برق صنایع در تابستان چگونه تامین خواهد شد؟

در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۲ درباره رشد تولید، برنامه‌های مدیریت مصرف صنایع در تابستان اجرا خواهد شد تا ضمن تامین برق پایدار بخش خانگی، آسیبی به تولید در کشور وارد نشود.

صنعت برق به عنوان یکی از صنایع زیربنایی، تاثیرگذاری و نقش بی بدیلی بر توسعه بخش‌های صنعتی، کشاورزی و خدماتی دارد و به عبارت دیگر رشد اقتصادی کشور‌ها به شدت به صنعت برق وابسته بوده و به عنوان یکی از مهمترین زیربنا‌های اقتصادی، نقش مهمی در توسعه اقتصاد و رفاه جامعه ایفا می‌کند. در صنعت برق تلاش می‌شود با مدیریت عرضه و تقاضا، شرایط برای توسعه پایدار کشور فراهم شود.

به همین منظور صنعت برق کشور در طول سال های اخیر رشد کمی و کیفی قابل توجهی را داشته تا اهداف توسعه محقق شود. البته همچنان ناترازی در عرضه و تقاضا گریبانگیر صنعت برق است که دولت سیزدهم از آن مغفول نمانده و برنامه‌هایی را برای پوشش ناترازی‌ها به منظور تامین برق صنایع و رشد تولید و همینطور تامین پایدار برق بخش خانگی که مهمترین اولویت وزارت نیرو محسوب می‌شود، اجرا کرده است.

سال گذشته برای نخستین بار برنامه‌های مدیریت بار برق با هماهنگی وزارتخانه‌های نیرو و صمت انجام گرفت. برنامه‌هایی که مشابه با بخش خانگی به صورت تشویق محور انجام شد و مشترکان با مشارکت در این برنامه‌ها با کاهش بهای برق مصرفی مواجه شدند. در نتیجه اعمال این برنامه ها، در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۱ سهم صنایع از تقاضای برق کشور ۸۹.۳۳ درصد ثبت شد که در مقایسه با زمان مشابه سال قبل از آن افزایش یک درصدی را نشان می‌داد. آمار رشد مصرف برق در بخش‌های مختلف، پتروشیمی، فولاد و سیمان گواه این ماجراست که اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف موفقیت آمیز بوده است.

در راستای تحقق نامگذاری سال ۱۴۰۲، مهار تورم و رشد تولید، برای امسال هم برنامه‌های مدیریت مصرف صنایع در نظر گرفته شده که در تابستان امسال اجرا خواهد شد. در این خصوص مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی برق می‌گوید: امسال نیز تامین برق پایدار صنایع که غالبا مشترک شرکت‌های برق منطقه‌ای هستند طبق برنامه انجام خواهد‌ شد و مشکلی در تامین برق آن‌ها نداریم.

رجبی مشهدی تصریح کرد: برنامه تامین انرژی صنایع که در سال گذشته انرژی تحویلی آن‌ها به نحوی تامین شد که رشد تولید بیش از ۱۳ درصدی داشتند، امسال نیز ادامه دارد و از طرفی انرژی تحویلی صنایع سیمانی نیز بیش از میزان توافق شده در ماه بوده است؛ بر این اساس طی اسفند و فروردین ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته صنایع بورسی به ترتیب ۹.۴ درصد و ۵.۸ درصد رشد تولید را تجربه کردند. رشد تولید بخش محصولات فلزی در فروردین سال ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته ۱۵.۴ درصد بوده که بیانگر تامین برق کافی در سال جاری است.

تامین برق ۹۲ درصد صنایع بدون محدودیت

برنامه تامین برق صنایع کشور برای تابستان امسال‌ در سه گروه تدوین شد که بخش اول آن واحد‌های صنعتی کوچک و واحد‌های صنفی- صنعتی به ویژه کارگاه‌های تولیدی کوچک هستند. سخنگوی برق در خصوص تامین برق این مشترکان می‌گوید: ۹۲ درصد از مشترکان صنعتی که معادل ۵۸۰ هزار واحد صنعتی هستند، در این بخش قرار می گیرند که شاغلین بسیار زیادی دارند و برق مورد نیاز آن‌ها بدون هیچ محدودیتی تامین خواهد شد.

 برای واحد‌های صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی و واحد‌های صنعتی خارج از شهرک‌های صنعتی نیز ۱۲‌ساعت مشارکت در مدیریت مصرف در نظر گرفته شده که این زمان را هم می‌توانند در باقی روز‌های هفته با شیفت‌های شبانه و جابجایی ساعت کاری جبران کنند.

گروه سوم واحد‌های بزرگ صنعتی و انرژی بر هستند که سال گذشته رشد ۲ درصدی مصرف برای این گروه با ۴۴۰ واحد صنعتی رقم خورد. برق مورد نیاز این واحد‌ها مانند سال گذشته تامین خواهد شد و این واحد‌ها با جابجایی بخشی از بار مصرفی خود از ساعات اوج به ساعات غیر اوج و نیز مدیریت زمان بهره‌برداری از تجهیزات وابسته به انرژی در مدیریت مصرف مشارکت کنند.

سخنگوی صنعت برق در این خصوص می‌گوید: از پیش فرض‌های اولیه برنامه امسال تامین کافی محصولات تولیدی صنایع برای رفع نیاز مصرف کشور و همچنین ثبات در قیمت بازار و مهار تورم است که با همکاری وزارت صمت تعیین و ابلاغ شده است.

او ضمن ابراز امیدواری در خصوص پیش بینی بسته انرژی مورد نیاز صنایع توسط وزارت نیرو گفت: این بسته مانند سال گذشته تحویل صنایع مرتبط می‌شود و قطعا مثل سال قبل، رشد تولید را در پی خواهد داشت.

پرداخت پاداش ۲ تا سه برابری مشارکت صنایع در مدیریت بار

گفتنی است سال گذشته مبلغ ۱۷۰۰ میلیارد تومان نیز پاداش مشارکت صنایع در مدیریت بار پرداخت شد که پیش بینی می‌شود این رقم امسال افزایش دو تا سه برابری داشته باشد. سهم مشترکان خانگی نیز از این پاداش ۱۳۰۰ میلیارد تومان بود که در مجموع پاداش پرداخت شده را به ۳ هزار میلیارد تومان می‌ر ساند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۱ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
چرا دولت مردان به فکر تولید برق خورشیدی نیستند در کل جهان از این راه برق تولید می‌کنند چرا ما نداریم ؟ شهر های کویری بسیاری داریم
Iran (Islamic Republic of)
Mohsen
۲۰:۴۱ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
قدرت خریدملت کم هست کاملترین کارایی دولت۱۳جلوگیری ازگرانفروشی هست.چطورمواداولیه صنایع گران وکالاگران به دست مصرف کننده هامیرسنددرحالیکه یارانه دارو.نان.سوخت.برق....برقراره.بایدعوامل گرانی به قتل برسند.
Germany
ناشناس
۰۸:۳۶ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
قیمت برق توی صنایع باید قیمت جهانی بشه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۳ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
طبق معمول نخواهد شد.
آخرین اخبار