ادعای تروئیکای اروپایی: ایران به تشدید تنش هسته‌ای ادامه می‌دهد

فرانسه، آلمان و انگلیس در واکنش به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درمورد پرونده هسته‌ای ایران، بیانیه‌ای را صادر کردند.

سه کشور موسوم به تروئیکای اروپایی متشکل از فرانسه، آلمان و انگلیس امروز (سه‌شنبه) با طرح ادعا‌هایی بی‌اساس، نسبت به فعالیت‌های اخیر ایران در زمینه غنی‌سازی اورانیوم و ذخایر آن ابراز نگرانی کردند.

طبق گزارش اسپوتنیک، سه کشور اروپایی در بیانیه مشترکی که توسط وزارت خارجه انگلیس منتشر شد، اعلام کردند که ایران به نصب سانتریفیوژ‌های پیشرفته برای غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد.

در این بیانیه آمده است: «ذخایر اورانیوم غنی شده تهران بیش از ۲۱ برابر حد مجاز است.»

این کشور‌ها در خصوص وضعیت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران مدعی شدند که گزارش آژانس نشان می‌دهد ایران به روند تشدید تنش هسته‌ای خود به شکل گسترده ادامه می‌دهد.

تروئیکای اروپایی بدون اشاره به عدم پایبندی خود به تعهداتشان در ذیل توافق هسته‌ای، از ایران خواستند تا به تعهدات خود بر اساس برجام عمل و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

این بیانیه همچنین از تهران خواسته است تا تمام تجهیزاتی را که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی لازم می‌داند، مجدداً نصب کند تا به آن اجازه داده شود کار نظارت و راستی‌آزمایی بر برنامه هسته‌ای ایران را انجام دهد.

تروئیکای اروپایی همچنین در پایان از ایران خواستند تا فعالیت‌های جدیدی را در ارتباط با غنی‌سازی اورانیوم آغاز نکند.

این در حالی است که ایران، علی‌رغم عدم پایبندی کشور‌های اروپایی و آمریکا به تعهدات خود در ذیل توافق هسته‌ای، به بسیاری از تعهدات خود پایبند بوده و همکاری سازنده‌ای را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است.

«رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دیروز (دوشنبه) در ابتدای نشست شورای حکام آژانس از آغاز اجرای مسائل پادمانی با ایران و پیشرفت در این زمینه خبر داد.

وی گفت: «روند اجرای بیانیه مشترک با ایران در زمینه حل‌وفصل مسائل پادمانی آغاز شده و در این زمینه پیشرفت‌هایی حاصل شده است.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داد: «آژانس برای اولین‌بار دستگاه‌های نظارت بر غنی‌سازی را در تأسیسات فردو و نطنز نصب کرد.»

او همچنین مدعی شد: «ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در سه ماه گذشته بیش از یک چهارم افزایش یافته است و به میزان ۶۰ درصد فراتر از ۱۰۰ کیلوگرم است.»

مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در ماه مارس گذشته به ایران سفر کرد و گفت که مقامات ایرانی اراده جدی نسبت به مذاکرات هسته‌ای و احیای توافق هسته‌ای دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238.03
۲۱:۳۷ ۰۹ تير ۱۴۰۲
ژاپن بدون تنش هسته ای آب اقیانوسها را به اورانیوم آلوده میکند ولی ایران بدون آلوده کردن آب آشامیدنی جهانیان تنش زا است !!!؟(nuclear environmental contamination)
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238.03
۰۷:۵۲ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
کسی نمی داند که در دویست نیروگاه اتمی امریکا چه غلطی می کنند ولی همه امریکا تشنج کرده از یک نیروگاه ما. هر ایالت چهار نیروگاه دارد. پنجاه ایالت هستند. بدون تنش!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۶ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
از هایپرسونیک حاجی ترسیده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۱ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
غرب وحشی برید بمیرید
آخرین اخبار