ساخت موزه فرهنگی استان کرمانشاه/تدفین ۱۳۳ شهید گمنام

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه گفت : موزه فرهنگی این استان در زمینی به مساحت ۱۴ هکتار قرار دارد که هفت هزار و ۱۰۰ متر زیربنای فاز اول آن در حال ساخت و ۸۰ درصد این فاز تکمیل شده است.

بهروز خوشبخت مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه گفت : با توجه به شرایط خاص استان کرمانشاه در دوران دفاع مقدس، وجود مرز مشترک ۳۷۱ کیلومتری با کشور عراق و حضور یگان‌های متعدد از سراسر کشور باعث شده تا در این استان برای خدمت رسانی هرچه بهتر سه موزه دفاع مقدس وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: موزه فرهنگی مرصاد از نظر ابنیه، پیشرفت ۹۰ درصدی دارد و قابل بهره‌برداری است، اما در بحث موزه آرایی پیشرفت ۴۰ درصدی دارد و تکمیل آن در دست اجرا است.

خوشبخت افزود: با توجه به موقعیت موزه فرهنگی مرصاد و تعداد شهدا در این منطقه و همچنین اجرای نظام هماهنگ و آراستگی تصاویر شهدای مرصاد با هماهنگی استانداری کرمانشاه انجام و تصمیم بر آن شد تا تصاویر شهدای یگان‌هایی که در دوران دفاع مقدس در این منطقه حضور داشتند برای بازدید عموم در این محل جمع آوری شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه گفت: این موزه به عنوان دروازه اربعین نیز شناخته می‌شود و تردد زوار حسینی از این منطقه صورت می‌گیرد؛ بسیاری از زوار از این موزه بازدید می‌کنند و برای آشنایی بیشتر آن‌ها با دوران دفاع مقدس باید اقدامات فرهنگی بیشتری انجام شود.

خوشبخت افزود: موزه فرهنگی گیلانغرب که بعد از سفر مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۰ در زمینی به مساحت ۵ هزار و ۱۰۰ متر احداث شد از نظر ابنیه به طور تکمیل شده و در بحث موزه آرایی نیز بیش از ۵۰ درصد پیشرفت داشته است.

تدفین ۱۳۳ شهید گمنام در استان کرمانشاه

وی با بیان اینکه ۱۳۳ شهید گمنام در استان کرمانشاه تدفین شده اند، بیان کرد: از این تعداد ۴۶ شهید در گلزار شهدا و ۸۷ شهید نیز در یادمان‌های استان تدفین شده اند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه گفت: در استان کرمانشاه ۵۱ یادمان شهدا وجود دارد که ۹ یادمان در مناطق عملیاتی قرار دارند.

تدوین سالانه ۶۰ عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس در استان

خوشبخت ادامه داد: سالانه ۶۰ عنوان کتاب مکتوب و ۲۰ عنوان کتاب صوتی که بحث تاریخ شفاهی فرماندهان و خاطرات شهدا و خانواده‌های آن‌ها است در این استان به چاپ می‌رسد.

وی افزود: ۶۷ عنوان کتاب در سال ۱۴۰۱ به صورت مکتوب و ۲۰ عنوان نیز به صورت صوتی چاپ و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه بیان کرد: در سال جاری قرار است از دانشنامه چهار استان رونمایی شود که یکی از آن‌ها دانشنامه کرمانشاه خواهد بود.

خوشبخت گفت: تفاوت دانشنامه استان کرمانشاه با دیگر استان‌ها در حضور یگان‌های مختلف از سراسر کشور در زمان جنگ در این استان است.

وی ادامه داد: برای تدوین این دانشنامه به مدخل‌های گوناگون نیاز است و این دانشنامه‌ها در قالب کارگروه نظامی، شهدا، فرهنگی و اجتکماعی سیاسی است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه با بیان اینکه اطلاعات مختلفی برای تالیف دانشنامه لازم است، اظهار کرد: اطلاعاتی نظیر حضور یگان‌های نظامی مختلف، عملکرد آن‌ها در دوران دفاع مقدس در استان، تعداد شهدای آنها، حضور یگان‌ها در عملیات‌های گوناگون و اقدامات فرهنگی اجتماعی آن‌ها است که در قالب دانشنامه به چاپ می‌رسد .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار