورا‌های اقماری مطرح و در جلسات متعدد بحث شد. دبیر محترم شورای عالی دیدگاهشان این بود که صاحب نظران در مورد این موضوع نظر داده و ارزیابی کنند. دوستان مختلف از سر دلسوزی نظراتی دادند که برخی موافق واگذاری و عده‌ای هم مخالف بودند. در نهایت و پس از بررسی‌های مفصل جمع‌بندی بر این شد که شورای توسعه فعلاً به همین وضعیت ادامه پیدا کند چرا که تقریباً واگذاری در این مقطع امکان‌پذیر نخواهد بود. 

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه کمیسیون‌های وابسته به شورای توسعه با انگیزه کار می‌کنند، افزود: به غیر از کمیسیون سلامت که قدری ضعیف عمل کرده، سایر کمیسیون‌ها فعالیت خوبی دارند. مسئولان کمیسیون سلامت نیز قول داده‌اند آن را فعال کرده و به روز شوند. 

وی با اشاره به اینکه دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به خوبی در حال رصد کمیسیون‌ها هست، گفت: یکی از برنامه‌های ما بحث نظارت است، نظارتی که به معنای هماهنگ‌سازی باشد، احساس می‌شود مقداری در واژه‌های مشترک گرفتار شده‌ایم. در حال حاضر و در برنامه هفتم تکلیف شده است که شورای توسعه وارد شود و تذکرات لازم در مورد انحراف در حرکت را گوشزد کند. 

آل‌احمد با تأکید بر اینکه در دوره جدید به کار‌ها و فعالیت‌ها سرعت داده‌ایم، به برگزاری جلسات هفتگی مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی اشاره کرد و افزود: در راستای تحقق سند منشور باید در حوزه راهبرد‌های میان‌مدت و بلندمدت بیشتر کار شود، در بحث میان‌مدت موضوع فرهنگ‌سازی مطرح است که سند منشور از ما مطالبه کرده است تا در این حوزه به صورت جدی کار کنیم. کار جدی نیاز به سرعت جدی دارد که در دوره جدید به کار‌ها سرعت داده‌ایم. 

آل‌احمد در ادامه به فعالیت کمیسیون آموزش عالی با مسئولیت وزارت علوم اشاره و بیان کرد: عمده فعالیت این کمیسیون در حوزه نظام‌سازی قرآنی است. در همین راستا و بر اساس دستور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کارگروه نظام‌سازی قرآن را در سطح عالی تشکیل داده‌ایم. نظام‌سازی قرآن در علوم انسانی و دانشگاه‌ها را باید شروع کنیم، اگر استاد دانشگاه قرآنی نباشد و نگاه قرآنی نداشته باشد و سند قرآنی را نشناسد، کار ابتر می‌ماند. این کار در بحث نظام‌سازی انجام شده، اما در ابتدای کار هستیم. با تمام این تفاسیر، نظام‌سازی قرآنی اولویت کار ماست.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد نظارت شورای توسعه بر فعالیت دستگاه‌های عضو این شورا بیان کرد: مرکز رصد که در ابتدا به راه‌اندازی آن در شورای عالی اشاره کردم، شامل این موضوع نیز می‌شود. زمان فعلی موقعیت بسیار مناسبی برای این کار است. علاوه بر این در دبیرخانه شورای توسعه هم بحث نظارت را مقداری جدی خواهیم گرفت. وقتی وارد دبیرخانه شدیم یک سری کار‌ها بود که باید به سرعت برطرف می‌شد، خداوند کمک کرد و در حال حرکت با سرعت هستیم، لذا این موضوع مقداری عقب‌افتاده، اما وارد بحث نظارت کیفی و ارزیابی نیز خواهیم شد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد مباحث مالی و برطرف شدن این مباحث در دوره جدید مدیریتی اظهار کرد: من بنا ندارم مبنای کار را مباحث مالی قرار دهم، با عنایت قرآن الان دیگر در صحن شورا نگاه مالی و مسائلی از این دست نیست، چرا که این مباحث روی ریل و غلطک افتاده است. ضمن اینکه مباحث مالی ما از جهت حجم کار و عدد و ارقام، رقمی نیست که این همه به آن توجه شود. یعنی کار اینقدر سنگین و ارزشمند است که این ارقام اصلاً معلوم نیست، اما متأسفانه مباحث به مسیری رفته بود که فقط به این پرداخته می‌شد. 

وی به برگزاری جلسات کارگروه اولویت‌ها اشاره کرد و گفت: در جلسات این کارگروه که با حضور صاحب‌نظران مالی، حراست و اداری برگزار شد، هیچ نقطه ابهامی در بودجه‌ها وجود نداشت و همه چیز کاملاً روشن و شفاف است. یعنی بحث انحراف بودجه قرآنی از مسیر نبوده است. در آن جلسات همه نکات و ابهاماتی که برخی مطرح می‌کردند را بررسی کردیم و الان هیچ نقطه ابهامی در مورد منابع مالی و بودجه‌های محقق‌شده وجود ندارد. 

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مورد وضعیت صندوق مشارکت و کمیته تخصیص نیز اظهار کرد: صندوق و کمیته تخصیص قوانین خاص خود را دارد، وقتی صندوق تعریف می‌شود در کنار آن برای پرداخت‌ها، کمیته تخصیص موجودیت پیدا می‌کند تا پول موجود در صندوق از طریق ذی‌حساب و عامل پرداخت و مالی و اداری انجام شود، وقتی صندوق را تحویل گرفتیم، عملاً صفر بود. وقتی داخل صندوق پولی نباشد کمیته تخصیصی لازم نیست، از طرف دیگر این اعتبار در اختیار دبیرخانه شورا بود و وقتی در اختیار دبیرخانه باشد باید متولی خود این کار را بکند. در اینجا لازم می‌دانم از دوستانی که بودجه آن‌ها با تأخیر مواجه بوده است عذرخواهی کنم و ان‌شاءالله از این به بعد بودجه به‌روز است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار