رئیس اداره جنگل کاری منابع طبیعی استان کرمانشاه:

برنامه‌ای برای کسب موافقت در زمینه ذغال‌گیری نداریم

رئیس اداره جنگل کاری منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت : جنگل‌های رویشی زاگرس جنگل‌های حفاظتی هستند بنابراین افرادسوجو حق برداشت چوب به منظور ذغال‌گیری را ندارند.

جلیلیان رئیس اداره جنگل کاری منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت : هیچ‌گونه برنامه‌ای برای کسب موافقت در زمینه ذغال‌گیری نداریم.

جلیلیان تاکید کرد: هر میزان ذغال که از گونه‌های جنگلی مشاهده می‌شود این‌ها بصورت قاچاق و قطع‌های غیرمجاز است یا اینکه از سایر استان‌ها ذغال‌گیری شده و در استان ما توزیع می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ذغال‌گیری قانونی نداریم، گفت: ذغال‌هایی که اکنون در بازار مشاهده می‌شود ذغال استحصالی است که از سرشاخه‌های باغی یا نشأت گرفته از خرده چوب‌ها و ضایعات چوب است یا حتی جدیداً ذغال‌های صنعتی که بصورت صنعتی تولید می‌شود.

جلیلیان یادآوری کرد: نیرو‌های یگان حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی به طور مستمر و شبانه روزی در حال گشت‌زنی هستند و با مشاهده هرگونه اقدامی در زمینه قطع، تخریب و سوزاندن درختان برخورد می‌کنند.

 بیشترین کشفیات ذغال در استان مربوط به سرفیروزآباد است

جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی کرمانشاه اظهار داشت: بافت عمده جنگل‌های کرمانشاه از بلوط است که نوع ساختار این درخت موجب شده که مورد طمع قاچاقیان چوب قرار گیرد. 

سنجری با اشاره به اینکه بیشترین کشفیات ذغال در استان مربوط به سرفیروزآباد است، افزود: عمدتاً مردم محلی درختان را قطع می‌کنند و برای امرار معاش خود تبدیل به ذغال کرده و به فروش می‌رسانند.

وی گفت: بر اساس آمار موجود، چوب بلوط با چگالی در حدود ۰٫۷۵ گرم بر سانتی‌متر مکعب از سختی و استحکام بالایی برخوردار است. همچنین به دلیل داشتن مقادیر «تانن» بالا در برابر حشرات و حملات قارچ‌ها بسیار مقاوم است.

سنجری ادامه داد: از طرف دیگر چوب این درخت از مرغوب‌ترین چوب‌هاست و ذغال آن نیز مرغوب است. این موضوع یکی از دلایل قطع این درختان است و بقای این جنگل‌ها را تهدید می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مجازات قاچاقچیان ذغال بازدارنده است، توضیح داد: قوانین قدیمی است و به نظر می‌رسد قانون باید مجازات سختگیرانه‌تری اعمال کند.

سنجری خاطرنشان کرد: ما در همه مناطق گشت‌های ایست و بازرسی داریم، اما با کمبود نیروی انسانی و تجهیزات مواجه هستیم.

جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی کرمانشاه با تاکید بر نقش مشارکت مردم و جوامع محلی در جلوگیری از قاچاق ذغال و دیگر جرائم منابع طبیعی خاطر نشان کرد: شماره تلفن ۱۵۰۴ همواره آماده شنیدن گزارشات مردمی در خصوص تهدیدات منابع طبیعی است.

وی خاطرنشان کرد: به استناد ماده ۲۵ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبنی بر اینکه هرگونه حمل، عرضه، خرید، فروش، نگهداری، اقدام برای خروج و یا خارج کردن چوب، هیزم یا ذغال حاصل از درختان جنگلی به طور مطلق و ارتکاب این اعمال در مورد سایر محصولات و فراورده‌ها یا مصنوعات منابع طبیعی اعم از جانوری و گیاهی به قصد تجاری، بدون تحصیل پروانه از مرجع ذی‌صلاح ممنوع است .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار